FÓRUM PGweb


[Téma] Prostory

Prostory
Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 02.06.2015 * 16:22

Proč se na mapě xcontestu nezobrazují prostory při měřítku menším než 10 km ?

38 příspěvků
shlédnutí: 9281
  • 1 RE: Prostory
    Autor: ondrap (+79) (-15) | Zasláno: 03.06.2015 * 15:44

    Protože se připravuje integrace s airspace.xcontest.org a generování těch bitmap by zabralo příšerně dlouho...

  • 2 RE: Prostory
    Autor: Pist4 (+2) (-0) | Zasláno: 28.07.2015 * 20:45

    Takze pravdepodobne uz je zrealizovana integracia a vyzera to velmo pouzitelne, aj pri mensich mierkach map. Dakujeme.

  • 3 RE: Prostory
    Autor: Fil (+20) (-9) | Zasláno: 02.08.2015 * 19:38

    Zdravim, nektere zeme napr. Polsko jeste prostory neukazuji. PLanujete integrovat i ostatni zeme? Dik

  • 4 pravidla
    Autor: francek (+0) (-5) | Zasláno: 12.08.2015 * 21:01

    Chci se zeptat : do jaké nadmořské výšky se může létat s PG a jak horký to je s dodržováním prostorů?

  • 5 RE: Prostory
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 13.08.2015 * 09:18

    francek: Konkrétně v ČR se smí do FL95, což je 2900 m. Je to výška kterou ukáže vario pokud má nastavený standardní tlak (1013 hPa). V minulých horkých dnech hladina FL95 odpovídala gps výškám i přes 3100 m.

    Chápu, že když jsou základny mraků 3500-3700 a široké stoupáky, že to může člověka přizvednout v rovném letu nad FL95, ale pokud někdo protáčel hladinu FL95, pak to beru jako narušení řízeného prostoru, ve kterém člověk nemá co dělat.

    Narušování řízených prostorů - pokud někdo točí stoupáky hluboko v řízených prostorech (CTR, TMA, aktivní TRA...) bez povolení nebo koordinace, pak se opět nachází jednoznačně tam, kde nemá co dělat.

    Za poslední pěkné dny se takových letů objevilo v ČPP povícero. Většinu z nich piloti po upozornění automatické detekce sami stáhli, pár jich tam ale bohužel ještě zbylo, takže bych tímto chtěl apelovat na ty co tak tak ještě neučinili, aby si sáhli do svědomi a vyvodili z toho důsledky dříve než bude pozdě.

  • 6 RE: Prostory
    Autor: anton (+72) (-36) | Zasláno: 13.08.2015 * 09:21

    Myslím, že poslední dni se hladina FL95 moc nedodržuje. A myslím, že je to špatně. V jaké GPS výšce leží v těhle vedrech FL95 je otázka, ale myslím, že to bude někde kolem 3100mnm GPS výšky. Ale ty mraky jsou teď pěkně vysoko, je to lákavé...

    Prostory jsou snad jasné. Platí stále co platilo.

    Takže pokud se ti nelíbí nějaký let, pochlap se a napiš to přímo. Nekličkuj a buď chlap :) A přihlaš se pod skutečným jménem, Vomáčko. Tak mě napadá, tohle příjmen s oblibou používají policajti a vojáci... nemáš ve skříni zaprášenou uniformu?

  • 7 RE: Prostory
    Autor: francek (+0) (-5) | Zasláno: 13.08.2015 * 20:50

    ok ,prostorem jsem myslel Vrbětice

    a když mám teda na GPS 2900 tak mám snad 2900 plus mínus

    Odkaz na konkrétní let není potřeba je jich povícero...

  • 8 RE: Prostory
    Autor: anton (+72) (-36) | Zasláno: 14.08.2015 * 08:40

    Ano, pokud máš na GPS 2900m (podle WGS 84 http://wiki.geocaching.cz/wiki/WGS-84) Tak jsi někde kolem 2900 m nadmořských. Ale v letectví se výška určuje různě, konkrétně v téhle situaci jsi nad 5000f nadmořskými, tedy výšku určuješ podle tlaku standardního a horní hranice je právě ta FL95, tedy 9500f. A vzhledem k počasí, teplotě a tlaku vzduchu, bude FL95 někde kolem... 3100 m nadmořských.

    Je dobré se za letu podívat, jak cestuje výška zobrazovaqná váriem, proti výšce zobrazované GPS. Když si na startu nastavíš správnou výšku na váriu (vário i GPS ukazují na startu stejnou výšku +- jednotky metrů), tak o dva kilometry výš bude rozdíl třeba 150 metrů. GPS se drží modelu WGS84, tedy počítá skutečnou geoemtrickou výšku, vário měří tlak a ten se pořád mění, mrcha :)

  • 9 RE: Prostory
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 14.08.2015 * 09:46

    francek: jak pise Anton, rozhodujici je tlakova vyska. Na XContestu se zobrazuje GPS vyska (vetsinou, to je ale na delsi vysvetleni). Kdyz mas 2900 m dle varia nastaveneho na 1013, mas na gps klidne pres 3100 m kdyz je horko.

    Ohledne Vrbetic - napis mi soukrome pod svym skutecnym jmenem a muzeme si o tom popovidat:)

  • 10 RE: Prostory
    Autor: francek (+0) (-5) | Zasláno: 15.08.2015 * 10:31

    Ok ,tak ve výškách mi je to celkem jasné. Odchylka je jak u GPS 100-150m a u tlakové taktéž (je to na delší debatu) .Ale odchylka 300-500m to už je možná trochu moc ,ne? Jinak ohledně Vrbětic : je tam nějaká kružnice s nějakým omezením .(nebo ,ať mi někdo řekne co ta kružnice znamená) Jde mi jen o to, připadne mi, že když se hromadně porušují nějaká pravidla ,prostory a to hromadně ,tak je to v „poho“ ? Navíc nejde o piloty-začátečníky .Nějaké výmluvy ,že nevěděli jak jsou vysoko a že tam je nějaký prostor. Nebo proč to netočit když to de…??? Identitu a uniformu nechám ve skříni ,protože za tohle budu a jsem trnem v patě hodně pilotům. Vím ,že X lidem se to také nelíbí ,ale mají strach se ozvat aby nebyli zatraceni v očích svých idolů.

  • 11 RE: Prostory
    Autor: fandula (+5) (-0) | Zasláno: 15.08.2015 * 11:47

    Tebe to baví být trnem?mě baví si prohlížet krásný lety

  • 12 RE: Prostory
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 16.08.2015 * 17:54

    francek: z toho co pises si nejsem si jisty, zes to pochopil, co se tyce vztahu mezi tlakovou a gps vyskou. Rad ti to znovu vysvetlim osobne, kdyz mi napises pod svym skutecnym jmenem a muzem pak probrat i tu problematiku prostoru.

    Jinak to na me bude pusobit dojmem, ze nejaka potrefena husa chce kejhat, ale pokud mozno anonymne.

  • 13 RE: Prostory
    Autor: bambus (+48) (-0) | Zasláno: 16.08.2015 * 21:35

    pokud se někdo nepodepíše nebo si úmyslně změní jméno ( to se ovšem netýká všeobecně známé přezdívky) tak je to ANONYM. Dle mého názoru je to člověk, který chce někomu uškodit tj. udat nebo jinak poškodit jinou osobu v zájmu své osobní zloby a závisti. V tom případě nemá cenu tuto připomínku řešit. Pokud se dotyčný podepíše, tak věc má úplně jinou váhu a má smysl se problémem zabývat.Tolik můj osobní názor na tento problém.

  • 14 RE: Prostory
    Autor: jaki (+2) (-3) | Zasláno: 17.08.2015 * 09:07

    myslím že francek dotaz přesně odpověděl scorpi (přispěvek 5). Pokud ti tato odpověď nestačí nebo se cítíš nějak poškozen tak opravdu musíš podat ofiko protest :-) a navíc je to nejjednodušší cesta když nechceš aby ses objevil pod jměnem v diskuzi :-) :-)

  • 15 RE: Prostory
    Autor: fandula (+5) (-0) | Zasláno: 17.08.2015 * 10:43

    Afakt je co závidět

  • 16 RE: Prostory
    Autor: robert (+28) (-2) | Zasláno: 07.10.2015 * 16:40

    K tem vrbeticim, zlin.idnes.cz

    Jeste ze se vrtulnikari v lete opalovali :)

  • 17 RE: Prostory
    Autor: drybar (+21) (-4) | Zasláno: 06.01.2016 * 15:40

    Prosim timto o konkretni odpovedi, verejne nebo soukrome - to je mi jedno, jedna se mi o me letani

    1) mohu take proletat zakazanym prostorem napr. to co se delo na Lopeniku?

    2) mohu v CR kdyz bude hezky a zakladny vysoko, rovnym letem vystoupat k +- 3500 gps

    kdyz +- kolem 3000 prestanu tocit?

    3) mohu v SK letet stejnym stylem, prestat tocit kolem 2500 a rovnym letem nabrat dalsich par set m?

    a mit soucasne takove platne lety v CPP?

    neberte to prosim jako prudeni - ciste bez emoci se ptam, abych vedel, jak mohu dal letat aniz bych se s nekym musel dohadovat - zvlaste v SK plati, vyska = bezpeci a kazda stovka k dobru snizuje riziko zavetveni

    diky za odpoved

    (rozdil baro vs gfs chapu)

  • 18 RE: Prostory
    Autor: anton (+72) (-36) | Zasláno: 06.01.2016 * 19:35

    Mě to přijde, jako ta věčná otázka : Holit, nebo neholit?

    Podle mě je na každém, jak se k tomu postaví :) Prostě se rozhodni podle svědomí, proč chceš znát názor ostatních? Holit, nebo neholit.. máš svobodu, rozhodni se sám, přijmi zodpovědnost.

  • 19 RE: Prostory
    Autor: drybar (+21) (-4) | Zasláno: 06.01.2016 * 21:47

    antone nemuzu s tebou souhlasit

    drive se u vyznamnych letu tolik netolerovalo naruseni zakazanych prostoru ani naruseni povolene vysky o 500m

    ptam se primo lidi z CPP, jak se k tomu budou stavet, protoze rok 2015 dle me toto lehce zmenil a ja se k tomu postavim tak, abych nebyl v konfliktu s CPP a s tim jak to vidi oni, protoze v ruznych situacich jsou ruzna pravidla trosku na hlavu

    napriklad nyni kdyz vytocim povolenou vysku a letim na preskok, nebudu jako drive spiralovat dolu jen proto, ze me to jeste pri rovnem letu o 300m prizvedne, ani dogmaticky obletat nesmyslny prostor kdyz to logicky nedava smysl

    nemuzu se rozhodnout sam, chci jit v souladu s pravidly ale i beznou rozumnou praxi a vyhnout se zbytecnemu sebemrskacstvi a kdyz vidim, ze nekdo lita na rozum a ne jen na striktni pravidla a neni za to sankciovan, uprednostnim rozum tez a nebudu se bat, ze mi kvuli par set metru nekdo zarizne jinak povedeny let, kapisto?

  • 20 RE: Prostory
    Autor: anton (+72) (-36) | Zasláno: 06.01.2016 * 22:12

    Jasně, prostě přijmout vlastní rozhodnutí. i když podle mě je třeba začít protestovat v CPP. Když se mi některé lety nelíbí, nebo prostě jen porušují pravidla, spíš než mudrovat nad tím, jak moc "porušení" je ještě rozumné.

  • 21 RE: Prostory
    Autor: godi13 (+29) (-16) | Zasláno: 07.01.2016 * 12:35

    no ja nevim, pravidla jsou pravidla, stejne jako zakony. A pokud si vic lidi mysli, ze je pravidlo/zakon spatny, tak by se o tom melo mluvit a popripade zvazit oficialni zmenu. Do te doby by se mely dodrzovat, at si o tom mysli kazdy co chce. Kdyz jedu autem po silnici, taky duveruju ostatnim ridicum, ze budou dodrzovat predpisy, protoze jinak by to spatne dopadlo. Prostory jsou tady z nejakeho duvodu a ze si zrovna ja myslim, ze ten ci ony je zbytecny neznamena, ze tomu skutecne tak je, nemusim mit treba vsechny dostupne informace(Davide to neni nic proti tomu, co jsi napsal). V konecnem dusledku jde "jen" o bezpecnost letani obecne. Sam vim o nekolika pripadech vedomeho naruseni prostoru a fakt me to stve. U prekroceni vysky nejde o nic mensiho nez moznost si zblizka prohlidnout nejaky Boeing. Vetsina jen mavne rukou, "vzdyt vlastne o nic nejde a nic se nestalo". Prave, ZATIM se nic nestalo.

  • 22 RE: Prostory
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 09.01.2016 * 15:25

    Nechápu, proč se tak zkušený pilot ptá na tak jasnou věc. Porušení předpisů je porušení předpisů a přihlášením takových letů se pilot vystavuje riziku postihu ze strany LAA, policie, MD.

    Pokud je porušení velké a chtěné (tj. např. točím až do FL95 a co bude pak neřeším) a pilot jej přesto přihlásí, tak by takový let by měl být za 0 bodů a pilot by měl jít na kobereček.

    Nedávno se tu přece probíralo narušení TMA Karlovy Vary s "blízkým setkáním s dopravním letadlem". Posledním průserem je tenhle MPK: http://www.airzone.tv/news/motorovy-paraglidista-zpusobil-zmatek-zbytecne/

    Pokud budou piloti porušovat předpisy a způsobí nějakou katastrofu (která se zatím naštěstí nestala) tak můžeme skončit s podmínkami, které nám létání v praxi znemožní.

  • 23 RE: Prostory
    Autor: polachp (+107) (-31) | Zasláno: 09.01.2016 * 20:33

    V čpp je kontrola, která let s porušením přes "nastavenou toleranci" uloží jako neveřejný, a je na pilotovi aby si takový případně zviditelnil a tím jej přihlásil do soutěže. (nevím zda nefunguje jen pro lety v čr)

    Lety s porušením samozřejmě do soutěže nepatří a jako takové se dají vyprotestovat v dané lhůtě. Kýmkoliv.

    Nechápu co vlastně pořád v tomhle vlákně řešíš? Jestli nějaký starý let, tak tady už je asi na protest pozdě, leda by jej stáhl sám pilot.

    Jestli je to vlákno o moralizování tak je zbytečný. Každej kdo udělá piloták je s problematikou obeznámen a je jeho věc jak se k tomu postaví. V XContest jsou už dnes pravidla a mechanismy jak se k těmto letům stavět nastaveny poměrně podrobně a funkčně. Tam problém není. Problém je případně v lidech, kteří důkazy o těchto porušeních veřejně uploadují.

  • 24 RE: Prostory
    Autor: godi13 (+29) (-16) | Zasláno: 10.01.2016 * 09:16

    jenze tady nejde o body v CPP, to je uplne pokrivenej pristup. Tady jde o to, ze dochazi uplne vedome k porusovani pravidel, ktera muzou ohrozit zivot. Ti lide jsou si toho vedomi a take vi, ze jim za to nehrozi zadny postih. Nejhorsi, co se muze stat je, ze jim neuznaji nejaky body.

    Vymluvu jako "ja nevedel, ze je ten prostor aktivovanej" nebo "nasalo me to jeste 200m", to je k smichu. Dokud nebude postih, bude se to stavat tak casto, jako lonskou sezonu, dokud se nekomu neco nestane. A pak se budeme vsichni divit, az nam omezi litani jeste vic a vsichni budeme nadavat, jak je to nespravedlivy.

  • 25 RE: Prostory
    Autor: anton (+72) (-36) | Zasláno: 10.01.2016 * 11:41

    Hezky tady brečíš.. ale co s tím budeš dělat? Tyhle diskuse jsou k ničemu. Chop se aktivity, adresu LAA znáš, UCL taky. Pro začátek můžeš psát lidem, kteří poruší pravidla létání, soukromé zprávy. Třeba se polepší? Máš spoustu možností. A protože je špatné počasí, mohl bys jít s foťákem stoupnout k nejbližšímu přechodu a fotit auta, která nedají přednost chodci a posílat to na jiné adresy. A dej už pokoj, moralisto. Na VH svazu jsi byl, vystoupil jsi s proslovem?

  • 26 RE: Prostory
    Autor: drybar (+21) (-4) | Zasláno: 10.01.2016 * 12:10

    maxi, ptal jsem se ne proto, ze bych "nevedel", ale proto, ze me zajimal nazor lidi od CPP, protoze se dle me tolerovalo neco, co se drive netolerovalo, tolerovat nemelo a chtel jsem znat jejich pohled na vec

    co me ale prekvapuje je, kolik lidi tu ma striktni nazor na pravidla a jejich porusovani, ale ani jeden nepodal protest (a ze bylo na co) - jedine co slysim je moralizovani ve foru

    IMHO bylo cekani na protesty za 2015 lehce alibisticke, protoze v jinych pripadech se porusovani resilo aktivne - kazdopadne tu je ted precedens

  • 27 RE: Prostory
    Autor: hansmuller (+53) (-44) | Zasláno: 10.01.2016 * 21:11

    Narušení je nežádoucí, to se shodneme jistě všichni. Nicméně ne každej je natolik dobrej pilot, aby přisátí dokázal vždy zabránit. Sám si můžu párkrát sypat hlavu popelem.

    Trochu mi uniká důvod tvého příspěvku.

    Pokud je porušení u tracklogu neovlivňující současné pořadí, osobně si myslím, že je tracklog správně jen v rukách pilota. On riskuje pokutu a upozornění aby si dal příště pozor dostane automaticky.

    Pokud je to u tracklogů ovlivňujících pořadí na předních místech, tak si myslím, že někdo z ublížených začne protestovat. Hlídání lidmi z ČPP by předešlo pár potenciálním hádkám, ale třeba to už dělají.

    Porušení s následkem ohrožení z tracklogu nepoznáš, a obvykle to řeší rovnou policie. Pochybuji (a nepotřebuji vědět), zda lidé z ČPP můžou přímo vydat nějaké opatření, vyjma nulových bodů a odstranění účtu.

    Navrhuji vypsat neanonymní anketu mezi piloty: chceme 0 toleranci pro tracklogy a uvidíme :-) BTW jsem zvědavej na případné vyřešení qnh vs. qne vs. gps výšky.

  • 28 RE: Prostory
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 11.01.2016 * 12:52

    Davide, vím že víš :) ale stejně se asi nic nedozvíš, resp. se dozvíš jedině to, že za dodržování předpisů je odpovědný pilot - tak, jak je to v pravidlech. Žádnou jinou oficiální odpověď si od "lidí z ČPP" představit nedokážu a ani není potřeba, kdokoliv přece může podat protest.

    Pokud automatický systém ČPP podezřelý let vyřadí a pilot potvrdí, že let byl dle pravidel, tak to platí dokud se neprokáže opak. A opak lze prokázat jen po podání protestu a následném prošetření.

    A nemůžeš čekat, že bude protestovat nějaký rekreační pilot, to musíš udělat ty nebo jiný pilot z "TOP10"

  • 29 RE: Prostory
    Autor: robert (+28) (-2) | Zasláno: 16.01.2016 * 09:56

    Davide, někdo litá pro radost a někdo pro radost z bodů...

    V minulých letech se tu objevil pojem sportovní čistota letu. Byla to hranice "závažných" a "nezavaznych" porušení pravidel. Všichni víme že přestat točit 300m pod základnou je blbost.

    Pokud se ta hranice posunula a někomu to vadí, nechť píše na sk@svazpg.cz. pár letů se smazne a bude na chvilku pokoj. UCL bych z toho vynechal.

    Můj názor je, že už se to trochu posunulo moc. Nicméně, kdo je bez viny ať si dá pivko...

  • 30 RE: Prostory
    Autor: polachp (+107) (-31) | Zasláno: 16.01.2016 * 20:22

    Popravdě mě se ta situace, že to nikdo neřeší nelíbí. Na atletických závodech jsem taky nechodil a nedíval se jestli mají všichni soupeři tretry podle pravidel, a jestli jinak nepodvádějí. Proč by měl někdo KDEKOLIV v žebříčku hlídat okolní piloty, jestli nepřihlašují nevalidní let - "sportovně nečistý" (hezký pojem btw), kterým jej překonají.

    @Petr K. "Pokud je porušení u tracklogu neovlivňující současné pořadí, osobně si myslím, že je tracklog správně jen v rukách pilota. " Jak víš, že neovlivní? to se přeci dozvíme až po ukončení ročníku, když už se ale protestovat proti letu nedá!?

    Je přeci v zájmu organizátorů soutěže, aby právě soutěž byla čistá, kvalitní a nemuselo docházet k takovýmhle diskusím. Sami by se měli k letům porušujícím pravidla více odmítavě. (ne jen poslat automatický email "bla bla" aby ONI byli z obliga). Zvlášť za situace kdy organizátoři jsou nebo byli členy sportovní komise.... :/

  • 31 RE: Prostory
    Autor: hansmuller (+53) (-44) | Zasláno: 17.01.2016 * 08:58

    PP: není mezi nejlepšími 4 lety = neovlivní v pořadí ČPP nic. A jestli je 20 km záfuk z Řípu nečistý, posune pilota na 150. místo, by ČPP taky řešit asi nemuselo.

    Pořád tam vidím potíž v určení přesné hranice kvůli rozdílům měření výšky a automatická perzekuce na základě gps výšky = presumpce viny.

  • 32 RE: Prostory
    Autor: polachp (+107) (-31) | Zasláno: 17.01.2016 * 16:09

    Petře to nemyslíš vážně? Když metr tak jeden a pro všechny. A ne závislý na pořadí!

    K automatický persekuci - podle mě je rozhodně lepší, když už přihlašuju let s narušením nebo na hranici aby to někdo z pořadatelů zvalidoval než to do soutěže půjde. Mít online soutěž a bez práce koukat jak běží server a sypou se prachy za piloty je hezký... ale ... o soutěž se musí někdo starat, jinak...

    Jádro problému je měření výšky pomocí GPS, což je nesmysl, nejlepší řešení je dodávat logy s barozáznamem. Ale chápu že to politicky neprojde:

    - piloti budou tvrdit, že pg je punkovej sport a že na tohle serou... (tak proč soutěží? :)) )

    - organizátoři to neschválí, protože to udělá soutěž hůř přístupnou a bude to pro ně znamenat míň peněz

    No a je to zamotanej pes. Já souhlasim s Davidem Rybářem, že teď jsou některý pravidla a "tolerance" dost nejasně nastavený a dost lidí toho zneužívá... Pořadatelé by k tomu měli mít jasný stanovisko!

  • 33 RE: Prostory
    Autor: hansmuller (+53) (-44) | Zasláno: 17.01.2016 * 17:13

    PP: to pořadí má podle mě jasnou korelaci s cíleným narušením. Přisátej kurzík co umí jen uši asi není důvodem k takovéhle diskusi.

  • 34 RE: Prostory
    Autor: polachp (+107) (-31) | Zasláno: 17.01.2016 * 23:35

    To je sice pravda, ale ani jedna z kategorií by v soutěži být neměla - jak lety se záměrným narušením "co ještě snesou" ani ty kdy to pilot nezvládl. Měl si dát větší rezervu. Diskvalifikací takovýho letu si dá příště větší pozor aby se mu to nestalo - a ne že se naučí "hele mě to prošlo.. no tak příště v pohodě znova"

  • 35 RE: Prostory
    Autor: polachp (+107) (-31) | Zasláno: 18.01.2016 * 10:16

    Čus ještě připomínka, protože to zas v psaným slovu vypadá že to beru moc dogmaticky.

    Zjistil jsem že:

    - si organizátoři warningový lety hlídají

    - warning chodí od narušení dle GPS od 100m vertikálně

    Takže z toho mi vychází že současná kontrola je v pohodě a nemá cenu to řešit. Zbytek co projde přes warning a lidi z čpp prostě protestovat (zbyde tam něco?). Lítat na baro považuju za overkill - chtěl jsem tím postem říct, že je to ale jediná možná cesta, jak pak ty situace narušení stanovit automaticky přesněji.

    Každopádně to že je někdo 30m v prostoru po dobu 10 vteřin a je jasně vidět že se aktivně snažil vyletět se nedá brát jako "zařezávací"...

    Jinak obecně si nemyslím že by ta situace s porušováním a nesportovním chováním byla tak tragická jak to z tohohle tematu vyznívá...

  • 36 RE: Prostory
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 18.01.2016 * 10:27

    polachp: dekuji za korekci, jen bych jeste rad opravil jedno tvrzeni, ktera zde zaznelo, ale je ponekud zavadejici:

    "Mít online soutěž a bez práce koukat jak běží server a sypou se prachy za piloty je hezký..." / "...to udělá soutěž hůř přístupnou a bude to pro ně znamenat míň peněz" - tak to by bylo opravdu hezky ale neni to tak. V CPP za jednotliveho pilota nemame nic - tedy krom tech, co nejsou cleny Svazu PG a meli by platit 200 Kc za ucast dle pravidel (kterych fakt moc neni). Takze opravdu neresime pocet pilotu v CPP podle penez ktere za to dostaneme.

    Jinak jeste Ad cistota souteze a hranice naruseni - tak to opravdu neni takhle jednoduche. Je to SK, ktera rozhoduje v konkretnich pripadech tam, kde je nejaky spor, jestli to lze vyhodnotit jako poruseni pravidel nebo ne. A dle meho nazoru je to tak spravne.

  • 37 RE: Prostory
    Autor: veetek (+91) (-30) | Zasláno: 29.01.2016 * 01:54

    Davide, situace je stejně jako všude taková, že pravidla jsou jasně napsaná a rozmezí tolerance jejich porušování se mění. U paraglidingu za posledních 10 let výrazně směrem k zúžení toho tolerovaného porušování. Díky osvětě, automatické kontrole v ČPP i vzájemné kontrole mezi piloty. Před 10 lety si náš špičkový pilot dovolil přeletět přímo nad CTR Brno a ještě to zveřejnit v OLC. Dnes už si nedovolíme ani líznout TMA, natož to pak přiznat na internetu.

    Zrovna na Lopeníku jsem letěl, složitě a pomalu oblétával TMA 3 Brno a štval mě neznámý kolega, který to napral pod mraky napřímo TMAčkem. Přihlášený let mu byl (imho oprávněně) stažen. Pohybovat se volně v řízeném prostoru je prostě nebezpečné. To už je dnes jasné snad každému.

    Jsou ale porušení, která nejsou společensky ani sportovně nebezpečná - já osobně jsem kdysi nedodržoval nepřelétávání hranic, když už jsme byli v Schengenu, ale vzdušný přechod hranice byl dopapírován až o 3 roky později. Nebo dnes už zrušený zakázaný prostor LKP3 Luhačovice (kdysi vynucený komunistickými lázeňskými pohlaváry, které rušily řvoucí letadla v jejich odpočinku) pro mě v dostatečné výšce taky nebyl zdí. Nikdy to nebyly lety ovlivňující pořadí ČPP a následky typu údajného udání na rakouské policii, či rozhořčení pravidlových fetišistů pro mě byly přijatelné.

    I dnes si dovolím (u přeletu, který nemá vliv na výsledné umístění v ČPP) třeba prolétnout krajem zakázaného LKP5 Prčice (ne, opravdu svým padákem těm satelitům komunikaci nepřeruším). V mracích nelétám, ale 300 metrů pod základnou stoupák taky neopouštím (a rád bych viděl jediného pilota - včetně těch pravidlových fetišistů - který toto pravidlo dodržuje).

    Nulová tolerance je nesmyslná i z technických důvodů - viz např. dokonalý spolulet www.xcontest.org

    nebo rozdíl dvou GPS při jednom letu (viz poslední 2 fotky + diskuse) https://www.xcontest.org/2015/cesko/prelety/detail:veetek/16.5.2015/09:36#fd=photos

    Míru nepsané tolerance si určujeme sami tím, co nahlásíme organizátorovi, případně Sportovní komisi k prošetření dle pravidel https://www.xcontest.org/cesko/pravidla/ kapitola 5 :)

    Tedy na tvoji otázku č.2 může znít nejkonkrétnější odpověď asi takto: Ano, můžeš, když se stejně jako v létě 2015 nenajde nikdo, kdo by na takový (přihlášený či nepřihlášený) let podal stížnost. Ale za sebe ti můžu rovnou říct, že já bych si to rozhodně nerisknul!

  • 38 RE: Prostory
    Autor: anton (+72) (-36) | Zasláno: 07.02.2016 * 15:21
Přidávat příspěvky k tomuto tématu mohou pouze přihlášení uživatelé.





Sekce PGwebu: