ZPRAVODAJSTVÍ


XC-Trainer - malej, ale šikovnej...

xctr01.jpg
| Recenze
 
shlédnutí: 9882

Na našem trhu se objevil velmi zajímavý přístroj od firmy Aircotec, který je kombinací vária a GPS s názvem XC-Trainer (resp. XC-Trainer Dual). Oba přístroje se podařilo technikům fy. Aircotec vtěsnat do krabičky sympaticky malých rozměrů a co potěší ještě víc, obchodníkům se podařilo nasadit velmi rozumnou cenovou politiku.

0 příspěvků

Kapitoly článku

  1. Úvod a recenze Bruce Goldsmithe
  2. Detailni popis, připojení k PC

Úvod a recenze Bruce Goldsmithe

Obě tyto vlastnost předurčují tomuto přístroji velkou budoucnost zejména při soutěžním létání (pro informaci s XC-Trainer Dual vyhrál letos Alex Hofer závod RedBull XAlps).

Více o přístroji napoví recenze Bruce Goldsmithe v časopise XCountry (kterou jsem si dovolil volně přeložit):

Nedávná "úroda" nových várií přinesla do volného létání několik kombinací GPS přijímače a vária v jednom přístroji. Aircotec, Brauninger a Flytec, ti všichni dodali podobné přístroje na trh. Po frustrujícím zážitku v minulém roce, kdy jsem ztratil spoustu drahoceného času propojováním PDA a GPS, dostalo se mi příležitosti testovat kombinovaný přístroj fy. Aircotec - XC-Trainer Dual.

XC-Trainer přichází v několika balíčcích, já obdržel základní balíček, který obsahoval samotný přístroj, pěkně zpracované pouzdro pro paragliding, manuál a nabíječku. Dodaný manuál jsem shledal jako složitý a nepřehledný. (Aircotec již vydal nový, přehlednější, který je ke stažení zde - poz. překl.) Jiné balíčky obsahují PC kabel, CD se softwarem pro stahování letových záznamů a jejich uchovávání v databázi a lze také přiobjednat držák pro závěsné křídlo. Protože jsem neobdržel CD se softwarem, používal jsem CompeGPS, který je s přístrojem plně kompatibilní pro stahování letů a upload otočných bodů.

Samotné vário je malé a lehké, váží 150g a je jen o něco větší, než balíček cigaret (137 x 66 x 28mm), ale působí robustně. Je napájen Lithium-Ion akumulátorem, který umožňuje 15h práce přístroje. Nabíjecí doba je příjemně krátká a nabíječka pracuje stejně dobře ve 110ti i 220ti Voltové síti, což je velkou výhodou při cestování. V průběhu mého testování jsem zjistil, že na rozdíl od většiny výrobců baterií pro mobilní telefony, kteří údaj o výdrži baterie nadsazují, Aircotec je realistický. Výdrž baterie normálně postačuje na 5 nebo 6 dlouhých letů, což je super. Většinu čelního panelu přístroje zabírá velký, černobílý a snadno čitelný LCD displej. Pod ním jsou umístěny tři velká, pružná tlačítka. Shledal jsem jako velmi neobvyklé, že jsou tlačítka jen tři pro ovládání tak sofistikovaného přístroje; je to jako ovládat počítač jednotlačítkovou myší. Toto řešení dělá menu zbytečně komplikovaným a může být velice frustrující. Dalo nám dvěma lidem půl hodiny práce, než se nám podařilo přístroj vypnout! (Nechápu, přístroj se vypíná krátkým stlačením levého tlačítka - pozn. překl.) Tlačítka jsou však dostatečně velká, takže přístroj může být za letu ovládán i v tenkých rukavicích, což je veliké plus.

Testoval jsem nový XC-Trainer s dvojitým tlakovým senzorem (XC-Trainer Dual, pozn. překl.), který přináší zvýšenou citlivost vária. Byl jsem plně spokojen s rychlostí reakce vária stejně jako s citlivostí i na velmi jemná stoupání. Zvuk signalizující stoupání je příjemný a je snadné rozlišit mezi různými úrovněmi stoupání. Nastavení TEC (total energy compensation) je využitelné jen při použití rychlostní sondy, ale je pravděpodobně praktický význam jen pro závěsné létání.

Přístroj má několik obrazovek, využitelných při letu. Proslulou "stoupákovou" obrazovku již přinesl Top Navigator od stejné firmy, což je drahý highendový přístroj pro soutěžní piloty. Myšlenka je taková, že dostáváte obrázek stoupáku, ve kterém se nacházíte, na obrazovku přístroje a když stoupák ztratíte, můžete ho, pomocí této obrazovky, znova snadno najít. Drift stoupáku, vlivem větru, je při použití rychlostní sondy automaticky kalkulován. Toto může být použitelný nástroj pro piloty, kteří se učí létat v termice, zejména v rovinách. Samozřejmě lze zobrazit jen ten stoupák, ve kterém už před tím pilot byl.

Nejdůležitější funkcí tohoto kombinovaného přístroje pro mne, byl výpočet klouzavosti do cíle. Dlouho jsem hledal přístroj, který je snadno použitelný a poskytuje precizní informaci o klouzavosti do cíle pro soutěžní létání. Našel jsem jej v XC-Traineru. Dodávané informace jsou ecxelentní a dobře promyšlené. Indikátor klouzavosti bere v úvahu fakt, že většina soutěžních pilotů otáčí již na okraji 400m cylindru kolem otočného bodu.

Indikátor ukazuje kalkulaci klouzavosti k dalšímu otočnému bodu, avšak pokud se jedná o poslední otočný bod před cílem, pak ukazuje klouzavost do cíle s ohledem na otočný bod. Preferoval bych tuto indikaci od začátku jako jedinou, která mne zajímá. Pokračování v soutěžním letu je velmi snadné s přístrojem, který svou audio-vizuální konfigurací upozorňuje na vstup do cylindru otočného bodu s automatickým přepnutím navigace k dalšímu otočnému bodu.

GPS logger má velkou kapacitu záznamu a ukládá všechna data o Vaší pozici v průběhu letu, která mohou být použita ke klasifikaci soutěžního letu, nebo ke zkoumání Vašeho letu na PC. Používal jsem XC-Trainer v průběhu světového šampionátu a neměl jsem jakýkoliv problém.

Jediná věc, která tomuto přístroji chyběla, byla mapa letových prostorů. Při létání v mnoha zemích nejsou letové prostory velkým problémem, ale v některých je vyhnutí se jim základním požadavkem při přeletu. Aircotec proto přidal do tohoto přístroje schopnost uploadu informací o letových prostorech, které se zobrazují na displeji. Ale v době psaní tohoto článku jsem ještě neměl možnost otestovat tuto funkčnost. (Informace o letových prostorách jsou i s uploaderem volně ke stažení na stánkách Aircotec - pozn. překl.)

XC-Trainer je výjimečný přístroj. Přesto, že patří do lehčí kategorie je výkonný a přesný. Byl vyvinut na základě průlomového Top Navigátoru, ale má oproti němu dvě obrovské výhody: rozměry a cenu. Název XC-Trainer je pro mne malou záhadou - zní to jako vario pro začátečníky a předpokládám, že by ho taky začátečníci mohli používat, ale ve skutečnosti je mnohem víc, než jen to. Podle mne název toto vário podceňuje. Je schopno všeho pro kohokoliv, majíc všechny vlastnosti, které špičkoví piloti požadují a přitom je malé a jednoduše použitelné pro každodenní létání. Ačkoliv si myslím, že software by mohl být lépe ovladatelný a manuál podrobnější, není pochyb o tom, že Aircotec vyrobil mistrovský kousek.

Cross Country

Potud tedy recenze.

Diskuse k článku

Položky označené hvězdičkou je nutné vyplnit.

Nový příspěvek


Partneři:

 logo MAC Para  logo Axispara



Sekce PGwebu: