FÓRUM PGweb


[Téma] Russell Ogden povida o letani

Russell Ogden povida o letani
Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 23.10.2012 * 00:09

Povidani Ozone test pilota Russella Ogdena o letani (nejen) na vykonnych kridlech. Po dlouhe dobe video, ktere opravdu stoji za shlednuti. Btw ten druhy vpravo je nas Martin Orlik ;)

69 příspěvků
shlédnutí: 10541
  • 1 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: dmb77 (+18) (-16) | Zasláno: 23.10.2012 * 00:27

    Vypada to zajimave, ale rozumim kazdy paty slovo, nenasel by se tu nekdo, kdo by to otitulkoval? Klidne poslu i dvacku na ucet, kdyz nas takovejch bude aspon 50, tak uz to bude pro nekoho treba i zajimavy :-)

  • 2 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Boeing (+7) (-0) | Zasláno: 25.10.2012 * 21:24

    Já též přispěji.

  • 3 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 26.10.2012 * 14:24

    Přispěji klidně i 50,- Z toho co jsem pochytil, je to fakt zajímavé. SIV před monitorem :)

  • 4 překlad - iluze
    Autor: wolf_pg (+0) (-3) | Zasláno: 26.10.2012 * 15:38

    promiňte, ale slušný překladatel si neúčtuje za překlad textu.... nikoliv mluveného slova...méně jak 200 Kč/1NS..... NS = 1800 znaků včetně mezer. délka videa 45 minut naznačuje, že se nebude jednat o stovky, ale spíše tisícovky...pokud je to opravdu tak důležité, tak proč svaz pg neobjedná profi překlad...případně přetitulkování;-)?

  • 5 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 26.10.2012 * 15:39

    Já tomu celkem rozumím (kromě dotazů z publika). A je to fakt zajímavé. Jak přidat titulky netuším. Našel jsem jen slovní přepis do angličtiny, který je generován automaticky a dost zmatečně (Orlíkovi to kupodivu rozumí daleko hůř než Ogdenovi).

    Možná bych mohl udělat nějaký výcuc hlavních myšlenek.

  • 6 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 26.10.2012 * 15:53

    Ještě k Wolfovi - máš pravdu, že profesionální překlad by byl docela drahý. Čeho bych se obával víc je, že nikdo, kdo nelítá, to nemůže rozumně přeložit. To musí být někdo z oboru, kdo ví o čem se mluví. Takže spíš bych čekal korektní překlad od testovacího nebo závodního pilota, který se pohybuje v mezinárodním prostředí a pod.

  • 7 BorisK »PM | Zasláno: 26.10.2012 * 15:53
    Autor: wolf_pg (+0) (-3) | Zasláno: 26.10.2012 * 17:43

    ....v překladatelské branži se živím jen asi 9 let ;-)... ono se to u podobných specializovaných překladů dělá poněkud jinak: Text se přeloží jazykově, nejlépe překladatelem, který alespoň tuší o čem se píše/mluví.. U takto přeloženého textu se provede odborná korektura, někým, kdo nutně nemusí umět cizí jazyk, ale pochopitelně je lepší, pokud tu znalost jazyka má. No a na závěr jazyková korektura. Proto je to tak drahé.

    Pokud máš někde anglický text slovního projevu... můžu se na to mrknout... jedním očkem..

    ....no a v neposlední řadě by bylo dobré si zajistit souhlas s překladem a otitulkováním.... přinejměnším ze slušnosti;-)

  • 8 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Hanz (+33) (-2) | Zasláno: 26.10.2012 * 18:16

    Slyšet od někoho, kdo se "v překladatelské branži živí 9 let" a přitom je schopen napsat slovo "informations", o tom, jak se překládá, je poněkud úsměvné. ;-)

  • 9 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 26.10.2012 * 18:17

    Tak v tom případě splňuješ požadavek odborné i jazykové znalosti a mohla by to pro tebe být úplná hračka.

    Nevím, kde bych vzal "anglický text slovního projevu". Psal jsem jen, že jsou tam automaticky generované anglické titulky. Můžeš si je zapnout ikonou na dolní liště. Ale jsou zcela nepoužitelné.

    Taky moc nechápu, proč chceš psaný text, když si to můžeš poslechnout. Ale asi to bude tím, že holt nejsem profesionál a nechápu celkovou složitost problému.

    Dej vědět, jestli s tím něco budeš dělat nebo ne.

  • 10 to BorisK »PM | Zasláno: 26.10.2012 * 18:17
    Autor: wolf_pg (+0) (-3) | Zasláno: 26.10.2012 * 19:08

    hračka... spíš normální práce.... a té mám více než dost. chybí třeba manuály, atd.

    překládat tištěný text je vždy jednodušší, než mluvené slovo. k tomu musíš mít "šlapkuL.....kterou se ovládá přehrávání, posun vpřed/vzad...aby byly volné ruce na psaní na klávesnici...;-)

    překládat tohle nebudu.... jak jsem napsal v úvodu, mám dost vlastní práce...ale je tu přece tolik mnohem kvalifikovanějších odborníků;-)

  • 11 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: stepino (+3) (-1) | Zasláno: 26.10.2012 * 20:35

    Wolfovi díky za hodnotné příspěvky, ale co si tím chtěl říct? Dozvědel sem se, že práce překladatele je drahá, živíš se tím 9 let a překládat to nebudeš, neb jsi zaneprázdněn :-) A máš tu šlapku nebo ne? :-)

    Ale k věci - a co se zeptat přímo Martina? Když už tam byl, třeba by k tomu mohl ztratit pár slov nebo dokonce titulků... Anglicky "docela" umí a nalítáno taky "něco" má :-)

  • 12 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 26.10.2012 * 21:36

    Protože těch keců už bylo dost, tak jsem tomu věnoval nějaký čas. Z počátku jsem se snažil spíš vytáhnout hlavní myšlenky, postupně jsem ale sklouzl k téměř plnému překladu. Zjistil jsem, že je to kupodivu jednodušší než vymýšlet nějaké vlastní formulace. Nevím, jestli se to hodí zrovna sem. Je toho zatím tak čtvrtina a už je to docela dlouhé. Zkusím to a uvidíme.

    Kritice se nebráním, naopak, alespoň si ověřím, že jsem vše pochopil správně.

  • 13 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: kkaarreell.pg (+9) (-0) | Zasláno: 26.10.2012 * 21:37

    Otitulkovat to video "amatersky" je prace na celej den. Ja si to ted zkusil a prvnich deset minut mi zabralo pres dve hodiny. Navic prima rec se preklada dost blbe, protoze je to plne citoslovcu, spousta vet je nedokoncenych ci prerusenych a pak konci uplne v jinem duchu, nez zacaly. S titulkovanim youtube videi nemam zkusenost. Neco jsem si kolem toho hledal, ale idealni by nejspis bylo vytvorit titulky a kontaktovat autora videa, aby je tam nahral. Nikdo jiny to nejspis udelat nemuze, aniz by video uploadoval znova (coz porusuje copyright). Idealne, kdyby se na tom dalo nejak spolupracovat, pro jednoho cloveka (co ma i jine veci na praci) je to celkem zahul.

  • 14 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 26.10.2012 * 21:37

    00:00 – 1:15

    Ogden

    Řeč bude o několika technikách ovládání moderních kluzáků se zaměřením na dvoulajny ale použitelných v praxi na jakémkoli kluzáku. Jedná se o mé názory, které mohou být v rozporu s běžnými názory a znalostmi. Mohu se mýlit, ale tohle jsou věci, které dělám já a které mi každodenně zajišťují bezpečnost při testování a závodění. Neberte to jako dogma, je potřeba poslouchat názory všech pilotů i v případě že jsou odlišné a dělat vlastní závěry.

