FÓRUM PGweb


[Téma] Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou

Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
Autor: veetek (+91) (-30) | Zasláno: 23.09.2015 * 18:21

Kdysi jsem přemýšlel, že bych se pustil do konstrukce odvijáku s brzdou regulovanou průmyslovými elektromagnetickými hysterezními brzdiči. Výhoda: dokonalá regulace tahu při malých i velkých rychlostech. Nevýhoda: velikost, nutnost napájení, cena (tudíž spíš pro klubový provoz).

Můj směr je nyní expediční mini odviják, takže toto téma už pro mě není aktuální, ale nasbírané kusé poznámky dávám veřejně k dispozici… třeba to někoho inspiruje, nebo pomůže...

tah lana “100 Kg” = 1000 N (newton)

poloměr bubnu = 0,25m

při zapojení brzdy napřímo (bez převodů):

potřebný kroutivý moment brzdy: cca 250 Nm (newtonmetr)

Hysterezní brzda (používá se v průmyslu např. při stálém brzdění rolí, cívek, dopravníků, zátěžových měřičů)

Pozor - nejedná se o elektrodynamickou brzdu, které roste brzdná síla s druhou mocninou rychlosti a při malých rychlostech vozidla je její účinek prakticky nulový.

Potenciální dodavatelé brzd (nebo aspoň někdo kdo ví a může poradit):

VÚES Brno

http://www.troma-mach.cz/produkt/elektromagneticky-ovladane-spojky-a-brzdy.aspx

http://www.mericipristroje.cz/HysterezniDynamometry.html

Brzdy Magpower (používají na Floridě):

22lb = 10kg

240 lb-in = 27 Nm

maxspeed = 1000 RPM (16 otáček/sekundu)

řemeny a řemenice:

http://www.cncshop.cz/ozubene-remenice-htd-5m-15

Steve (http://www.sdiparagliding.com/MegaTow.html) na Floridě používá toto:

hysterezní brzda HB-3500M ($3250 = 65.000 czk, lze sehnat levněji přes ebay)

http://www.magtrol.com/brakesandclutches/hysteresis_brakes.html

Hyst.BrakeModel | Min.TorqueAtRatedCurrent [Nm] | Rated |Current[mA] | MaxSpeed[rpm] | KineticPower*5Minutes [W] | Kinetic Power*Continuous [W] | rozměr d/š [cm]

HB-3500M | 26,00 * | 1200 | 6'000 | 2'400 | 600 | 22 x 15

převod z bubnu na brzdu zrychlen v poměru cca 1:6 ( Steve 120:21 zubů)

regulátor Magpower TC-5 ($500 = 10.000 czk):

http://www.nxtbook.com/nxtbooks/maxcessintl/designersnotebook/index.php?startid=34

http://www.maxcessintl.com/sites/default/files/documents/files/MAGPOWR_TCS5_850A70.pdf

nově nahrazují regulátorem PS-90 s externím potenciometrem (ebay od 4500 czk)

magpowr.maxcessintl.com/tension-control/magpowr-24-or-90-vdc-power-supply-clutches-and-brakes

9 příspěvků
shlédnutí: 3777
  • 1 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
    Autor: veetek (+91) (-30) | Zasláno: 23.09.2015 * 18:23

    a ještě odkaz na Vlastův článek O báječných amerických vlekacích strojích:

    http://puczok.com/vvv/doc/Puczok-Florida-Pilot.pdf

  • 2 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
    Autor: jan.pa (+9) (-4) | Zasláno: 25.09.2015 * 16:41

    Ahoj, k expedičním účelům by se dalo použít i řešení viz. odkazy, jen kdyby se do toho chtěl někdo u nás pustit. Honza

    http://www.skynch.com/wordpress/

    zde je i video použití

    http://www.skynch.com/wordpress/?page_id=2

    na youtoobe je spousta videí.

  • 3 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
    Autor: kubacer (+1) (-0) | Zasláno: 27.09.2015 * 08:45

    Tohle řešení by bylo poměrně luxusní, ale zbývá vyřešit dva drobné problémky:

    - pořádný zdroj elektrické energie (kdo chce pořád dobíjet baterky?)

    - jak a kam odvést teplo vzniklé při brždění (a toho tepla není málo).

    Ve finále se díky tomu zařízení zkomplikuje do té míry, že to nedává smysl ani pro klubový provoz. Obávám se, že tudy cesta nevede....

  • 4 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
    Autor: veetek (+91) (-30) | Zasláno: 29.09.2015 * 03:15

    jan.pa: skynch je na expedici nepoužitelný, letadlem to s 200kg baterek nepřevezeš a na místě to (nenechavým místňákům k rozebrání během dne na zaparkovaným autě) taky nenecháš.

    kubacer: pokud je to reakce na hysterezní brzdy, tak to mají na floridě už vyřešeno (a komerčně to vyrábějí a za cca 200tis czk prodávají)... napájení budící cívky není až tak dramaticky velké, brzda se uchladí do vzduchu

  • 5 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
    Autor: veetek (+91) (-30) | Zasláno: 29.09.2015 * 03:21

    jan.pa: ještě off-topic k mini odvijáku - parametry expedičního odvijáku by splňoval "kevlarový odviják" z Vlastova článku ( http://puczok.com/vvv/doc/Puczok-Florida-Pilot.pdf ) s variabilní možností přišroubování na kouli/nákladovou plochu/zahrádku

  • 6 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
    Autor: Slivka (+6) (-27) | Zasláno: 30.09.2015 * 18:58

    veetek: připnout odviják na zahrádku?! leda tak pokud ji mají naši vojáci na Pandurech...........zdraví JS.

  • 7 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
    Autor: veetek (+91) (-30) | Zasláno: 30.09.2015 * 19:44

    slivka: děkuji za subjektivní názor, ale s odvijáky na zahrádce se tu před 15 lety začínalo (pravá ruka držela volant, levá vystrčená z okýnka táhlo brzdy)

  • 8 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
    Autor: Benour (+23) (-2) | Zasláno: 01.10.2015 * 11:44

    Chceš s něčím pomoc?

    Vlastův Sviják bude teď kvůli baráku určitě 3 roky u ledu, ale větší část by měla jít snadno (relativně) upravit na instalaci do auta.

    Do kolika set tisíc se chceš vejít? ;)

    Proč je kevlar offtopic?

    A neméně důležitá otázka: kam a kdy bys vyrazil na expedici? :))

  • 9 RE: Odviják s hysterezní elektromagnetickou brzdou
    Autor: veetek (+91) (-30) | Zasláno: 02.10.2015 * 19:07

    Beny: kevlar je tu offtopic proto, že jsem téma založil k hystereznímu (velkému) odvijáku.... K něčemu, co by mělo vlekat úplně famózně, ale (zřejmě kvůli ceně?) se to u nás vůbec nepoužívá.

    Informace o tom nikde nejsou, ale znám lidi, pro které pár jednorázových peněz za kvalitu není problém a mohlo by je to inspirovat.

    Své plány, ani miniodviják na fóru řešit nechci - dík za nabídku, budu si pamatovat ;)

    (ps: sviják znám až moc dobře na to, abych s ním laškoval :)

Přidávat příspěvky k tomuto tématu mohou pouze přihlášení uživatelé.





Sekce PGwebu: