FÓRUM PGweb


[Téma] Nekomerční tandem

Nekomerční tandem
Autor: Jarda07 (+0) (-0) | Zasláno: 15.04.2013 * 17:14

Ahoj,

chtěl bych se zeptat zda je u nás rozdíl mezi pilotní licencí na komerční tandem paraglidingem a tím, kdybych chtěl vzít např. bezúplatně kamaráda, zda je to možné. Co jsem pátral na internetu, tak tenhle rozdíl zdají téměř všechny vyspělé státy, a i podmínky pro získání tandem licence jsou podstatně benevolentnější (než u nás nic vypovídající doba držení PG licence).

Díky

4 příspěvky
shlédnutí: 2305
  • 1 RE: Nekomerční tandem
    Autor: ondrap (+79) (-15) | Zasláno: 15.04.2013 * 19:05

    Pokud si myslíš, že budeš mít kamarády, kteří s tebou budou rádi lítat, tak jsi v podstatě na omylu. Lidé věčně nemají čas, obzvláště ne tehdy, když je počasí, a kdy bys s nimi chtěl lítat. Když mají, tak je to svátek. To ti říkám jako někdo, kdo skrz tohle prošel... (ale zas když mají čas a vyjde to, tak mají krásné zážitky)

    Ne, u nás rozdíl mezi pilotní licencí komerční vs. nekomerční tandem není. Fakt, že je to v okolních státech je určitým způsobem "úlitbta" komerční lobby (klasický problém demokratického rozhodování), kdy ti, co to dělají komerčně začnou vysvětlovat, jak je to strašně a hrozně moc složité, protože nechtějí konkurenci... Když to rozdělíš na komerční a nekomerční, tak se tito "spravedliví a bezpečnost nadevše, o peníze vůbec nejde" realizují v komerční kategorii a ta nekomerční jim je putna. (tím se vůbec nechci dotknout velkého množství komerčních tandemistů, kteří takto neuvažují, bohužel výsledky ukazují, že ti, co tak uvažují, mají slušný vliv).

    U nás se podmínky podle výše zmíněného schématu postupně utužují, nicméně zrovna 4 roky držení PG licence + nějaká instruktáž od člověka, který tandemy lítá + podpis instruktora, že "umíš lítat" a jsi schopen konzistentně odstartovat a přistát, aniž by někdo došel k újmě, mi připadá jako velmi rozumná pravidla. [flame]Ta zbylá pravidla jsou totálně irelevantní.[/flame]

    Nicméně pokud se jedná o zahraničí, z diskuzí na paraglidingforu mám osobně pocit, že je to tady úplně v pohodě.

  • 2 RE: Nekomerční tandem
    Autor: Jarda07 (+0) (-0) | Zasláno: 15.04.2013 * 20:11

    Já v tom rozdělení komerční/nekomerční naopak docela smysl vidím.

    Přijde mi, že člověk (kamarád) který se de bezúplatně svézt, tak si je vědom rizik a do čeho jde, že se jedná o sport kde nějaké riziko vždycky je, a je to na jeho posouzení. Naopak člověk, který do toho vstupuje jako placené služby a je zákazník, tak se cítí, že o něj bude postaráno a stát zajistí, aby někdo neprodával nebezpečné služby a nastaví laťku. Je to stejný jako když si jdete zašplhat na skály se zkušenějším kamarádem a musíte zvážit nějaké riziko a nebo jdete do kurzu lezení. A co se týče bezpečnosti provozu jiných ve vzduchu, tak znalostmi je už vybavenej i normální pilot (asi jako můžete po získání řidičáku vozit známe, ale nemůžete za úplatu dělat taxikáře). Ta doba 4 let je taky nesmyslná, srovnávaj 4 letého skříňáka s pravidelným 2 letým pilotem. [flame] Todle je podle mě příklad klasický český byrokracie, kde musí mít všichni na všechno cár papíru.]

  • 3 RE: Nekomerční tandem
    Autor: Stepan (+1) (-0) | Zasláno: 15.04.2013 * 20:27

    Ahoj rozdíl je jen v zákoném pojištění ale ani to nekomerční není uplně nejlevnější.

  • 4 RE: Nekomerční tandem
    Autor: ondrap (+79) (-15) | Zasláno: 15.04.2013 * 20:42

    Mohu tě ubezpečit, že kamarádi, které jsem vzal, si byli vědomi (nebo spíš nevědomi) rizik úplně stejně, jako komerční pasažéři. Přitom při paraglidingu - na rozdíl třeba od lezení - pokud se něco stane, tak pilot riskuje mimo jiné i svoje zdraví, takže motivace už jsou jaksi standardně "nastaveny správně".

    Co se týče nastavení laťky - ano, laťku je možno nastavit jak chceš vysoko. Hlavně, aby lidi měli dobrý "pocit", že o ně bude postaráno... to je totiž fakt asi jediný důvod. Pak samozřejmě důvod je, že když se něco stane, tak LAA může říct, že nezanedbává bezpečnost, v televizi to vypadá profesionálně a odrazí se tím útoky aktivistických úředníků a zákonodárců.

    A pokud jde o tu dobu: podle mě to je rozumné kritérium. Pokud neumíš lítat, tak od toho je tam instruktor, aby se na tebe podíval a zhodnotil, jestli na to máš nebo ne. A ty 4 roky mi připadají jako celkem rozumný čas na to, aby si člověk něco zažil, aby se vyfiltrovali ti, kteří se hlavně chtějí předvádět. Výjimky, kteří by klidně ten tandemový piloťák mohli mít dřív určitě existují, ale to jsou právě ty výjimky.

    Jo, mimochodem, pokud budeš mít tandemový piloťák, tak tě čeká zdravotní prohlídka jednou za 2 roky.... ne, že by to k něčemu bylo...

Přidávat příspěvky k tomuto tématu mohou pouze přihlášení uživatelé.





Sekce PGwebu: