První kroky s „X“ trémním Garminem
A je to tady – uplynulo pár týdnů od zveřejnění avíza na novou technologii v GPS přístrojích firmy Garmin® a už se mi první kousek dostal na stůl.
Shodou okolností se jedná o přístroj nejvyšší třídy, tedy GPSMAP 60CSx. Asi by bylo zbytečné přístroj popisovat, neboť technické podrobnosti si můžete zjistit na mnoha webech.
První kroky
Přístroj má velice sympatické barevné ladění ikonek a celého prostředí, které lze měnit, podle uživatelova vkusu či nálady. K tomu účelu jsou přednastavena barevná schémata pro denní i noční režim (s podsvícením). Zajímavě taky působí denní a noční režim mapy:
Displej je dostatečně kontrastní, takže ani na slunci nebude problém, jen bych snad navrhoval jeho přelepení nějakou fólií, protože se v určitém úhlu poněkud leskne.
Něco k rychlosti
Náběh „studené“ GPS je celkem shodný s předchozími typy, zato „teplý“ start (po krátkém vypnutí) je prakticky okamžitý – ihned se chytne třeba 8 družic.
Citlivost
Byl jsem zvědav na proklamovanou citlivost, takže jsem začal pod korunami stromů – tedy pod korunami bez listí (je zima) – žádný problém. V hodně hustém jehličnatém lese, kde nebyla vidět obloha ani omylem – žádný problém (klidně 8 družic) – to potěšilo.
Tak jsem zkoušel dál – dal jsem přístroj do kapsy zimní bundy a co myslíte – normálně zapisoval tracklog. Tak to už je jiné kafe. Vzal jsem přístroj s sebou na běžky a aby to neměl tak lehké, dal jsem ho do batohu – tracklog z MapSource je na přiloženém obrázku:
Tak tady před SiRFIII smekám. Pochopitelně ani v úzkých ulicích nemá přístroj žádný problém.
Družice bez družic
Neskutečná vychytávka je VAAS/EGNOS. Zapnul jsem tuto funkcionalitu a uvedl GPS do chodu v místnosti s úzkým oknem, ze kterého je vidět protější zeď a jen maličký kousek oblohy, tak na jednu družici, pokud by tudy náhodou prolétala . Podotýkám, že předchozí provoz GPS byl v Praze (a testoval jsem v Brně), takže mapa původně ukazovala okolí Vltavy. Ihned po zapnutí začala GPS komunikovat s družicemi (pochopitelně to musel být signál EGNOSu, protože družice nemohly být v dosahu). Po chvilce se našly čtyři družice a přesnost se ustálila na 32m (co byste nechtěli pod střechou). Mapa se pochopitelně přesunula do Brna.
Routing
Ten mne taky dost zajímal. Testoval jsem evropskou verzi, která je vybavena routovatelnou basemap. Ta je pochopitelně hodně hrubá a obsahuje silnice max. 1.tř. Takže můj pokus, nechat se donavigovat do Nového Města na Mor. (které na mapě je), skončil prohlášením, že tam nevede žádná silnice. Nicméně neskutečným překvapením bylo, že přístroj dokáže navigovat od křižovatky ke křižovatce na mapě z edice MetroGuide v.6, která obsahuje uliční plány velkých českých měst (Praha, Brno, Ostrava, Liberec, K.Vary…..) S touto eventualitou jsem vůbec nepočítal, neboť až doposud jsem žil v domnění, že routovatelná edice z MapSource je až poněkud dražší CitySelect.
Názorná ukázka navigace nad Garmin MapSource 6 (jak je to možné, to nechápu, ale funguje to). Škoda, že se tato navigace nedá dost dobře použít pro pěší turistiku, neboť bere v potaz jednosměrky. Ale s tím se dá žít.