[Téma] Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Vyprovokat diskusi o tom, jak by kategorie Standard v ČPP vlastně měla vypadat, bylo jedním z cílů mé letošní účasti v kategorii Standard - a zdá se, že tato diskuse byla již zažehnuta v tomto threadu http://www.pgweb.cz/forum/pg-sport-prelety-souteze:76368 . Nyní nezbývá než přenést ji do důstojnějšího prostředí a očistit od nepodstatností.
Pokusím se teď o patřičnou vykopávku, abychom mohli začít.
jarda737 prohlásil, že "padákem do této kategorie Jakub patří, ale mám pocit, že svými zkušenostmi tuto kategorii znehodnocuje. Tím chci naznačit, že kritériem v kategorii standard by neměl být jen padák". Hodnocení mé zkušenosti od matadora mnoha leteckých disciplín jardy737 je jistě lichotivé, nicméně obávám se, že těch "znehodnocovatelů" kategorie Standard tam je vícero - a co je důležitější, přibývají noví, velmi zkušení "znehodnocovatelé". Osobně znám 4 piloty a pilotky létající ČPP, kteří během této sezóny přešli z padáku EN-D či EN-C na EN-B, nebo si takový padák pořídili na Alpské létání. Osobně bych si vsadil na to, že se jedná o trend, který bude v budoucích letech kopírovat osud EN-D padáků - tj. v XC létání bude čím dál více dobrých pilotů přecházet na EN-B padáky a výkony v této kategorii se budou znatelně posouvat. Je nepochybné, že limity výkonů kategorie EN-B jsou mnohem dál, než co ukazují výsledky letošního ČPP. Stačí se podívat do World XContestu, kde je to vidět velmi výrazně.
K čemu to povede? Kategorie Standard se bude stále více vzdalovat od defacto začátečnicko-rekreačního statutu, který doposavad v ČPP měla.
Je nutné říct, že neexistuje žádný způsob, jak se tomu bránit a kategorie Standard už nikdy nebude jako dřív. Nemá smysl žehrat na "profesionální" piloty (což je mimochodem v našich podmínkách poměrně komické označení - profesionální pilot je mnohem spíše ten kdo lítá komerčně tandemy, jinak takoví piloti, co se létáním živí, téměř neexistují), je prostě fakt, že stále více pilotů bude přecházet na EN-B prostě proto, že jim moderní křídla této kategorie prostě vyhovují a zcela dostačují, nikoliv proto, aby vyhrávali ČPP.
A teď je tedy otázka: Chceme to tak?
V minulosti i teď se tu objevilo pár návrhů, jakým způsobem to změnit. Můj dosavadní pocit z naprosté většiny těchto návrhů je ten, že jsou povětšinou příliš komplikované a proto nevhodné pro tuhle soutěž.
Ano, teoreticky je možné udělat 4 ligy a handicapy a já nevím co ještě, ale stojí to opravdu za tu (pře)komplikovanost? Můj osobní názor je ten, že pokud se má dělat něco nového a nějak měnit pravidla, musí to být co nejjednodušší.
jarda737 navrhuje "kategorii JUNIOR pro padáky A, která by byla omezena určitým náletem či počtem sezón aktivního létání" jelikož "Dělají se tábory pro talenty, udělejte pro ně i kategorii". Ovšem kategorii pro Juniory, která se věkově ktere s vymezením Talentů v ČPP máme od začátku! A za poslední 2 roky se tato kategorie jako jediná dramaticky "vylidňuje" :-(. Takže mám pocit, že tatáž kategorie, ještě prosetá o ty, kteří nemají EN-B padáky a navíc nějak komplikovaně filtrovaná náletem (což asi nelze dokladovat jinak než čestným prohlášením, což je krajně nevhodné) nám problém Standardu neřeší...