    1:15 – 2:24

    Nejdůležitější je trénink a praxe. SIV je základ. Musíte ho absolvovat a pak pravidelně opakovat. Cvičit a cvičit… Trénink je hrozně důležitý a naše komunita jej nedělá dostatečně.

    2:24 – 3:53

    Orlík

    Přínosné je také základní akro. Pokud se naučíte provádět wingovery bez použití řidiček, porozumíte dynamice kluzáku. Pouze pomocí svého těla dokážete udělat velké wingovery řízené pouze vaší váhou těla. To vám umožní porozumět dynamice kluzáku sto krát lépe než nyní. Ucítíte, co kluzák dělá v termice a turbulencích. Nějakou dobu trvá než cvik zvládnete a získáte rytmus, ale pak budete překvapeni, kolik informací můžete získat tak jednoduchým cvikem.

    3:53 – 12:44

    Ogden

    … prvotní reakce (initial input – nabízí se ji jiné překlady)

    Ve všech případech rozsáhlých kolapsů je zásadní vaše prvotní reakce. Ta první věc, kterou uděláte. Neexistuje jedna reakce použitelná pro všechny případy. Každý incident v reálném životě je unikátní díky vám, vašemu kluzáku, jeho zatížení, vzduchu v němž letíte. Na každém SIV, kde provádíte čelní zaklopení vám instruktor řekne, dej ruce vzhůru, nic nedělej. To je perfektní pro úmyslně způsobené zaklopení v klidném vzduchu. Protože velkým stažením řidiček můžeme vyvolat parachute stall a z jednoduchého incidentu můžeme vytvořit něco vážnějšího.

    Pokud jste někde v horách a silných podmínkách a dostanete frontstall, ta poslední věc, kterou byste měli udělat, je dát ruce vzhůru. Jakmile se padák vyfoukne, to nejdůležitější je vaše prvotní reakce. A to co vám navrhuji je, prudké stažení řidiček (big input) abyste otevřeli náběžnou hranu. Pokud to neuděláte, tendence padáku je kolabovat středem a konce (uši) jdou snadno dopředu. Čím výkonnější padák, tím je to pravděpodobnější. Díky výztuhám v náběžce vzniká velká plocha a odpor. Místo zaklopení pouze malé části náběžky se zaklápí celá střední plocha a uši, které mají malý odpor jdou dopředu. Takže smyslem naší prvotní reakce je zmenšit rozsah kolapsu. Raději než nechat zaklopit 100% plochy, snažíme se zaklopení omezit na 50%, donutit střed, aby se otevřel a zabránit uším, aby šly dopředu.

    Orlík

    Těm uším říkáme Dvojití hadi, protože vypadají jako dva hadi, co se chtějí potkat uprostřed. Snažte se vyhnout této situaci, protože pokud se potkají, mohou se zauzlit a máte velký problém – Polibek smrti.

    Ogden

    Takže podstata u velkého frontálního zaklopení je udržet uši od sebe. A vyžaduje prudké stažení řidiček. To je první věcí, kterou uděláte, a která zabrání vzniku něčeho horšího. Pokud to přeženete, můžete se dostat do parachutal stallu, pokud máte trénink je řešení parachutal stallu snadné. Zvednete ruce počkáte až se padák roztáhne, srovná a rozletí.

    Orlík

    A pokud ne, sešlápnete speed. Vždycky, když to neletí, sešlápněte speed. Je to nejjednodušší způsob návratu k normálnímu letu. Pokud silně klesáte, vário bučí, sešlápnete speed a letíte.

    Pokud máte dobře vyvázaný padák, rozletí se sám během 3 sekun od zvednutí rukou.

    Ohledně prvotní reakce jsem zjistil, že musíte jak nejrychlejí stáhnoute řidičky, ale nesmíte v této pozici zůstat. Důležité je stáhnout ruce jak nejníž, ale pak je rychle vrátit do běžné letové pozice a zjistit, co se stalo. Možná je to být vyřešeno, možná ne. Ale prvotní reakce proběhla. Něco vám srazilo náběžnou hranu a vy jste poslali stejné množství energie ze zadní strany a to výrazně pomáhá otevřít náběžku. Pak teprve řešíte co se dalšího děje s padákem.

    Ogden

    Někdy je potřeba zapumpovat dvakrát. Při testování Enzo na plném speedu se občas stávalo že bylo potřeba až tří pokusů k otevření vrchlíku. V loňském roce se stalo velmi dobrým pilotům několik případů, kdy dostali fronstall (a mluvím o pilotech jako Alex Hoffer) zvedli ruce a padák měli sbalený s ušima vpředu. Pokud v takové situaci zvednete ruce a jste pasivní, nic se nestane. Musíte zapumpovat řidičkami. To se samozřejmě týká více výkonných kluzáků IcePeak6, Enzo ale může se to přihodit na jakémkoli kluzáku. Prvotní reakce je velmi, velmi důležitá u velkých frontstallů.

    Poblikum

    Pokud promeškáme první příležitost k reakci, uši už jsou vpředu, mám to nechat tak a zvednout ruce?

    Ogden

    Ne, opět reagujete stejně stažením řidiček. Musíte dostat uši od sebe jak nejrychleji. Čím déle jsou u sebe, tím větší je šance, že se zavléknou.

    Poblikum

    Pokud letím s rukama na Cčkách, dá se to též řešit stažením Cček?

    Ogden

    Ano, dá se to dělat Cčkama, ale většinou u malých začínajících kolapsů ale pokud je to poravdu velký kolaps, pak stažení řidiček je nejlepší volba. Takže to záleží na velikosti a prudkosti kolapsu.

    …Střih…

    Rychlé stažení Bček udělá stejnou práci jako puštění Bček a stažení řidiček a návrt k Bčkům. Takže řízení Bčkama je docela užitečné.

  • 15 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 26.10.2012 * 23:28

    12:44 – 16:33

    Ogden

    Ať už máte jakýkoli kluzák, třeba třílajnu a používáte speed veškerý cit a řízení máte v Cčkách. Doporučuji a dělám to tak už léta, řízení pomocí zadních popruhů. Z počátku je to trochu divné ale když používáte speed, což musíme u dnešních moderních aby se využil veškerý výkon. Používání speedu a zvykat si na jeho používání je nutné abyste se jako piloti zlepšovali a byli efektivnější během letu.

    Orlík

    A překvapivě také bezpečnější, protože máte větší rozsah rychlosti pro řešení problémů. Když narazíte na stěnu stoupajícího vzduchu, váš speed je velmi zatížen. Zatlačte na něj ještě víc abyste se dostali skrze tu stěnu. Když se dostanete do rozsáhlého klesání a celý padák se začne vyfukovat, uvolněte speed, to vám pomůže zabránit kolapsu. Speed vám říká, co se děje před padákem a vy to snadno cítíte svýma nohama. Když speed uvolníte, máte 10 až 15km/h k dispozici než dojde k problémům. A pak máte plný rozsah řidiček. Takže používání speedu je bezpečnější volba než si umíte představit, především když letíte skrze turbulence. Protože v turbulenci dostanete skrze speed informaci ještě dříve než k problémům dojde.

    Ogden

    Všechno je to o tom získat tolik informací, kolik se dá. Dá se to dělat třemi způsoby. Pomocí nohou a speedu, pomocí zadních popruhů cítíte vzduch, pokud je vzduch klidný, můžete vypustit všechen tlak, to není problém, pokud se stane vzduch trochu turbulentní, vytvoříte trochu tlaku abyste vzduch cítili, a co se mne týká, nejdůležitější a nejlepší cesta, jak dostat informace od křídla je pomocí očí. To je mnohem rychlejší než citem. Uvažujte, máte 8 metrů elastických šňůr, nad hlavou máte měkou věc nad hlavou a vaše pocity ve vzduchu jsou také velmi důležité. Když jsem se učil létat, učili mě nikdy nekoukej na křídlo, nikdy nekoukej na křídlo, musíš to cítit, nikdy nekoukej na křídlo. Myslím, že to byla nejhorší informace, jakou jsem kdy dostal. Myslím, že pro začínajícího pilota je to užitečné při prvních letech když je pod kontrolou instruktora, ale v turbulentním prostředí, jediná věc o kterou se zajímám je ta věc nad mou hlavou. Takže když letím, můj život je právě tohle (ukazuje na padák nad hlavou ) To je jediná věc, která je pro mě důležitá. Můžete vidět, když kluzák ztrácí strukturu, tvar nebo pevnost mnohem rychleji než to pocítíte. To vše se může odehrát zhruba ve stejném okamžiku, ale čím více informací můžete získat, tím lépe. Takže vždycky když letím v plném speedu, kokám na náběžku. Nestarám se o směr, srážím lidi létající kolem, ale to mě nezajímá, hlavně aby náběžka byla nafouknutá. Takže použitím zraku, cítěním popruhů a speedu mi dává tolik informací, kolik je jen možné. Takže navrhuji, dívejte se trochu více na svůj kluzák v turbulentním vzduchu a získávejte tolik informací, kolik půjde.

    Takže u velkých frontálních kolapsů, proveďte pěkný velký zásah abyste udrželi uši od sebe .

  • 16 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Boeing (+7) (-0) | Zasláno: 27.10.2012 * 05:33

    Super Boris. Děkuji a čekám na pokračování.

  • 17 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: bambus (+48) (-0) | Zasláno: 27.10.2012 * 09:22

    dík Borisi, pro nás nevzdělance to je výborný. to je zajímavý jak někdo koná a někdo jenom kecá

  • 18 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 27.10.2012 * 09:49

    Tak už nejsem sám. Pyro mi poslal překlad poslední části od 39:36 do konce. Pokud ho sem nedá sám, tak to pak přidám. Kdyby chtěl pomoct ještě někdo další, tak si vyberte nějakou část a napište sem odkud kam to přeložíte, abychom se zbytečně nepřekrývali.

  • 19 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Boeing (+7) (-0) | Zasláno: 27.10.2012 * 11:07

    v části 3.53 - 12.44 na vysvětlenou - na konci se baví o řízení Céčkami ( u třílajen ) nebo Bčkami (u dvojlajen ). Aby někdo, kdo to nepochopil, křídlo nezačal řídit Béčkami na čtyřlajně !

  • 20 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: pyro (+14) (-1) | Zasláno: 27.10.2012 * 11:11

    Večer se nejspíš profackám, ale vzal bych si teda tu poslední třetinku od 28:50 jak popisují fullstall. Ale opravdu s tím začnu až večer tak v 9h. Kdyby ses Borisi (nebo kdokoliv) "rozjel", dejte vědět kde jste skončili nebo kde hodláte skončit. IMO bude lepší, když to budeme přidávat chronologicky.

  • 21 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 27.10.2012 * 11:37

    16:33 – 21:03

    Ogden

    Asimetrická zaklopení. V případě běžných asymetrických zaklopení v rozsahu 50% se nahneme na opačnou stranu, přibrzdíme ji a vypumpujeme. Nebo to necháme zatočit o 90 stupňů a takovým wingoverem provedeme obnovení. Obnovení pomocí winoveru je mnohem efektivnější protože ztrácíte méně výšky tím, že nevyváříte takový odpor vzduchu a je to nejlepší metoda pokud máte dost prostoru. Pokud letíte hodně rychle a najednou BUM, nastane nejhorší možný případ, 80 až 90% kolaps, pod velkým úhlem, kluzák, jak víme, předstřelí velmi ostře a opravdu rychle. V těchto případech jsem přesvědčen, že náklon na opačnou stranu než je zaklopení, je ve skutečnosti kontraproduktivní a může situaci zhoršit. Pokud to prudce předstřelí a vy se nakloníte na opačnou stranu, riskujete, že se úplně zatwistujete a to velmi rychle. Twist je noční můra paraglidingu. Jste dezorientováni, snadno zatáhnete za nesprávnou řidičku a situaci zhoršíte přechodem do spirály. A pokud je to s kravatou … Spirála s kravatou, po zádech, to je ten nejhorší scénář který ve většině případů končí hozením záložky. Takže v případě velkých kolapsů nejlepší věc, kterou můžete udělat je následovat ho (jít s ním), naklonit se na stranu kolapsu. Během testování vysoce výkonných křídel ve speedu, kdy testování probíhá tak že si říkáte Pane Bože …, vyvoláte kolaps a zkroutíte se na opačnou stranu. A křídlo předstřelí a stáhne vás sebou a pak zkolabuje i ten zbytek.

    Orlík

    Dostanete kolaps i na druhé straně a hra je skončena.

    Ogden

    Když ale uděláte tentýž kolaps a nakloníte se na jeho stranu, je to plynulé, zpomalí se to a proběhne to mnohem hezčeji. Takž při velkých kolapsech na plném speedu, nahněte se do nich, jděte za kluzákem. Samozřejmě to neplatí, pokud jste vedle skály nebo vedle mne . (tady nerozumí co v tom případě udělat, ale je to stejně jen vtip).

    Orlík

    Ale pokud je dost prostoru, a je to jedna z nejzvláštnějších věcí, kterou jsem zjistil, čím větší je kolaps a čím rychleji do něj hodíte tělo, tím hezčeji se vybere. Čím více s tím bojujete, tím více problémů si způsobíte. Je to divné, ale opravdu, když jsem dělal kolapsy na dvolajnách, draze jsem za to platil, protože jsem si myslel, dobrá, nahnu se na opačnou stranu. Ne, to není řešení, je to potíž.

    Publikum

    Co dělate s řidičkami?

    Ogden

    Pouze lehce brzdit (ukazuje jak malinko), dokud se vrchlík nedofoukne a pak můžete pokračovat.

    Orlík

    Zjistil jsem, že když do toho skočím (náklon na stranu kolapsu) a ve stejný moment stáhnu ruku, nic tím nepokazíte, protože kluzák tam stejně není, vaše ruka jen promáchne vzduchem, ale jakmile začnete nabírat energii, tahle řidička pomůže k otevření. Každopádně. Ale potřebujete prostor kolem sebe, protože určitě uděláte tak tři 360ky a pořád to nemusí být úplně obnoveno, je tam pořád možnost čehokoli. Ale nejlepší je získat energii a snažit se znovu jak nejrychleji otevřít kluzák. Takže náklon do kolapsu a stření řidičky na kolabované straně mi nikdy neublížilo, vždy mi to pomohlo dostat se z toho.

    Publikum

    Jak to může asi probíhat, pokud se kluzák neotevře okamžitě? (Nejsem si úplně jistý překladem otázky)

    Orlík

    Většinou to nebude tak zlé, protože postupně nabíráte energii, jste nakloněni na kolabovanou stranu a vnitřní energie, vnitřní tlak kluzáku ho sama začne otevírat. Pokud tam není kravata. Což, ale pokud tam je kravata, pak náklon na tu stranu vám pomůže dvojnásob, protože pokud ovládáte SAT, pokud někdy děláte SAT, tak to je jeden z nejbezpečnějších a nejrychlejších způsobů jak se zbavit kravaty. To jsem zjistil. Pokud máte kravatu na pravé straně, uděláte na pravé straně SAT a jakmile získáte energii, ta perfektně otevře kluzák. A vše, co musíte udělat je, že prostě letíte dál.

  • 22 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: MirekMimochodek (+24) (-58) | Zasláno: 27.10.2012 * 15:13

    to Wolf PG : Chytrý keci kolik co stojí a čím se živíš si nech na koledy.

    Boris K ...Díky za super práci :-)

  • 23 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 27.10.2012 * 17:21

    To Boris: Super, takle to úplně stačí, až to budeš mít hotové, napiš tu účet pro "dary" :)

  • 24 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 27.10.2012 * 17:38

    21:03 – 25:06

    Ogden

    Já osobně, pokud máte opady velký kolaps pod velkým úhlem a kravatou, tak můj osobní názor je především zabránit rotaci. Nedovolit aby provedla první 360ku. Ve chvíli, kdy cítíte, že se rozjíždí, řekněte si ne to není to, co chci, přibrzdíte a pokud se to nezastaví, přibrzdíte více.

    Díváte se na křídlo a pokud se srovnává, povolíte a přenesete váhu protože to abyste vyšli ze spirály. … Tyto padáky vytvářejí kravaty ale většinou když máte velkou kravatu, postupně se zmenšuje až na malou kravatu na uchu. (Předchozí dvě věty by chtěly nějak poupravit, nějak ni to tam moc nesedí, ale asi nic zásadního) Za mnoho let jsem neměl kravatu, která by byla velká a velkou zůstala. Všechny mají tendenci se zmenšovat na malou kravatu na konci ucha, která sice pořád má velký odpor a může roztočit spirálu až do země, ale ten odpor není až takový abyste nedokázali zastavit rotaci. Nikdy byste neměli připustit více než jednu 360ku v rotaci, kterou si nepřejete. Vždycky to dokážete zastavit, minimálně zůstat v zatáčce, ale zabránit sklopení náběžky do nějaké spirály.

    Publikum

    Přetáhl byste to až do stallu, kdyby to bylo nutné?

    Ogden

    Běžně to není potřeba, protože když jde náběžka dopředu, vy přitahujete a přitahujete a ono to vychází ze spirály a pak samozřejmě kontrolujete křídlo, díváte se jestli nejste ve stallu, když máte méně energie nacházíte se pod křídlem. Po pravdě ke stallu v situaci kdy jste ve spirále s kravatou bysta potřeboval opravdu spoustu síly, ohromné množství síly abyste to dokázal. Takže myslám, že to nejdůležitější na co se musím zaměřit je zastavení spirály směrem k zemi než se starat o stall v této fázi incidentu. Nesmíte dovolit aby se rozvinulo něco, co nedokážete ovládat. Po dvou, třech 236kách, při takovéto spirále, pokud nejste trénovaní nemáte s tím zkušenosti, jste dezorientovaní. Takže si myslím, že SAT je super, pokud jste nad vodou, víte jak na to, atd…

    Orlík

    Ano, musíte SAT opravdu mít zvládnutý, musíte vědět, jak se chová, znát jeho dynamiku. Pokud to nevíte, tak to nezkoušejte. Ale pokud to umíte, zjistil jsem, že to je nejrychlejší a nejsnazší jak vyřešit jakoukoli kravatu. Ale musíte SAT ovládat, jak ho dělat, jak se do něj naklonit...

    Publikum

    … (asi něco jako jestli to lze řešit negativkou)

    Orlík

    Ne, negativka není nikdy dobrá volba, protože křídlo se stává desorientované a může pracovat v rozporu s vaším tělem, což může skončit twisty. Takže to bych nikdy nedělal negativku abych se zbavil kravaty, protože se díky tomu můžete dostat do větších potíží. Je lepší se zapojit, získat kontrolu nad otáčením nějak to vypumpovat.

    Ogden

    Ano, stabilo je velmi užitečné. Pokud máte kravatu na uchu normálně vezměte stabilo, zastavte rotaci (opačnou rukou), v klidu najděte a uchopte stabilo. Dělejte to v klidu, protože těch šňůr je tam více, počkejte si, najděte stabilo, s jeho pomocí pak nejefektivněji řešení. Taháte opakovaně za stabilo. Stabilo táhne ucho směrem dolů a ono se tak dofoukne. Pokud to nepomůže, můžete hluboko stáhnout řidičku, až na pokraj bodu stallu, díváte se jak padák ztrácí vztlak a začíná se stáčet dozadu (taky úplně nerozumím, spíš domýšlím z gest) pak povolíte. Když to uděláte opakovaně, ucho se uvolní.

    Publikum

    Jak přesně provádíte naklonění a dohledání stabila, je k tomu nějaký speciální postup (technika)? Například na pravé straně, nakláníte se víc a víc a při tom udržujete vztlak na levé straně…

    Ogden

    Prostě tam došáhnete, nevím o žádné speciální technice, prostě to jde udělat, když to budete potřebovat, zjistíte, jak to udělat.

    …střih…

  • 25 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 27.10.2012 * 21:27

    25:06 – 28:56

    Ogden

    … Když vletíte do turbulentního vzduchu, a váš mozek říká, sakra, to je turbulentní vzduch, to, co se snažím uděluje sbalit se do klubíčka. Když testujeme, používáme normální sedačky, takže vždycky když vletím do turbulence poznáte, že se ve vzduchu bojím, protože vidíte, že ohnu (sklopím) nohy a hlavu vysunu dopředu. Nebo koukám na křídlo, a řídím ho připravený na kolaps, abych ho mohl následovat a vyhnul se twistu za každou cenu. Takže pozice těla je opravdu důležitá. To je důvod, proč se poslední dobou dostáváme občas do problémů, protože naší „lehačce“ letíme plnou rychlostí a najednou bum, a křídlo ustřelí a my ho nenásledujeme. Takže oprvdu se sbalte do klubíčka, připravte se a pokud úplně ztratíte kontrolu nad řízením, nelepší jak se vyhnout kaskádě vážných událostí, a pokud nejste uzamčeni do spirály, protože pokud jste uzamčeni ve spirále tak jediná cesta jak se z toho dostat je kontra brždění, být pasivní vám nepomůže, takto by to zůstalo, jediná možnost je brzdit a dostat se ze spirály nebo hodit záložku. (poznámka – ty věty jsou vkládané jedna do druhé bez jasného dokončení, ale smysl je snad jasný, vymýšlet nějak jinak to nechci).

    Takže pokud jste v nějakém kopalsu, předstřelu, stallingu prostě úplně ztraceni, máme tendenci brzdit poněkud opožděně když to předstřeluje a kolabuje. Bržděním vám jde padák za hlavu a dostává se do stallu, vzniká tak trochu zmatek. Takže pokud jste v takovém zmatečné situaci, nejlepší je udělat … (balí se do klubíčka). Sbalit se do klubíčka abyste se nezalistovali, řidičky přibrzděné 25 až 30%. Sbalit a čakat, jedna…, podívat se na křídlo, dva, tři, čtyři, pět, musíte ovládnout své myšlení v těchto případech, samozřejmě se u toho poserete  (pak mluví oba najednou a nerozumím ani jednomu)

    Takže je velmi důležité ovládat své myšlení v těchto situacích, sbalit se, počkat, počítat pomalu do pěti, pak byste měli být v situaci s padákem nad sebou, a v rozpornatelném (identifikovatelném) stavu, což může být pokračující let nebo prachutal stall. Pokud je to parachutal stall, jeto perfektní a snadné, ruce nahoru a letíte dopředu. Proto je trénink SIV nezbytný abyste byli schopni vyřešit situaci jak nejrychleji, pokud máte problém někde v horách.

    Publikum

    (moc nerozumím)

    Ogden

    Ne,řidičky trochu níž, asi sem.

    Publikum

    Bude to fungovat pro každý známý…. ( nerozumím)

    Orlík

    Ano. … Protože jsi ztracený, nevíš co máš dělat, (střídavě brzdí a uvolňuje řidičky), následuje řada figur (bum, bum) a mizíte všem z dohledu, pouze proto, že reagujete dvě sekundy dříve nebo dvě sekundy opožděně. Tato věc (sbalení do klubíčka) zabrání všemu. Ať už to skončí jakkoli, skončí to nějakým „organizovaným“ způsobem a vy nebudete zmatkovat.

    Ogden

    Další možnost, co dělat v těchto situacích, je přetáhnout (stallovat) kluzák.

  • 26 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 27.10.2012 * 21:34

    Tak a tím by to pro mne mohlo skončit :)

    Uvidíme, jak Pyro naváže.

    Ještě k vašim pochvalám atd.:

    Díky, dělá mi to dobře :)

    Odměnu žádnou nečekám, dělám to proto, že mi to poravdu připadá zajímavé a mohlo by to být pro vás přínosné.

    A Wolfa nechte už na pokoji. Jako jediný totiž správně pochopil, že těma kecama mě vyprovokuje k výkonu daleko lépe než jakýmkoli jiným způsobem. Jó, lidská ješitnost je zdrojem ohromné energie, je potřeba ji jen namířit správným směrem :)

    Užijte si to.

  • 27 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: pyro (+14) (-1) | Zasláno: 28.10.2012 * 00:04

    Odgen: Další možností, kterou v takových situacích můžete použít je „stall“. Dostat křídlo do stallu a držet to tam.

    Orlík: ale musíte být dost „v pohodě“ (comfortable) s touto figurou a s tím co se během ní děje, protože jsou tam dost radikální pohyby křídla s pocitem jako by jste padali po zádech dozadu. Takže musíte doopravdy vědět, co se děje během fullstalu a nemůžete to objevovat na vlastní kůži jen proto, že vám někdo řekl, že je to legrace. Ne, to není. Popravdě, pokud v tom nejste „v pohodě“, může se to vymknout kontrole. Na každý pád je to (fullstall) velká pomoc. Pokud je to opravdu ztracené, namotáte řidičky stáhnete a držíte…a držíte..a nakonec skončíte v pěkném vlajícím fullstalu. Ale chce to čas.

    Odgen: … pokud to nepřetáhnete příliš (overstall). Protože pokud to přeženete, může to situaci ještě zhoršit. (nezřetelný dotaz z publika co je to overstall) Přílišný stall (overstall) je když si namotáte řidičky a zatáhnete to, co to jde. Vrchlík se zbortí dozadu a je to opačný případ jako u frontstallu – uši jsou za vámi, třepetají se a můžou se navzájem do sebe zamotat. Pár krát se mi to stalo. (poznámka Orlík: ano, říkají tomu motýlek) Bylo to jako motýlek – vrchlík se provlekl, pak se opět nafouknul a letěl a měl jsem B-šňůru přes střed (vrchem) a vypadalo to jako motýlek nad mou hlavou. .. to je přílišný stall. Takže když děláte stall, koukáte na uši a když se přiblíží vzadu k sobě, musíte o kousek povolit řidičky. Perfektně provedený fullstall, speciálně na Icepeak6, speciálně na vysokovýkonných křídlech, dokonce i na Rush3 apod. neprovádíme tak že zatáhneme a držíme zabrzděné, ale zatáhneme řidičky, sledujeme vrchlík jak se ohýbá a jakmile padne do stallu, musíte trochu povolit řidičky. A pak zas trochu přitáhnout…v podstatě ten manévr letíte, ovládáte. Když mě učili stall kdysi dávno, bývala to ON-OFF figura. Bylo to ON (dá ruce zcela dolů) a OFF (dá ruce nahoru) a to tak vůbec není. Je to manévr, který letíte a kontrolujete od začátku až do konce. Abych byl kompetentním v stalle, trvalo mi to rok testování a dělal jsem to denně. Je to dlouhý a těžký proces doopravdy pochopit svoje křídlo během stallu. A myslím si, že jediní piloti, kteří se dostanou na tu úroveň, jsou jen opravdoví acro piloti nebo test piloti.

    Orlík: nejlepší cestou jak se naučit fullstall je naučit se helikoptéru. Jak jednou zvládáte helikoptéru, jste si jistí i ve fullstale nebo v jakémkoliv stalle který si přivodíte. Ale naučit se helikoptéru je dlouhá cesta. (Ogden: ještě delší..smích) Ale jakmile ji umíte, jste v pohodě v neletových situacích..v jakýchkoliv neletových situacích.

    Publikum: (špatně rozumět) A co twisty (zatočení pilota dle vertikální osy vůči křídlu)?

    Orlík: Mám speciální, můžu říct? Měl jsem mnoho twistů ve svém životě prostě proto, že jsem to podělal (slušně řečeno)…speciálně helikoptéry. Nejlepší cesta když se začínáte twistovat, když už není pomoci, je dát obě ruce (myšleno řidičky) do stejné držené pozice s alespoň nějakým množstvím brzdění.. alespoň takhle (ruce těsně pod úrovní prsou). Protože nejhorší co se může stát je když jedna strana letí a druhá ne, zatwistováváte se a ta věc začíná.. (gesto rotace). Všichni víme, že problém s twisty je ten , že v něm zůstáváte a všechno, brzdy jsou pryč, nemůžete ovládat křídlo. Nejlepší co může nastat když nemůžete ovládat křídlo je to, když to křídlo neletí. Takže když se začínáte twistovat a ještě můžete řídit, je potřebné dát řidičky do symetrické pozice sem (opět ruce u prsou), takže jste jakoby v deepstalle, ale ne doopravdy. Takže když letíte po zádech v divné konfiguraci, tak křídlo doopravdy neletí dopředu a ani jedna strana neletí dopředu víc než druhá, nakonec se můžete začít roztwistovávat, protože se nevytváří energie tím, že by to letělo dopředu, nebo že by jedna strana letěla víc než druhá. Takže když se zatwistováváte, dejte ruce takhle, počkejte než se přestanete zatwistovávat, může to být i 5-6 krát, na tom nesejde a pak to můžete začít řešit. Já tomu říkám „běh“ – protože to nemůžete udělat jinak, začněte běhat nohama, cloumat sebou a nakonec se začnete odtwistovávat. Takže ta trocha brždění vám hodně pomůže, protože křídlo neletí dopředu, nebo když letí, tak letí v pomalém režimu a když neletí dopředu, tak letí dozadu jakoby v deepstalle, ale nikdy nemá tu tendenci letět do spirály, což by byl podle mého zjištění největší problém. Takže před twistem symetricky tak 40-50% zabrzdit.

    Publikum: a když jste v tom „uzamčený“?

    Orlík: Jak jsem řekl, jak jste v tom uzamčený (stabilizovaný), letíte dopředu nebo dozadu, přestanete se dál zatwistovávat, začnete kopat nohama. Já se opravdu snažím nohama jakoby běžet, protože se nemáte čeho chytit, takže běžím, běžím, běžím, cukám sebou a nakonec se tělo začne otáčet, začnete se odtwistovávat. Nakonec…trochu to ale trvá..

    Publikum: a odtahování popruhů od sebe?

    Orlík: Ne, nic. Běh byl vždy nejlepší, protože děláte něco neobvyklého s tělem a e-e-e (gesto odtáčení se  Měl jsem takhle 8-9 twistů. Dá se toho udělat hodně, pokud křídlo doopravdy neletí do jedné nebo druhé strany.

    Publikum: měli jsme chlápka co se mu to stalo na Icepeaku6 minulý týden. Můžeme si říct co se stalo a o možných řešeních?

    Orlík: oh, neviděl jsem to.

    Ogden: mluvil jsem o tom s (nerozumím). Podle toho co mi bylo řečeno udělal správnou věc. Byl zalistovaný ve fullstalle. Nevím, jak se do té situace dostal. Taky jsem v takové situaci byl , zatwistovaný ve fullstalle a co jsem vždy udělal, že jsem si namotal řidičky a držel to ve fullstalle. Chytnul jsem se popruhů, a kopnul nohou (gesto jakoby jednou nohou kopal do strany do druhé nohy) a potáhnul se za popruhy ve stejný moment a snažil se odtáhnout šňůry nad twistem od sebe, zatím co jsem pořád držel křídlo ve fullstalle, protože když se odtwistovávám a jsem otočený ve špatném směru, nechci aby křídlo vystřelilo do prostoru za mou hlavou (ukazuje si za záda). Takže držím křídlo ve fullstale, stabilizuji jej abych to rozřešil a až pak letím . Takže podle mě jak mi to bylo vysvětleno, udělal správnou věc, ale znovuobnovení letu ve směru ke kopci s rezervou 5 stop bylo možná trošku … (neumím přesně přeložit…něco jako „tlačení na pilu“) , ale myslím si, že reagoval správně.

