Poradna
XCMeteo.net - GFS výstupy
K volnému létání neodmyslitelně patří porozumění počasí a jeho předpovědím. A protože klasické i letecké předpovědi trošku pokulhávají v předpovědi termiky, nezbylo mi, než vytvořit web, který nám konečně zodpoví nejzapeklitější otázky padáčkáře. Zda vyrazit létat, na který kopec, v kolik a jakou trať si naplánovat :).
Aviano - pozitivní změna vzdušných prostorů!
Soustava vzdušných prostorů v severovýchodním cípu Itálie citelně zasahuje do možností volného létání na prvním hřebenu Alp. Oblast je zejména v brzkých jarních měsících hojně navštěvována i českými piloty. Od 9. ledna 2014 došlo k zásadním změnám v organizaci těchto vzdušných prostorů - pro naše létaní k lepšímu!
Energie na palubě
Problematika vykrmování přístrojů za letu (či po letu) dnes zajímá zřejmě všechny padáčkáře. Doby, kdy baterie ve váriu bez GPS vydržela rok (nebo přinejmenším pár měsíců) a skoro každý měl na palubní desce turistického Garmina s malým displejem na tužkové baterie, jsou už zřejmě nenávratně pryč. Takže, čím a jak dnes napájet a dobíjet - efektivně, s rezervou a levně?
AAT úlohy v LK8000
Software LK8000 díky svému primárně plachtařskému určení podporuje létání a navigaci na AAT tratích. Pojďme si teď vysvětlit létání AAT tratí, které budeme vypisovat v rámci XRace Nomad Cupu, s LK8000 konkrétně, krok po kroku.
XRace Nomad Cup 2012 - liga, která vás bude bavit
Líbilo by se vám závodit tehdy, když je počasí, tam, kde jsou právě nejlepší podmínky, a letět při tom svou vlastní trať, kterou zabodujete i v ČPP? Tak přesně tohle letos nabídne XRace Nomad Cup, který pro vás bude pořádat PGweb tým.
Není výška jako výška
Letím v oblasti TMA V Praha se spodni hranici FL65 a moje aktuální výška je 1900 m. Jak vysoko ještě mohu, abych nenarušil TMA? Mohlo by se zdát, že je to jednoduchá úloha a každý, kdo umí převést hladinu FL65 (tedy výšku 6500 feetů) na metry, vypočítá jednoduše jedinou správnou odpověď. Ve skutečnosti to tak jednoduché není a pravda může i být taková, že už jsem TMA narušil, nebo mám naopak vetší rezervu než to na první pohled vypadá (což je mnohem pravděpodobnější). Jak je to možné?
Existuje ideální zařízení pro LK8000?
O zajímavém „glajdovém“ sofware LK8000 určeném pro mobilní windows (Windows Mobile a Windows CE, které najdeme v některých chytrých mobilech, mnoha PDA a PNA) se v našem Pgweb Fóru rozběhla poměrně obsáhlá diskuse, ze které je zřejmé, že padáčkářskou obec tato cesta zaujala a mnozí si již pořídili pro tyto účely vhodný přístroj – nejčastěji se jedná o PNA Mio Moov M400, prověřený zahraničními zkušenostmi. Jedná se ale opravdu o to nejvhodnější zařízení? V diskusi se také objevil tip na zajímavou alternativu – Royaltek BV-3200. Pojďme se tedy podívat, jaké praktické problémy provozování LK8000 přináší z hlediska „hardware“ a také si podrobněji představit ten druhý přístroj, který jsem měl možnost vyzkoušet v praxi.
5 zásad na cestě k nejdelším přeletům
Také chcete létat co nejdelší přelety a chtěli byste vědět jak na to? Budete-li se poctivě řídit obecnými zásadami, které jsou v tomto článku zformulovány do pěti bodů, budete na nejlepší cestě k úspěchu. Doporučuje pět z pěti špičkových českých přeletářů!:)
O kolik je těžší zahrát s malým kašpárkem velké divadlo?
Ač to možná podle nadpisu nevypadá, následující stať se nebude týkat poněkud choulostivých intimních záležitostí. I když...Malým kašpárkem je v tomto případě samozřejmě myšlen malý padákový kluzák a celá záležitost se vlastně jeví poměrně choulostivá. Podle specifikací od výrobců je snadné nabýt dojmu, že všichni jsme si rovni - o tom, jak moc a v čem jsou menší velikosti padáků handicapovány oproti těm větším se moc nemluví. V minulém článku o praktických aspektech klouzavosti jsme tohle téma nakousli, ale zdaleka nevyčerpali, poďme se na to tedy podívat zebruvně.
Mýtus absolutní klouzavosti
O tom co je klouzavost se každý adept paraglidingu dozví nejpozději na kurzu. Dokud je vybaven převážně teoreticky, jeví se mu koncept klouzavosti jako v zásadě prostý - padák s udávanou klouzavostí například 9,2 zkrátka musí být výkonnější než jiný u kterého píšou 8,8, to je přeci jasné, ne? Chyba lávky, nemusí. Jakto?