Abych ale pouze neoponoval jiným návrhům, přicházím se svým návrhem:
1) zrušit kategorii Standard a místo toho do kategorie Open přidat filtraci na jednotlivé kategorie PK EN-A, EN-B, EN-C, EN-D. Z technických důvodů by to asi bylo mírně odlišné vyhodnocování, než nyní (filtrace pilotů, kteří mají lety na max. dané kategorii PK), ale i tak by to vyžadovalo určité úpravy, ale šlo by to.
2) zavést kategorii Nováčci která by nahradila místo po kategorii Standard - kde kritériem by bylo: padák max. EN-B, max. pilotní průkaz A, max. 2 roky od vydání pilotního průkazu. Kvůli tomu by se do profilu pilota přidali nepovinné položky Kvalifikace a Datum vydání PK.
Co si o tom myslíte? Nebo má někdo jiný lepší návrh.
========================
Prosím všechny přispěvatele, aby debatovali pouze věcně a zdrželi se offtopiců.
-
1 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
V první řadě jsem rád, že Scorpi otevřel toto vlákno. Myslím, že diskuze na toto téma má před VH smysl. Já osobně létám 4 rok a stále na ČPP pohlížím z pohledu začátečníka - PG WEB využívám především pro vzdělání, nikoli pro atak prvních míst. Navíc jak říká Scorpi, technika se vyvíjí a stojí za úvahu, zda tomu trendu upravit kategorie. Chápu, že PG WEB je komerční web, ale byl bych nerad, aby se tento vliv příliš odrážel na ČPP.
Taky se musím omluvit, kategorie Junior existuje, myslel jsem to, co Scorpi nazval "Nováčci". I s tou filtrací kategorie OPEN na první pohled souhlasím. Každopádně prosím nezapomenout na filtraci ČESKÉ NEBE, je to z mého pohledu jedna z nejdůležitějších filtrací ČPP.
Já si uvědomuji, že o daném tématu již bylo napsáno mnoho názorů a každý názor vyjadřuji určitý úhel pohledu, ale jak říká Scorpi, musí to být jednoduché. Cesta nepovinných položek pro soutěž v nižších kategoriích mi nepřipadá hloupá. Napadají mě i jiné možnosti filtrace (volná vzdálenost, FAI, ...), ale vím, že za tyto nápady programátoři vraždí ...
PS: Jen tak bokem, už mne ani nepřekvapuje, že tento příspěvek - podobně jako Veeteka či Clouseaua - v úvodu rýpou do mojí osoby a nebudu znovu opakovat, proč jsem stáhl všechny mé lety ...
-
2 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Dlouho jsem uvažoval, zda vůbec přispět, když jsou tu bezesporu jiní zkušenější piloti, kterých názor by měl mít větší váhu, ale pak mi došlo, že to je jediná cesta jak něco třeba ovlivnit a myslím, že by se zde měl byť jen větou nebo třeba i celým elaborátem vyjádřit každý pilot, kteráho se navrhovaná (nebo jiná v budoucnu navržená) změna dotýká.
Trochu nerozimím proč by se celá kategorie Standard měla přesouvat pod velkou familii Open. Pokud je smyslem odfiltrovat "profesionální znehodnocovače" tak proč neaplikovat pravidlo "lety max na EN-A,EN-B" rovnou na stávající samostatnou kategorii Standard a ponechat jí tak punc a prestiž samostatné kategorie a nedegradovat ji na nějakou podmnožinu? Otázkou je, zda lety na max. dané kategorii křídla by byly jen pro danou sezónu, nebo by si někdo letem na EN-C, EN-D zavřel navždy dveře do EN-A,EN-B (neboli Standardu)? Pokud jenom pro danou sezónu, tak nic nebrání dalším "znehodnocovačům" danou sezónu oželet lítání na EN-C, EN-D a jít si pro pohár do Standardu. Pokud by se aplikovalo let na EN-C, EN-D a už nikdy nevstoupíš do ráje EN-B, tak se ptám stejnou otázku jako scorpi akorát z druhé strany "Chceme to tak?"
Kategorie Nováčci je bohulibý počin, nicméně IMHO nesoucí značné riziko. Několik málo géniů, kteří to mají v krvi bude lítat pěkné lety. Pár dalších desítek s de-facto mokrým piloťákem je bude následovat a místo toho, aby se bez nějakých větších ambicí pěkně pomaličku učili kolem 150 místa ve stávajícím Standardu, zavětří možnost dobře se umístit v samostatné kategorii. Navíc posíleni deadlinem "honem honem letos nebo už nikdy" budou lítat neadekvátní letové terény a podmínky. Je to jen odhad (stejně jako je scorpiho odhad to, že se do Standardu pohrnou další a další znehodnocovači), a třeba všichni nováci budou při smyslech, ale jak tak někdy poslouchám na startech dotčené nováčky, spíš se přikláním k tomu, co jsem napsal.
Podle mě čas na překopávání Standardu nenadešel a nadejde až tehdy, když první patnáctku obsadí převážně piloti, kteří dříve lítali nebo pořád lítají vyšší kategorie křídel. Takže bych Standard ponechal jak je.
Celkově mám pocit, že se tahle "sranda soutěž" až příliš vážně řeší. Tady nad dovednostmi a parametry kluzáku kolikrát víc zaváží možnost jet lítat v pravý čas na pravé místo a to bohužel neošéfuje žádně pravidlo či kategorie. Řekl bych, že se na to trochu zapomíná.
-
3 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Fascinuje mě termín "znehodnocovatel" (Ivo, toto je opět pouze citace, nikoli rýpnutí do tvé osoby). Zřejmě nejsem dost ambiciozní, ale mně to spíš přijde jako obohacení. Opravdu se zájmem se podívám, co se dá uletět na padáku téhle kategorie, když mu to pilot tolik nekazí ;) Taky si nemyslím, že piloti, kteří svými výkony vyvolali tuhle diskuzi, to dělají pro 2 minuty slávy ve Štokách.
Já bych nechal kategorii Standard tak, jak je - restrikce na max. kategorii použitého křídla za sezónu nebo na dobu držení piloťáku mi nepřijdou přínosné, ale jen uměle omezující: Sletím na výkonějším padáku kopec a všechny moje lety jsou ve vyšší kategorii? Nálet a doba držení piloťáku - viz. argumenty scorpiho a pyra.
-
4 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Úplně souhlasím s předchozím autorem. I mně to, že v kategorii standard létají piloti, kteří uletí skvělé výkony připadá spíš inspirující než znehodnocující. A pak si říkám není to v křídle, ale v rukách a v hlavě. A lítám na tom co mně vyhovuje a když se to naučím jako ti "znehodnocovatelé" tak taky uletím o kousek dál a když ne tak si to stejně krásně užiju.
Nechal bych ČPP tak jak je, je to soutěž pro radost, soutěživější lítači si v ní užijí dost a navíc mají ještě moc jiných příležitostí. Ostatní z poháru čerpají zkušenosti a rodost, že se mohou podělit o svůj let.
-
5 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Já už jsem se k tomu vyjadřoval kdysi, tak jen ve zkratce
- osobně nemám ambice se umisťovat (ani na to nemám) a nejsem soutěživý typ, takže pořadí je mi dost šumák
- xcontest používám jako deníček letů, ale hlavně jako studnici plnou informací a zdroj poučení z cizích letů.
- víc než špekulování nad kategoriemi by mi vyhovovalo rozšířenější filtrování podle co nejvíc parametrů.
- Jestli poletí mistr světa na EN-B, aspoň uvidím, co ten padák dokáže když se mu to nekazí. Já to jen vítám. To ale platí i obecně .. srovnat se s někým podle stejného parametru .. můžu tak zhodnotit jak kdo volil den, startovačku, trasu ... zase to vede na ty rozšířené filtry.