    Publikum: jak držíte fullstall zatímco šaháte nad twist?

    Ogden: namotáním řidiček, takže je pořád držím namotané ve svých rukách.

    Publikum: Někteří lidi vědí, že děláme fullstally. Myslíte si, že je to dobrý nápad učit se je?

    Ogden: Ano, myslím si že opravdu ano, myslím že je to dost podstatné…loni jsem viděl pár lidí, kteří měli nehodu …XY měl nehodu na Boome (zřejmě Gin Boomerang X) kdy dostal velký frontal kolaps, začal brzdit ale bál se udělat fullstall, bál se ho udělat nad stromy až tak, že měl pak nehodu místo toho aby provedl fullstall, obnovil plné rozpětí křídla a letěl dál. Takže ano, souhlasím s tréninkem fullstallu, ale musíte to dělat v bezpečném prostředí s lodí, s instruktorem apod. …já jsem se to učil nad zemí a sám.. ale nemůžu … (sry, neumím přeložit)

    Orlík: Kdo mě zná, ten ví, že jsem to dělal stejně, ale není to dobrý způsob.

    Publikum: slyšel jsem rozdílné názory, na čem by jsme mněli trénovat na SIV, zda bychom mněli trénovat na Icepeakách, Enzách, nebo bychom měli trénovat na bezpečnějších křídlech (není přesný překlad..ten konec tazatel trochu mumlá). Máte na to nějaký názor?

    Ogden: Ano, mám na to názor. Když jsme začínali jako testovací piloti, neskočili jsme na Enzá a nezačali si pohrávat na těchto křídlech. Začali jsme na křídlech nižších kategorií. Vzali jsme nového chlápka, teď je tomu rok a je teď akorát dobrý na fronstally na křídlech EN-B. Nedělal by nic z toho na vysokovýkonných křídlech. (střih) Co se týče nových EN-D křídel, existuje pravděpodobně tak 5-6-7 EN testovacích pilotů, kteří jsou kompetentní a schopní to dělat. Mnoho novějších EN testovacích pilotů, které používají na certifikační lety, by se ani nepřiblížilo těmto křídlům v počáteční fázi jejich testovací kariéry. Mějte na paměti, že tito piloti už jsou kompetentní velmi dobří piloti. Takže dle mého názoru, a jsem o tom dost přesvědčený, SIV má být absolvován na základním typu křídla, EN-B křídle, kde je pořád něco nové, co se můžete naučit. Takže naučte se být dobrý na EN-B křídle jak jen to jde, a pak EN-C, EN-D. Popravdě, vy tady nemáte všechen čas na světě, abyste mohli mít ten pěkný postup jaký jsem si mohl dopřát já a jaký můžeme dát novým testovacím pilotům v Ozone. Takže bych rozhodně doporučil pro vaši první zkušenosti s figurami jako fullstall apod. aby byli na několik dnů na EN-B křídle a pak možná můžete na starší EN-D křídla (jmenuje několik křidel), 3-řadá křídla. A pak možná můžete na nové EN-D křídla jako Enzo, Icepeak..

    Publikum: (špatně slyšet) dotaz na používání „collapse lines“ (klapacích šňůr)

    Ogden: klapací šňůry jen pomáhají přivodit správný kolaps (klapanec) pro účely certifikace. Certifikace není testem bezpečnosti, je to test „shody“ (IMO možno přeložit i jako „chování“) a tyto dvě věci jsou samostané oblasti. Takže když děláme EN test, tak EN test říká, že frontal kolapse je zborcení 40% hloubky profilu (ukazuje od náběžky 40% směrem dozadu). Takže kdby se udělal frontal se zborcením 100% hloubky profilu a obrátili bychom vrchlík vzhůru nohama, přesahovalo by to požadavky EN testu. Podobně jednostranné zaklopení je 75% náběžné hrany pod 45° uhlem, takže je to 50% odtokové hrany. Není to tohle (ukazuje na zborcení tak 80% náběžky pod ostrým uhlem). Takže EN test je testem shody a ne testem bezpečnosti a tyhle dvě oblasti si nesmíte plést.

    Orlík: z tohoto důvodu jsou tam klapací šňůry, protože na dvoulajnách jsou A-šňůry příliš daleko vzadu od náběžné hrany takže přivozené kolapsy jsou vždy příliš malé anebo příliš velké a nic mezitím. Proto jsou tam ty klapací šňůry, protože umožňují udělat to, co má být uděláno. Bez nich je to příliš mnoho, nebo příliš málo.

    Ogden: například když děláte kolaps na speedu, tím, že jsou šňůry příliš daleko a je v nich mnoho napětí, tak když se je snažíte stáhnout, vlastně narychlujete křídlo (ukazuje narychlení na jedné straně). Takže když se kolaps konečně povede, je příliš velký a pod velkým uhlem a to není součástí testu. V opačném případě když za to vemete rázně, tak se sice docílí dobrý kolaps, ale tím, že se nevyfoukne část křídla jak by mněla, hned se dofoukne a střelí dopředu a to není způsob, jaký by kolaps mněl být. Takže klapací šňůry jsou na dvoulajnách potřebné. Můžete praktikovat kolapsy i bez nich, ale když to tak děláte celé dny každý den, tak skončíte ve vodě… to vám můžu zaručit. Na základní rychlosti to není tak špatné, ale když s tím začnete na speedu, skončíte ve vodě…jedině že byste byli super-trénovaní…a i tak stejně můžete skončit ve vodě.

    Orlík: ..protože když zatáhnete příliš mnoho, je to neobnovitelně příliš a nebo takáte příliš jemně a to není dost. Upřímně, je to hodně tenká linie….a velmi zajímavá. Jak se k tomu dostanete, užijete si to, věřte mi (smích).

    Publikum: Russell, jak špatné je to pro křídla?

    Ogden: Není to příliš špatné. ehm...myslím tak, že pokud se dostanete do kaskádující (opakuící se) figury, zalistovaní, ve spirále, tak byste mněli uvažovat o výměně šňůr, protože tření v takovýchto případech je dost vážné. Všechna křídla prochází pevnostním testem, ale viděli jsme několik křídel roztrhnout se během velkých kaskádovitých figur. Není to zcela obvyklé, ale může se to stát. Takže pokud se dostanete do kaskádovitých figur na dvoulajně, ale i na trojlajnách... (odbočka na vysvětlení) - ve snaze dosáhnout výkon se optimalizují vývazy. Takže když si dnes vemete střední A-šňůry, jsou tlustší, než šňůry k uším (střih) ..takže se to všechno optimalizuje ve smyslu kolik hmotnosti musí ta která sňůra vydržet. Kdysi jsme mívali 400kg šňůry všude, takže jsme byli totálně předimenzovaní. Takže jak optimalizujeme a zvyšujeme výkon, děláme i malé kompromisy v bezpečnosti. Takže i v manuálech uvádíme „kontrolovat šňůry, kontrolovat šňůry, kontrolovat šňůry a (otázka do publika) kolik lidí kontroluje šňůry? …nikdo. (smích) Prostě předpokládají, že budou OK. (střih) ..poděkování ve jménu celé britské komunity, ve jménu královny (smích) bla bla

  • 28 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: pyro (+14) (-1) | Zasláno: 28.10.2012 * 00:09

    Uff, nemá to tu kvalitu jako překlad od Borise, ale budiž mi polehčující okolností, že nejsem rodilý mluvčí ani v jedeném z použitých jazyků (EN,CZ) :) Enjoy, teď už by to mnělo být kompletní.

  • 29 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 28.10.2012 * 01:09

    Respect!

  • 30 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 28.10.2012 * 08:30

    Mi se to zdá super. Chytil jsi tam i pasáže, s nimiž bych asi nehnul např. dotazy z publika.

    Jenom bych upozornil na to, že Word ze slova "zatwistování" udělá automaticky "zalistování". To samozřejmě nedává smysl. Asi dvakrát jsem to tam zahlédl.

  • 31 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: pyro (+14) (-1) | Zasláno: 28.10.2012 * 08:53

    jj MS World je někdy až moc chytrý :) Snažil jsem se tu záměnu opravit ještě před odesláním, ale evidentně mi v tu noční hodinu pár výskytů uteklo. Sry.

    Takže "zalistovaný" = "zatwistovaný".

  • 32 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Kajik (+14) (-2) | Zasláno: 28.10.2012 * 09:28

    Kluci, pěkná práce, máte můj obdiv... Díky! Jsem sice začátečník, ale některé pasáže jsou pro mě velkou inspirací. Zajímala mě třeba ta věta, že je dobré od času koukat na éro a nespolehat jen na zpětnou vazbu v popruhách sedačky...

  • 33 Dobrá práce!
    Autor: Clouseau (+58) (-9) | Zasláno: 28.10.2012 * 10:56

    Pěkně, pěkně...diky!

  • 34 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Boeing (+7) (-0) | Zasláno: 28.10.2012 * 12:53

    Chlapy děkuji ! Jste móóóc šikovní .

  • 35 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Vondruska (+14) (-0) | Zasláno: 28.10.2012 * 17:39

    Taky díky. Možná jako odměnu za Vaší práci by bylo dobré Vám zprostředkovat prožití fšech figur o kterých se mluví.

  • 36 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 28.10.2012 * 18:52

    Vondruska: Chápu to dobře tak, že nás zveš na tandem? :)

  • 37 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Vondruska (+14) (-0) | Zasláno: 28.10.2012 * 19:14

    Proboha jen to ne. Já jsem si krůpnul jen když jsem to četl.

  • 38 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Fres (+2) (-0) | Zasláno: 28.10.2012 * 22:26

    Díky moc kluci. S tím řešením klapanců a hlavně asymetrických jsem rád že se mi to konečně potvrdilo a takto fundovaně (řeším stejným způsobem intuitivně když je prostor kolem). Hodně dalších věcí je pro mě nových (kouknutí do plachty na speedu ...). Kam mohu poslat 50.- ci 2x25.- na ucet?

  • 39 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 29.10.2012 * 13:31

    Titulky se jiz strihaji, diky vsem za preklady a pripominky

    HOFFI

  • 40 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: pyro (+14) (-1) | Zasláno: 29.10.2012 * 14:04

    ...... Ten umí to a ten zas tohle, a všichni dohromady udělají moc :D

    Akorát se asi přijde na to, že v části o SIV na EN-B jsem ndokázal hnout s jednou větou a v záchvatu zoufalství jsem ji prostě...ztopil ;)

    Ad odměna - ani já samozřejmě nic nechci, dostatečnou odměnou je pro mě pocit, že to snad někomu pomůže.

  • 41 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 29.10.2012 * 14:26

    Nechci vam do toho kecat, ale ja bych na vasem miste jeste deklaroval, pod jakou licenci svuj preklad davate k dispozici - v tomhle ohledu mam se zneuzivanim dobrocinnosti spatne zkusenosti.

    Kazdopadne jste borci!

  • 42 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: BorisK (+38) (-5) | Zasláno: 29.10.2012 * 20:08

    Co se mne týká, tak ať s tím dělá každý, co ho napadne :)

    Jsem rád, že to i ostatní považují za přínosné, takže čím více zveřejnění, tím asi lépe pro všechny.

    No a zase takové veledílo to není.

    Prostě jsem pár hodin místo koukat na televizi, koukal do počítače a obnovil jsem si znalosti, které jsem považoval už za ztracené. Svým způsobem z toho, že se to nějak povedlo, mám větší radost než vy.

  • 43 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: jeff (+2) (-0) | Zasláno: 29.10.2012 * 21:57

    Kluci dík,za akci:-)

  • 44 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: dmb77 (+18) (-16) | Zasláno: 29.10.2012 * 22:38

    Parada, diky, Jsem nadsenej jak bezvadne tu pg komunita zafungovala :-) Kdyz jsem sem daval tu vyzvu, tak jsem ani moc necekal, ze se toho nekdo chytne.

  • 45 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 29.10.2012 * 22:47

    Kdo to videjko vlastne nasel, tomu velky diky. Velky diky Borisovi, ze se do nej zakousnul. Par korektur s prekladatelkou a pocitam ze zitra vecer, nejpozdeji pozitri bude video i s titulky.

    Polovina je uz otitulkovana :-)

    Jako instruktora a acro pilota me nejvice zaujalo a jsem rad, ze prinasi na svetlo veci z praxe testpilotu, ktere se v acro letani vyuzivaji bezne pri kolapsech jiz delsi dobu. Nektere pohledy na reseni kolapsu budou pro mnohé piloty nove, nebo mirne odlisne od toho co slychaji od svych instruktoru (evoluci nezastavis). Jeste se pokusim spojit s Orlikem ohledne nekterych detailu .

    A JESTE JEDNOU VELKY DIKY BORISOVI !!!!!!!!!! Ze vynechal svou oblibenou Ruzovou zahradu :-)

  • 46 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 29.10.2012 * 22:52

    VELKY DIKY PETROVI CHROMCOVI, ze to videjko nasel a povesil na forum. Mohl jsem se podivat hned, omlouvam se :-)

  • 47 to HOFI | Zasláno: 29.10.2012 * 22:52
    Autor: wolf_pg (+0) (-3) | Zasláno: 30.10.2012 * 08:20

    ... link historicky první zveřejnil Rumburak19.10.2012 (15:53) na www.pgv.cz

  • 48 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 30.10.2012 * 10:53

    Dnes rano jsme se spojili s Orlikem :-) preklad a publikace neni problem. Naopak je velmi zvedavy, jak jste rozumeli jeho americke anglictine :-) a posilame mu preklad ke korekci :-)

  • 49 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: kobrz (+9) (-2) | Zasláno: 30.10.2012 * 11:28

    Ja jsem hlavne vdecny za perfektni nacasovani. Aspon nehrozi, ze kazdy jouda, co to ted zkoukne se hned vyda na kopec a koukajic pri letu do plachty bude vybirat frontstall fullstallem, klapance wingovem a zavleky SATem.

    Trochu mam obavu, ze rady z te prednasky nejsou urceny prilis sirokemu okruhu pilotu. Ne kazdemu musi vyhovovat postupy vicemistra sveta...Ja treba v turbulencich zaviram oci (strachy samozrejme) a funguje to naramne.

  • 50 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 30.10.2012 * 12:08

    Video pochazi z U.S. Open National Championships , kdy pri jednom z neletovych dni meli Rusell a Orlik prednasku na tema

    " Technika ovládání moderních kluzáků se zaměřením na dvoulajny, ale použitelných v praxi na jakémkoli kluzáku. + SIV"

  • 51 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 30.10.2012 * 12:18

    Tak z toho bych strach zes tak velky nemel. Protoze ze zkusenosti vim, ze normalni pilot nedava full stally na pockani, nebo jen tak na rozcviceni pred letem :-) pro radost ze zivota ...

