[Téma] Ceny vybavenia - aneb ako sa nenechat..
Ahojte, samozrejme som zaciatocnik. Chcem sa poradit ohladom cien. Ako novacik nemam vela informacii a jediny zdroj informacii pre mna bol kurz. Za tych par dni sa ale toho vela pochytit nedalo a preto potrebujem trocha rady co sa tyka cien vybavenia. Vacsina predajnych miest ma ceny skryte a po par mailoch (ak je distributorov viac) sa da zistit ze aj velmi rozdielne (bez problemov sto eur). Preto sa vas chcem spytat o rady ako sa nenechat "oj*bat". Ktore padaky su za rozumnu cenu a kvalitu a od koho vybavenie zhanat. Z toho aj otazka: Je kridlo light EN B dostatocne nato, aby som na nom dokazal vydrzat aj roky, alebo je to vykonovo take, ze vas to ozaj prestane bavit a zacnete vyhladavat nieco rychlejsie.Vdaka za info.
-
1 RE: Ceny vybavenia - aneb ako sa nenechat..
1. nepremyslej o koupi kridla jako o dlouhodobe investici !!
2. kupuj radeji kridlo kategorie na kterou momentalne mas (takze EN-A), a dalsi kridlo kupuj teprve az ti nebude stacit. (nepremyslej stylem, radeji koupim stredni EN-B, stejne na nej za nejaky casu budu prechazet tak at to mam rovnou)
3. o skolni nebo nizka B je vzdy celkem velky zajem, takze ho celkem v pohode zase prodas (treba za rok ci dva az se budes citit na to ze chces jit do vykonejsiho kridla
4. penize jsou vzdycky problem, takze asi kupovat uplne nove kridlo neni nejlepsi napad, na zacatku cena klesa hodne rychle, ale je preci jenom lepsi nekupovat kridlo nekoliv generaci stare (kazdy vyrobce ma jinej cyklus jak casto obnovuje kridlo dalsi generace, ale hrubym odhadem jedna generace je 3-5 let
5. kdyz by jsi chtel kupovat velmi stare kridlo, tak opravdu jen vicemene na pozemni trenink, nebo slety v klidnem vzduch bez termiky (i na ten pozemni trenink je lepe kridlo na kterem i normalne letas, preci jenom kridlo treba 12 let stare se bude chovat jinak i kdyz bude mit porozitu a vsechny parametry v poradku (proste vyvoj za posledni roky se dostal hodne jinam.
6. co je dobra cena za kvalitu ti asi nikdo poradne nerekne, ale obecne v kategorii EN-A, ci low EN-B ty rozdily nejsou tak velke, takze kdyz koupis neco od zname znacky, tak neudelas chybu.
7. ceny se hodne odvijeji od toho jake je vahove rozmezi, velmi tezke vahy a velmi lehke vahy kupuje malo lidi, tudiz je cena nizsi a na prodej ci koupi cekas delsi dobu.
8. argument ze skolni EN-A vubec neleti uz davno neplati, kdyz si skolni kridlo vezme nekdo kdo to ovlada tak ti na nem zaleti 50km prelet (koukni na to co se da zaletet na EN-A (lety jen tento rok)
www.xcontest.org/world/en/flights/#flights[sort]=points@filter[detail_glider_catg]=FAI3-10|19
VELMI otientacni ceny:
10 let stare kridlo, vhodne spise na GH (i kdyz ma technickou a letat se na nem da) -- 5-10 tisic
3-5let stare kridlo (podle me tam kam by mel bezny clovek mirit -- 20-35 tisic
1-2 roky stare(nove) 35-55
Kazdy si ceni kridlo jinak, zalezi hodne kolik bylo pristani v sipkach, jestli bylo nekde v pisku v Maroku, jestli ho zacatecnik hodne tahal po mezich,....
Ode me zacatecnika rada: kupo si ted na bazaru, nebo od nejakych svych instruktoru EN-A kridlo typu Sky anakis 3, Axis Pluto3-4, Macpara Lucky 3-4,
Podle toho jak casto budes letat a jak intenzivne, tak ti to kridlo moralne vydrzi:
a) jsi blazen ktery bude na kopci nekolikrat do tydne a pojedes na mnoho vyletu do alp za rok - vydrzi ti tak do podzimu a budes koukat po vykonejsim
b) jses prumerny clovek ktery bude letat casto, ale spise jen o vikendech a nebo narazove na vyletech - vydrzi ti tak 1-2 roky a pak budes chtit neco vykonejsiho
c) zas tak moc casu mit nebudes, skutecne rekreacni letec parkrat do mesice a 1 vylet do alp - je mozne ze ti vydrzi kridlo naporad, protoze nikdy nebudes mit dost naletano na vyssi kategorii
-
2 RE: Ceny vybavenia - aneb ako sa nenechat..
Nejdražší křídlo je to, co leží ve skříni (true story - a vlastní zkušenost). Bohužel, i v těch nejideálnějších podmínkách skladování materiál stárne také, i když třeba ne tak rychle.
Nejlepší je se poradit se svým instruktorem, který by měl vědět jak lítáš. Případně první rok jezdit se školou na výlety s ním s půjčenou EN-A výbavou, s tím, že si na konci sezóny vyzkoušíš i EN-B a sám se rozhodneš co koupit.
Není nic horšího, než mít křídlo, na kterém se v Alpách potom při divočejší termice držíš popruhů a přistáváš na rozklepané nohy (tihle dneska už nelítají).
Že se na EN-A nedá ani v CZ/SK nic slušného uletět je už dávno vyvrácený mýtus. Pokud na to koukáš z pohledu financí. EN-A prodáš vždycky lépe, jak EN-B. Potom EN-C a výš jsou po pár letech skoro neprodejná (za rozumnou cenu), protože skoro každý závoďák chce mít nový model.