MAC PARA Marvel
Ve spolupráci s našimi partnery vám letos přineseme představení a recenzi 3 zajímavých křídel. Začínáme dnes sportovním křídlem Marvel od MAC PARA, příště se budeme věnovat novince od AXISu - křídlu Polaris a na závěr můžeme slíbit nové zajímavé křídlo od firmy Gradient.
Pojďme se nyní podívat na to jak se Marvel líbil Marcusu Kingovi v časopise Cross Country. Jako bonus jsme se Petra Rečka zeptali na několik otázek ohledně Marvela, které asi budou zajímat i vás.
Recenze Marcuse Kinga (Cross Country)
MARVEL od MAC PARA TECHNOLOGY
Společnost MAC PARA je jednou z nejdéle působících značek v paraglidingovém sportu. V posledních pěti letech tato firma nabízí konzistentní řadu kluzáků v celé šíři výkonnostního spektra: počínaje „školním kluzákem“ Progress, přes vysoce výkonnou třídu – Magus XC2 až po Magus 8, jakožto vlajkovou loď Open kategorie. Sportovní třída byla až doposud u MAC PARA zastoupena kluzákem Envy 2, jehož recenzi jsme uvedli v XC magazínu v čísle 127. O Envy 2 jsme napsali, že není o nic víc náročnější, než většina EN – B křídel, ale na rozdíl od nich nabízí extra porci výkonu. Když jsem se na Testivalu v Kössenu zeptal Petra Rečka na křídlo přibližující se na přistání, sdělil mi, že se jedná nový projekt EN C kluzáku. Křídlo je navrženo tak, aby splňovalo kritéria této kategorie, ale zároveň aby mělo výkonnostně navrch nad Envym 2. Byl jsem dychtivý vyzkoušet si Marvel. Petr mi tehdy řekl: „Během testování Maguse XC2 jsme zjistili, že realizací několika úprav, zde existuje velký potenciál pro velmi dobrý EN C kluzák. Marvel dosahuje velmi podobné klouzavosti jako Magus XC2, v kombinaci s výbornou stoupavostí a příjemným ovládáním.“
KONSTRUKCE
Jak už jsme u MAC PARA kluzáků zvyklí, design křídla je velmi čistý a klasický. Svou štíhlostí 6.48 se Marvel přibližuje EN D kategorii; Mantra 4 od Ozone má štíhlost 6.5. Tato vysoká štíhlost v kombinaci s celkovým počtem 75 komor a typickou MAC PARA konstrukcí, vytváří dojem živého a elegantního křídla. Samotný vrchlík je vyroben z materiálu Skytex 45 na náběžné hraně a Skytex 40 na zbytku křídla. Tento fakt spolu s dalšími hmotnostními úsporami, pomáhají udržet celkovou hmotnost na nízké úrovni, což ocení obzvláště piloti, kteří se svým křídlem chtějí podnikat cestovatelská dobrodružství. Zdá se, že v dnešní době již není možné mít křídlo bez plastových strun v náběžné hraně profilu a u Marvelu tomu není jinak. Struny zasahují cca 20cm do profilu, což je obvyklá délka. Náběžná hrana je zcela otevřená, kromě 4 komor na koncích vrchlíku. Při bližším ohledání zjistíte, že mini-žebírka na odtokovce, jedna z inovací poslední doby zde chybí. Vzhledem k vysokému počtu komor a ekonomické náročnosti se Petr a jeho tým rozhodli pro použití klasické odtokové hrany. Volné konce jsou vyrobeny z úzkého popruhu 12 mm, což zvyšuje výkon. Design je poměrně jednoduchý s třemi řadami šňůr, přičemž A popruhy jsou rozděleny do dvou. Z každého popruhu vedou směrem k vrchlíku tři hlavní opletené šňůry, přičemž šňůra stabilizátoru je vyvedena do B řady. Přestože má Marvel tři řady na každé straně, nejedná se o čistokrevný třířadý kluzák. C řada je rozdělena na dvě části ve středu křídla, pro lepší držení profilu. Horní galerie šňůr je bez opletu. Na speed systému jsou použity velké Harken kladky s kuličkovým ložiskem a je taktéž vybaven „kick down“ systémem tzn. plastová zarážka, která od 50% chodu speed systému mění převod ¼ na ½ a umožňuje snadné sešlápnutí celého rozsahu speed systému. Řídící rukojeti jsou vybaveny otočným twistrem a jsou uchyceny k popruhu pomocí magnetů. Křídlo je certifikováno ve čtyřech velikostech pokrývající hmotnostní rozsah od 70 kg do 130 kg. K dispozici je také Marvel 38 (140 -185 kg), ovšem certifikace této velikosti není plánována.
START
Během mého testování v Nepálu jsem měl možnost startovat za různých podmínek. Start se ukázal jako velmi snadný, a to jak v silnějším větru, termických podmínkách, a nebo při čelním startu v posledních závanech dne. Při všech mých startech šlo křídlo plynule a hladce nahoru a nad hlavou vyžadovalo jen lehké korekce v řízení.
VE VZDUCHU
Jakmile se ocitnete ve vzduchu, teprve získáte ten pravý pocit z tohoto křídla. Pakliže jste již někdy letěli na nových EN D kluzácích, budete mít velmi podobný pocit. S napětím zjistíte, že Vaše křídlo „krájí“ vzduch. Vše však probíhá s trochu větším uvolněním a bez pocitu, že se sypete dolů. Křídlo chce klouzat a během letu dává dostatek informací přes řízení a pomáhá tak najít nejlepší stoupání. Všechny informace jsou předávány plynule bez náhlých předstřelů (předskočení), či házení v sedačce. Každopádně je zde ale třeba nepatrně více aktivní pilotáže, než u křídel na spodní hranici EN C kategorie. Přísun informací od kluzáku způsobí, že sami budete kluzák řídit přirozeně a aktivněji. Marvel opět využívá napínací systém odtokové hrany, tzn. řídící šňůry jsou napojeny na šňůrky vedoucí přes D kroužky na odtokovce. Stažením řídích šňůr se zároveň dopíná odtoková hrana vrchlíku. Děje se tak plynule s postupným stahováním řídících šňůr. Díky tomuto zatočíte s kluzákem rychle, ale naplocho bez většího opadání. Ačkoliv kluzák nevykazuje velkou tendenci k bočnímu náklonu, nelze ale říci, že jej nemůžete tzv. „postavit na ucho“ při adekvátním „weightshiftu“ (náklon v sedačce), současně s větším přitažením řidičky. Menší míra bočního náklonu v točení by mohla vést k podezření, že termické létání bude méně vzrušující, jenže právě tím je stoupavost vysoce efektivní. Síla v řízení v běžném rozsahu není sama o sobě velká, postupně však narůstá ke konci chodu řízení (k bodu přetažení), kde dává dostatečné varování.
LETOVÝ TERÉN
Jak jsem se již zmínil, vzal jsem křídlo na testování do Nepálu. Při létání ve stabilních podmínkách v oblasti Pokhara jsem s Marvelem bez námahy vystoupal nad ostatní kluzáky. Silnější stoupáky ve vyšších horách se snadno centrovaly pomocí většího přibrzdění a náklonu v sedačce. Bylo snadné udržet křídlo zakousnuté v termice a plynulý přechod mezi plochou a více nakloněnou zatáčkou usnadnil setrvání ve stoupavých proudech vedoucí přes různé vrstvy vzduchu. Ovládání (handling) mi během létání přišlo tak přirozené, že jsem vše mohl nechat na mém podvědomí a mohl tak přemýšlet nad dalším přeskokem, nebo si jen tak užívat scenérie, která se kolem mne otevírala. Když se člověk dostatečně nabaží, teprve svou klouzavostí Vám křídlo ukáže, co je špičkový výkon v dané kategorii. Na základní rychlosti cítíte, že křídlo klouže rychle a efektivně, tak jak očekáváte. Díky velkým Harken kladkám s kuličkovými ložisky funguje speed systém lehce a nevyžaduje použití příliš velké síly. Sešlápnutím na „půl speedu“ (50%) dojde k dobrému zvýšení rychlosti, avšak bez znatelného zvětšení klesání. Stejně tak nedojde k velkému nárůstu klesání, když sešlápnete kladku přes kladku. Na speedu je křídlo příjemně pevné a pěkně protíná vzduch. S vrchlíkem lze zůstat v kontaktu díky ovládání pomocí C popruhů, ale osobně jsem shledal jen nepatrnou potřebu korigovat kluzák během klouzání na speedu. Vždy je těžké dobrat se a poté uvádět vypovídající hodnoty klouzavosti, avšak věřte, že klouzavosti, kterých jsem osobně dosáhl s tímto křídlem, vykouzlí úsměv na Vaší tváři.
SHRNUTÍ
Po roce 2011 plném chaosu a zmatků v XC závodech Open a Sériové kategorie, patrně zaznamenáme spoustu pilotů, kteří se vrátí zpět ke kategorii sportovních kluzáků EN C. Byl bych velmi překvapen, kdybychom neviděli Marvel na čele skupiny těchto křídel. Když ne na závody, vezměte jej s sebou na kopec ve dnech, kdy to tam prostě bude, nebo kamkoliv jinde do ciziny za nějakým dobrodružstvím. Již dlouho mám v oblibě kluzáky sportovní kategorie EN C a Marvel je její skvělý příklad. Kombinuje správně vyladěný „handling“ s celkovým výkonem, který byste očekávali od kluzáků vyšší kategorie. Výkon je ale spojen s jinou úrovní bezpečnosti, která Vám právě dodá větší míru důvěry.
Recenzent
Marcus King létal Marvel 27 (90-110 kg) blíže horní váhové hranici 105 kg se sedačkou Sup‘ Air Shamane a Advance Impress 3.
Nejvíce se mi líbilo
Výborná stoupavost a příjemné ovládání.
Pilotům na přelety, na expedice a závodníkům sériové kategorie.