    Pak je tam jasne receno cvicit cvicit cvicit. Kazdy soudny pilot vi, ze cvicit, figury ktere zminujes ,neni "zdrave" na Hodkovicke hrane :-) a nesoudnemu stejne nepomuzes . Ja osobne jsem optimista a jsem presvedcen ze u nas je 99.99% soudnych pilotu :-)

  • 52 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 30.10.2012 * 12:23

    Ja myslim ze VELKE DIKY zaslouzi v prvni rade Russel za to, jak dokazal fantastickym zpusobem shrnout a odprednaset to podstatne. V druhe rade si zaslouzi velke diky ten typek co to natocil a nahral na youtube a ve treti rade Boris a Pyro za peknej preklad!

    Toz tak - a jinak si myslim, ze ani tem "joudum" konfrontace sveho zjednoduseneho nahledu na litani, ktery ziskali behem sveho tydenniho zakladniho kurzu, rozhodne neuskodi.

  • 53 RE: Kobrz
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 30.10.2012 * 12:29

    Tve obavy , ze rady z te prednasky nejsou urceny prilis sirokemu okruhu pilotu a ze ne kazdemu musi vyhovovat postupy vicemistra sveta... si mysli ze jsou zbytecne. Mluvil jsem rano s Orlikem. Byla to prednaska pri narodnim mistrovstvi U.S. to znamena zadni mistri sveta a evropy. Ale naopak. Do te prednasky se promitly narory testpilotu v souvislosti s vyvojem novych konstrukci kluzaku a jejich chovani s tim ze tyto poznatky a jejich zkusenosti jsou aplikovatelne na vsechny kluzaky. Doporucuji ti az bude video otitulkovane ho nekolikrat zkouknout bo si myslim ze je hodne zajimave. Pevne verim ze tvoje posledni veta "Ja treba v turbulencich zaviram oci (strachy samozrejme) a funguje to naramne" byla napsana s velkou nadsazkou :-) Jestli ne, tak ti preji hodne stesti a dlouhy zivot paraglidisty klikare :-)

  • 54 RE: petrch
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 30.10.2012 * 12:33

    Na 100 % s tebou souhlasim a mozna ze by se mohli pridat i dalsi ... :-)

  • 55 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: kobrz (+9) (-2) | Zasláno: 30.10.2012 * 12:55

    sorry, ale musel jsem si trochu rypnout. za "joudy" se omlouvam, nejak mi to ujelo :)

    hoffi: Titulky nepotrebuju :) Videl jsem to uz nekolikrat a moc jsem si to uzil (navic v podstate stejne zavery jsem slysel i z jinych originalnich zdroju). Moje posledni veta byla nadsazka stejne jako nektere vyroky v tom videu.

    petrch: Chtel jsem jenom podotknout, ze i kdyz vsechny ty rady jsou dobre mineny a vyborne vysvetleny, tak nemusi byt pro kazdeho uplne uzitecny, kdyz si je nezpracujou podle sve situace.

    peace

  • 56 RE: kobrz
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 30.10.2012 * 14:25

    no to je dobre, ulevilo semi :-) , ale u nekterych pilotu to tak mnohdy probiha, "zavrou oci" a ono to nejak dopadne ...

  • 57 RE: RE Petrch
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 30.10.2012 * 14:26

    Petr ma pravdu opet na 1000%.

    Pozornemu divakovi jiste neunikne veta Russella

    " Neexistuje jedna reakce použitelná pro všechny případy. Každý incident v reálu je unikátní díky vám, vašemu kluzáku, jeho zatížení, vzduchu v němž letíte..."

  • 58 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: polachp (+107) (-31) | Zasláno: 30.10.2012 * 14:37

    Ahoj všichni. Když jste u těch přednášek na netu: po přečtení tohohle super vlákna si vzpomněl že mám v inventoráři taky jednu dobrou přednáškovou sérii:

    Denis Cortella Lecture:

    Taky se z toho dá vyždímat pár dobrých informací...

  • 59 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 30.10.2012 * 18:11

    Ahoj Peto , prosim te dej to na nove vlakno at se nam to do sebe nezamota. Diky HOFFI

  • 60 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 30.10.2012 * 18:20

    Ono to mozna Petrovi Polachovi asi uz nepujde hodit na nove vlakno. Proto bych poprosil Petu Chromce :-) Diky

  • 61 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 31.10.2012 * 01:37

    Naposledy dekuji vsem a hlavne pyrovi, ze o pul dvanacte dodelal posledni korekturu prekladu a mohl jsem dat video renderovat. Teste se zitra :-) HOFFI

  • 62 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: kkaarreell.pg (+9) (-0) | Zasláno: 31.10.2012 * 09:38

    @HOFI: Nechci rejpat, ale pokud sis nevyzadal od vlastnika videa souhlas, tak zverejnenim vlastniho renderu porusujes copyright. Nebylo by snazsi mu ti titulky proste poslat s zadosti, aby je na youtube dohral? Zkousel jsi to?

  • 63 RE: kkaarreell.pg
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 31.10.2012 * 11:30

    Jiz jsem psal ze je vse domluvene a neni problem s titulky, naopak ... :-)

  • 64 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 01.11.2012 * 01:43

    Omlouvam se za zdrzeni. Protoze jsem musel zvuk vytahnout zvlast z videa v MP3 (v originale po ztazeni z YouTube vypadaval) a musel ho v MP3 sesynchronizovat s videem, bude videjko az dnes rano :-(

    Uff byla to fuska, cele dva dny, ale myslim ze to bude stat za to ... :-)

  • 65 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Karlos (+1) (-0) | Zasláno: 01.11.2012 * 08:32

    Teda hoši máte můj ohromný obdiv, pracuji jako střihač v TV a vím co to obnáší. Zprvu jsem se jen pousmál nad otázkou, jestli by to někdo přeložil. Souhlasil s wolfem a říkal si, že je to nemožný. Jak řekl někdo výše - ten umí to a ...

    Jen si říkám, že závodní padáky maj svá specifika, tak aby to někdo začátečník nezobecňoval.

    Velký dík všem zúčastněným !!!

  • 66 RE: Karlos
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 01.11.2012 * 09:33

    Ahoj Karlosi

    Jak uz jsem psal nekde vyse, neni to pouze pro zavodni kluzaky. Jsou to zkusenosti a praxe test pilotu, kteri netestuji jen zavodaky .... Vse je tam receno zcela jasne a verim v inteligenci nasich litacu :-) a jestli si zacatecnik nebude vedet rady mel by mit sveho instruktora, ktery by mu mel poradit.

    Hned prvni veta Russella rika :

    "Řeč bude o několika technikách ovládání moderních kluzáků se zaměřením na dvoulajny, ale použitelných v praxi na JAKEMKOLIV KLUZAKU."

    Prosim te stalo se mi, ze pri stazeni z YouTube, na casove ose v Pinacle, se mi ztracel zvuk, po vyrendeovani uplne. Da se tomu nejak zabranit. Nakonec jsem to vyresil ztazenim zvuku v MP3, ale jak jsi predeslal, byla to pakarna, ktera ale stala za to :-)

  • 67 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: Karlos (+1) (-0) | Zasláno: 01.11.2012 * 13:28

    Ahoj,

    Mě do Ediusu taky občas nejdou nějaké zvuky, nebo jdou a nezobrazí se křivka. Je to o kodecích a formátech, to samozřejmě víš, ale Pinnacle neznám, tak neporadim. Tu pakárnu si představit dokážu. Moje práce jsou na http://www.tv-duha.cz/reportduha.htm

    Je to klasika, stříhaná z jednoho zdroje - kamery. Proto to obdivuji, já se s flashovýmy formáty raději nemučím:-)

  • 68 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: HOFI (+4) (-4) | Zasláno: 01.11.2012 * 15:21
  • 69 RE: Russell Ogden povida o letani
    Autor: DejFF (+12) (-25) | Zasláno: 05.03.2014 * 22:38

    Mazec, díky za překlad. No vrtulníkem svoje problémy asi ještě dlouho řešit nebudu ;-)

Přidávat příspěvky k tomuto tématu mohou pouze přihlášení uživatelé.





Sekce PGwebu: