[Téma] TMA K. Vary / Startovačka Úhošť
Během Velikonoční neděle došlo krátce po poledni ke sblížení AIRBUSU A319 s paraglidistou v prostoru TMA Karlovy Vary. Posádka nahlásila při dotáčení osy dráhy 29 (přílet od východu) motorový PG pod základnou ve výšce cca 1700m asi jeden kilometr nalevo.
Vzhledem k denní době a výšce letu bych při severní situaci tipoval spíše na volný PG startující z prostoru Kadaně (startovačka Úhošť).
Horší než přítomnost v TMA je možná ta skutečnost, že byl pilot těsně pod základnou oblačnosti. Uvědomte si, že obzvláště při severních situacích, kdy jsou lety z Čerťáku, Rané a především od Kadaně v blízkosti TMA Karlovy Vary směrovány do prostoru pod Nechranickou nádrží a Podbořan, je velmi žádoucí dodržet předpisovou vzdálenost od oblačnosti v prostoru třídy „E“. Dopravní letadla sice mají možnost vyklesat v TMA LKKV, ale v naprosté většině případů piloti využívají možnost ekonomického přímého přiblížení prostorem „E“. Pod výšku 3000m se dostávají po přeletu úrovně Žatce či Nechranické nádrže (záleží na provozu v okolí Prahy) a do TMA Karlovy Vary vstupují ve výšce okolo 1800m. A to vše při rychlosti až 460 km/h. PG je i při této rychlosti možno identifikovat včas a provést úhybný manévr , ne však v okamžiku vylétnutí z oblačnosti, kdy je paraglide těsně pod základnou …
-
1 RE: TMA K. Vary / Startovačka Úhošť
Díky za info.
To co píšeš o prostoru třídy E mě nutí sem taky napsat. Každý kdo trošku lítá ví, jak je to s dodržováním 300m pod základnou. Nejen ze strany padáčkářů, ale všech bezmotorových pilotů. Možná by se měla o tomhle tématu otevřit diskuse na patřičných místech dřív, než se stane průser. A zrovna v prostoru mezi Pražským a Karlovarským TMA ve výšce kolem 2km lítáme hodně. Sice je malá pravděpodobnost, že jedno z těch 8 letadel, které do KV za týden přiletí, trefíme, ale stát se to může.
A také bych chtěl vidět, jak se Boeing v rychlosti 460km/h vyhýbá padáčkáři, který letí od něj, nebo k němu. Když bude mít pilot super zrak, bude se soustředit a bude mít štěstí, tak si všimne tak na vzdálenost kilometru? To má na reakci necelých 8 vteřin. Reálně toho času bude ještě míň. A to neuvažuju případ, kdy pilot dopravního letadla kouká na "vhodně" zbarevný padák proti zemi (typická situace při vyklesávání do KV). Vlastně, když o tom přemýšlím, asi bych to vidět nechtěl...
Každopádně díky, žes to sem napsal, máme o čem přemýšlet.
PS: Může se hodit: http://www.airport-k-vary.cz/cs/letovy-rad/ :)
-
2 RE: TMA K. Vary / Startovačka Úhošť
Já myslím, že o čem přemýšlet mají hlavně piloti dopravních letadel o letech v Éčku. Co když bude bezoblačná termika, dostupy > 2000m a těch padáků, které nic neporušili bude víc ? To si pak dopravák udělá akro sestavu aby se všem vyhnul ? Tedy za předpokladu, že všechny uvidí, což je velmi nepravděpodobné. I v Beskydech jsme párkrát zažili, že si to dopravák střihnul ven z TMA do Éčka ve výšce kolem 1500m. Nevím, možná mají dopravní piloti orlí zrak a vidí, že tam nic neletí... Chtělo by to, aby k tomu nějaký pilot 747ky, třeba i anonymně, něco napsal...
-
3 RE: TMA K. Vary / Startovačka Úhošť
Pilot dopraváku ti zcela neanonymně založil tohle téma tak se ho zeptej na co chceš...
Problém není ve výšce ale v odstupu od oblačnosti.
-
4 RE: TMA K. Vary / Startovačka Úhošť
je to úplně jedno jestli jseš 100 m nebo 500 m pod základnou, když si tě nevšimne, tak ti garantuji, že neuletíš ani neuhneš ...
-
5 RE: TMA K. Vary / Startovačka Úhošť
nechápu proč tu řešíte tu bezoblačnou termiku, odstup od mraku nebo lety v prostoru třídy E. Já to chápu tak, že v tom TMA prostě neměl co dělat. Pochopil jsem to špatně?
-
6 RE: TMA K. Vary / Startovačka Úhošť
bungalov: Pochopils to spravne, v TMA padackar nemel co delat. Ale to je tak jasne, ze to resit nemusime :).
Resime to, ze navzdory nehorazne velkemu Karlovarskemu TMA vyklesavaji dopravni letadla mimo, v Ecku. A predstavujeme si, co se stane, az jim zkrizi cestu padackar. At uz bude pod zakladnou, nebo nebude...
-
7 RE: TMA K. Vary / Startovačka Úhošť
Založil jsem toto fórum proto, aby si padáčkáři (a nejen oni) uvědomili, že tato oblast prostoru "E" před TMA KLV je frekventovaná a vyžaduje pozornost a zodpovědnost. Piloti dopravních letadel byli také upozorněni na možný konfliktní provoz a bylo jim vydáno doporučení nelétat (nebo se vyhýbat oblačnosti) v prostoru "E" v případě termického počasí.
A to, že PG neměl být v TMA, kdy pilot dopravního letadla má spoustu jiné práce a na monitorování okolí je méně času, je bez diskuzí.
Je to asi tak, když na Rané létají modeláři, rogala a PG ... je to nekompatibilní, ale kdo má přednostní
právo létat?
-
8 RE: TMA K. Vary / Startovačka Úhošť
Jinak paraglidu se dopravák s relativní úspěšností vyhne ... jenom nevím, co udělá s tím nešťastníkem turbulence v úplavu ... páč to bude asi natěsno :-)