... hmm tak to moc zkratka nebyla :-)
-
6 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Omezení na maximální použitou kategorii padáku během sezony mají sousedé Slováci a výsledky ročníku 2011 jsou toho praktickým důsledkem. Podle SK pravidel vyhrál Standard po celoročním snažení nadšeně Maros Kovacka na Cometu podle CZ pravidel by to byl Štefan Vyparina svými promo/rekreačními lety na Mentoru2 na kterého si odskočil z dvojlajny. A teď otázka bylo by to "znehodnocení" ? Bylo by to pro začátečníky inspirující nebo demotivující ? Jinak vznik skupiny pilotů "Po deseti letech lítání jsem dostal strach a vrátil jsem se na Ačko" je minimálně celoevropským trendem jemuž nemá cenu bránit. World XContest je toho důkazem.
-
7 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
PGWEB funguje a funguje skvěle! Nechápu neustálé potřeby menit tu, či onu kategorii. Pokud jsem začátečník, bude mi stačit i to, že jsem se posunul z 160. místa na 158. a pěkně se večer zbourám. Rozhodne by mě nebavilo koukat do tabulky kde bude dalsích 7 mantáků jako já a honej si tam trika, kterej z nich je první. To by jsme nakonec mohli zavádet i kategorie jako ...počet hodin u jednoho kopce, nebo ..kolik jsem ten den videl souložících veverek. A co se týče znehodnocovačů... díky bohu za ně!!
-
8 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Naprosto souhlasím s výše uvedenými příspěvky. Ponechat standard tak jak je, s tím, že se pár jedinců bude cukat když jim nějaký Scorpi vyfoukne přední příčku, ale ta jednoduchost je na tom prostě nádherná. Jak se budou vymýšlet další regulace a dotace, víme kam to povede :)
Přimlouvám se, ale za rozšířené filtry. Mrknout se kdo za poslední měsíc lítal ve stejné kategorii padáku v Beskydech by se mi líbilo :)
Filip
-
9 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
To je zase diskuze o ničem, ale přidám se, jelikož asi mám trochu jiný názor než většina ostaních pisatelů.
Rozdělení na kategorie bych nechal tak jak je, jelikož je to kategorie padáků a výsledků co se dá uletět na dané kategorii padáku, nikoli jestli to uletěl někdo z naší repre nebo začátečník.
Rozdělení podle toho kdo má jaký piloťák nebo jak dlouho mi přijde zcestný, jelikož někdo může mít céčkovej piloťák 10 let, ale dneska už lítá jen rekreačku.
Jestli si tu někdo potřebuje honit triko, že vyhrál EN-A, nebo EN-B i když předtím lítal několik let na závodničce, nebo EN-D, tak ať vyhraje. Stejně to na dané kategorii padáku musel uletět.
Pokud bude supr počasí v Alpách, tak si radši vezmu padák na kterém půjde uletět víc, než abych si bral padák o kategorii nebo dvě níž, jen proto, abych vyhrál kategorii
A ještě jedna věc, vzledem k tomu, že tu nejde o prachy, tak bych to tolik neřešil, jelikož stejně nikdo není schopen kontrolovat na čem se to uletělo :)
-
10 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Plně souhlasím s názory ponechat standart tak jak je. Z většiny názorů vyplývá, že pilotům soutěžícím ve standartu neubírají chť k létání oni zmínění" znehodnocovatelé", ale berou to více jako ukázku toho, co všechno je " v křídle" a co se dá ještě zlepšit " v rukách". Pár začínajících lidí mi řeklo, když jsem začal vyhrávat ve standardu, že jsou opravdu rádi, že tam jsem mezi nimi , že jim to nevadí, ale naopak motivuje.. ( měl jsem piloťák už dlouho, ale předtím jsem si létal jen tak " na kochačku" ) No a s některými z nich jezdím létat i dnes a jsme na stejné úrovni a už i v jiné kategorii...Můj názor je, že pokud by se měla dělat nějaká nová kategorie pro opravdové začátečníky, tak ať je třeba omezená na první 2-3 roky trvání piloťáku. Ale stávající kategorie , které už máme jen dvě, bych nechal tak jak jsou. Myslím, že jak ve Standardu, tak i v Open je šance se slušně umístit, třeba i na bedně, ale chce to opravdové nadšení a plné nasazení...a ne brblat, že si Škorpi odskočil do Alp na bezpečnějším křídle, než na jakém létá běžně u nás :-) Je možné, že třeba i já dám v budoucnu přednost většímu bezpečí křídla před jeho výkonem a ocitnu se opět ve standardu...Přece jen už sem táta od rodiny, nelétám tak často a když létám, tak chci i natočit pěkné a zajímavé video.
-
11 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Čaute, z mého pohledu je to vlastně vyřešeno. Jedna polovina lítačů to chce zachovat tak jak je to dosud a druhá chce jen více filtrů(nejde jim o soutěž). Můj návrh tedy je nechat ČPP beze změn. Ten kdo chce soutěžit nechť soutěží. Soutěží podle daných pravidel a ne podle soupeřů( já taky neuměl plynule mluvit hned po narození ). A co se vylepšení týče ? Kdyby tady na stránkách přibyla záložka "Letové deníky" i s těmi mnoha filtry (páč by se nejednalo u soutěž a nějaké výsledky nýbrž o to " kam zmizel ten borec co startoval se mnou na tom samém křídle a já už ho pak neviděl ... jo aha on letěl tam, ty jo a doletěl až tam, supr) to by byla určitě pochvala. Nemluvě o tom, že i v rámci tohoto by zde mohla proběhnout nějaká soutěž formou hlasování samotných pilotu o výsledcích ostatních kolegu( a ti ať si hodnotí co chtějí třeba samotný let, pilota, dobu jak dlouho byl ve vzduchu, to že sice uletí max 2 km ale zato chodí poctivě každý den, tomu nic nedám protože ten to lítá úplně běžně, atd, atd, atd. ). Každý by třeba dostal 100 hlasovacích kreditů a jak s nimi naloží je jeho věc. A takové čestné uznání ostatních pilotů je si myslím mnohem víc srdcovější než jak tady Manana napsal 2 minuty slávy ve Štokách. No a oběd si můžu jít přihřát znovu. Mějte se
-
12 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Udělal bych kategorie EN - A,B,C,D a absolutní pořadí. Záleželo by pouze na padáku. V automobilových rally takový system funguje mnoho let.
-
13 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Tiez sa mi zda navrh tomahawka ako idealny - A/B/C/D + obsolutne poradie. Pripadne to nechat ako to je. Mne osobne ako novackovi ziaden "znehodnocovatel" nevadi :-) Kto umi ten umi a ma pravo byt v rebricku hore.
-
14 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Absolutní asi nemá moc vyznam, nevím k čemu by to bylo, vyhrál svojí kategorii a hotovo. Nebo se zase může zavést sport :)
Na čestné uznání je místo v diskuzi pod přeletem, ale nějaká kategorie o nejhodnotnější přelet, teď nemyslím jen bodově, by mohla být. A políčko na zaškrtnutí "LIKE" by bylo fajn, podle toho by pak mohlo být vyhlášení :)
-
15 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
kategorie standart mě ukazuje co všechno je možné uletět na A křídle a jsem jen rád, když si na to sedne dobrej pilot,.tudíž - možnosti A křídel bez ohledu na pilota.
do ČPP bych možná přidal kategorii " Skokan roku" a jednalo by se o pilota co se nejvíc zlepší buď v pořadí proti minulému roku, nebo v kvalitě letů atd.
-
16 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Po přečtení příspěvků set aké stále více přikláním k názoru, nechat to tak, jak to je. Nicméně možnost různého filtrování přeletů pro osobní potřebu pilota bych uvítal.
-
17 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
Dekuji vsem za prispevky do diskuse a nazory.
Zde se, ze "verejne mineni" je pomerne jednoznacne - kategorie v soucasnem CPP funguji dobre, Standard nechat tak jak je, "znehodnocovatele" netreba resit, naopak jsou vnimani jako motivace.
Prozatim tedy uvahy o zmenach kategorií odložme, vrátit se k tomu můžeme až budeme zase o sezónu moudřejší, bude-li to třeba:)
-
18 RE: Budoucnost kategorie Standard v ČPP
a co ty veverky ?....