[Téma] Start do termiky s pomocným motorem
Ahoj,
sháním praktické zkušenosti s použitím pomocných (spalovacích) motorů pro start do termiky (vliv různých provedení na letové vlastnosti celku).
Krom toho by mě zajímalo, jestli někdo nalétal něco s elektrickými systémy pro start do termiky (Scott-e, Razzebuzz, Skywalk). Tedy kromě pana Lukáše Skrbka, který systém vyvíjí. Přestože se o tomto tématu už dlouho píše a je to teoreticky zajímavý způsob létání, je podezřele málo zpráv o tom, že by s tím někdo opravdu létal přelety apod. Je vysoká cena jediný problém?
-
1 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Tak se podívej, jak se např. dá vrtule použít na nalétnutí termiky a pak se stopnutým motorem přeletět z Třeboně až na Šumavu. Pěkné to bylo!
-
2 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Je to i prakticky zajímavý způsob létání a Luky systém teď na Vánoce konečně dovyvíjel a prototyp má konečně děťátka ...
http://www.pg-leonardo.cz/leonardo/tracks/world/alltimes/brand:all,cat:1,class:5,xctype:all,club:all,pilot:0_0,takeoff:all&sortOrder=DURATION&declar=
-
3 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Pardon, odkaz do profilu to vzalo jako video ... tak třeba tady...
-
4 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Tak to je bomba.... kolik to tak stojí?
-
5 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Pred rokem jsem se ptal a cena byla 9900 EUR pro zahranici a 170tis CZK pro nas.
-
6 RE: Start do termiky s pomocným motorem
omlouvám se za skeptický příspěvek do vlákna, ale jakékoli řešení ( myšleno motorizace ) jsou prostě kilogramy mrtvé váhy takže výsledkem bude prostě JEN kompromis ( a tedy příjemně se s tím v termice létat nebude )
-
7 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Celá ta sranda váží 30 kg, takže je to tak 15-20 kg mrtvé váhy. Ale kompromisem bych to nenazval - elektromotor je pojat jako pomocný motor do termiky a tak i funguje. Sedačka má částečně tuhou konstrukci, ale volné zavěšení. Toto řešení umožňuje létat s tímto motorem bez problémů i v turbulenci, ale ano - určité setrvačnosti jsou znát, ale dá se na to zvyknout a létání je kupodivu i příjemné. Je to prostě alternativní způsob vzletu a vyplnění určité dírky v oblasi PG.
-
8 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Bohužel je určen jen pro LEHKÉ lidi. Tak do 90 kg .
-
9 RE: Start do termiky s pomocným motorem
s klasickou krosnou to v termice jde také, jsou tam prostě ale různá ALE. Já používám na termické lety termické křídlo a na motorové lítání motorové. Starého Venuse jsem ted vyměnil za Avaxe XC a jsem zvědav jak nám to půjde. Univerzální křídlo již moc nenajdeš a pokud ano tak bude v obou kategoriích dost handicapované. Tady je pár fotek pro inspiraci:
http://danzkarabachu.rajce.idnes.cz/14.8.2011_trocha_termiky/
-
10 RE: Start do termiky s pomocným motorem
když čtu nadpis vlákna mě jen tak napadlo ....proč do termiky s pomocným motorem? V termice to jde hodně dobře i bez motoru :-)
-
11 RE: Start do termiky s pomocným motorem
V termice to jde bez motoru určitě lépe, pokud máš po ruce odviják nebo kopec s dobrým větrem ... jak bylo již řečeno, je to pojato jako alternativní způsob vzletu. Když jedu do Krkonoš za jistým počasím, nechávám to doma. Když přijdu v poledne z práce a naskáčou kumuly a na Ranou blbě fouká ... kam z Kladna ...
-
12 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Tak jen pro upřesnění - cena e-glideru za rok klesla a je 150k Kč. (pro ČR)
-
13 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Jo taky jsem o tom uvazoval. V lete zajet odpoledne za mesto a zavesit se mezi kumuly.Projel jsem mnozstvi informaci na netu a cesta Lukyho je si myslim ta spravna, ale dokud to nebude stat kolem 50 tisic...Chapu proc je cena takova, ale to uz bych si radeji koupil lehkou trojkolku s krosnou za polovicni cenu. No doufejme, ze vyrobcu bude casem prehrsle a ceny komponent pujdou rychle dolu ;-) L.
-
14 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Myslím, že jakékoli vybavení pro paragliding nese pro většinu pilotů skrytý problém ceny, který je dán tím, že každý z pilotů má veškeré vybavení vlastní. Pokud odečtu menšinu šťastlivců, kteří jezdí a měsíc do alp a 2x ročně za termikou do exotických krajů, tak zřejmě zbyde dost pilotů, kteří jsou z mnoha důvodů v létání dost limitováni. Často mě docela překvapí, kolik stojí letová hodina, pokud člověk nalétá, byť třeba "jen" navolno, málo hodin za rok. Spousta jiných leteckých odvětví má propracovaný systém sdílení či pronájmu, který vede ke značným úsporám.
Tedy zpět k tématu. Pokud vím, cena e-glideru by měla být cca 150t + DPH + baterie (tj. kolem 200t). Řada pilotů bude tuhle investici asi hodně promýšlet...
Možná je to utopie, ale jednou z teoreticky možných cest by bylo koupit např. e-glider ve 2-3lidech, kteří si důvěřují. Cena se rázem stává přijatelnou. Samozřejmě, že to má spoustu ale, která by bylo potřeba vyřešit.
-
15 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Faustt má naprostou pravdu. Lítám i větroně, a když to porovnávám tak zjišťuji, že paragliding je levný letecký sport pouze zdánlivě, ale pořád je nejlevnější. Elektrolet ve Skrbkově pojetí (výklopný motor + volná sedačka) je systém, který vyplňuje určitou díru v PG – je to prostě cosi jedinečného, co umožňuje jak létání v termice, tak i krátkodobé „netermické“ lety vhodné pro odreagování či pro udržování pilotních návyků během zimy. Baterka sice vystačí „jen“ 20 minut, ale když se trhne zimní nulka, odpolední letík přes půl hodiny potěší :-). Nicméně to opravdu stojí poměrně vysokou částku a ten, kdo si to koupí, si to musí nejprve oblíbit a potom se ptát na cenu. Ta cena je v tuto chvíli vzhledem k vývoji a ceně elektronických komponentů opravdu přiměřená (bohužel …). Nicméně odměnou je možnost dostat se kdekoli do termiky či jen polétat nebo posvahovat na terénech bez možnosti horního startu. Mohu potvrdit – opravdu to funguje.
-
16 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Nejen že cena je dost vysoká, ale když někdo krosnu používá i na termické létání, díky větru se málokdy vrátí zpět na start. Dá se počkat na podvečerní zeslábnutí větru a s klasickou krosnou se vrátit, ovšem s touhle to asi díky bateriím nezvládne. A i se sbalenou krosnou se nedá vracet stopem jako u PG! Takže ke krosně si ještě pořiďte i dobrý pozemní personál. Mluvím z vlastní zkušenosti. :-)
-
17 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Vejde se to do tandemového báglu a baterku do ruky ... stopovat by se s tím dalo, ale pozemní porsonál nikdy není na škodu :-). Ale jak jsem říkal, není to o tom porovnávat to s MPG ... je to prostě něco trošku jiného.
-
18 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Pro zajímavost - takto se to balí:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.458628824159041.100519.235420996479826&type=1
-
19 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Tady je pár námětů pro domácí kutily ;-)
-
20 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Ahoj... jak se to vyvyji s pomocnou pohonnou jednotkou? Máte nějaké bližší info ? Vlastní to někdo z vas? Rád bych si s někým o tom promluvil díky
-
21 RE: Start do termiky s pomocným motorem
snake.d: K Tvojí otázce bych se rád připojil, taky by mě zajímalo, jak se věc za poslední roky posunula. Moc informací se v nedávné době neobjevilo. Nechtěl by někdo podílející se na vývoji e-glideru nastínit aktuální vývoj nebo problémy, kvůli kterým věc postupuje pomalu?
Jinak jednou ze zajímavých alternativ e-glideru je německý systém Moskito Light (www.moskito-light.com) ve variantě jak se spalovacím motorem, tak s elektromotorem. Systém se už druhou sezónu sériově vyrábí a prodává, ale bohaté zkušenosti s ním zřejmě taky ještě nejsou. Technicky sice nepůsobí zdaleka tak vychytaně, jako e-glider, ale zato nabízí o něco nižší váhu a i v elektrické verzi provozní dobu přes 40 minut (alespoň, to výrobce tvrdí). Nepřekvapí, že hlavním problémem zůstává cena – i když pokud by člověk započetl čas, který by při event. vlastním vývoji a výrobě do celé věci musel investovat, tak se i ta původně astronomická cena relativizuje. Nelétal s tím náhodou někdo?
-
22 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Já bych počkal ještě pár let, než někdo vyrobí kvadrokoptéru s nastavitelnými úhly ramen (jako že velmi placaté "X" pro start s PG, a klasický kříž po odhození, aby přistála u auta, třeba na dálkové ovládání manželkou, která ji pak odveze domů).
Anebo o něco dříve dokončí angláni tuhle srandu:
http://www.dreamscience-propulsion.co.uk/pages/thrusters.html
-
23 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Thrusters jsou bozi, to chci!!!:-)
-
24 RE: Start do termiky s pomocným motorem
No, přijde m to jen tak tak...s tím výkonem
-
25 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Pokud to vydrží tak 30 min tak by se dalo trochu nastoupat.... :-)
-
26 RE: Start do termiky s pomocným motorem
Pokud to vydrží tak 30 min tak by se dalo trochu nastoupat.... :-)