FÓRUM PGweb


[Téma] Stromovačka Javorový

Stromovačka Javorový
Autor: semar (+0) (-0) | Zasláno: 09.07.2013 * 00:17

Ahoj všetci, lietam pol roka po kurze, na Gradient Impulse4 , EN-A a dnes som pravdepodobne na ňom dolietal. Javorový pri Tťinci,ideálne podmienky, sčasti svahový vietor ale fungovala aj termika. Po 20 min.po štarte som vytočil cca 200-300m nad štart a po chvíli , vario prestalo pípať som začal klesať s takmer nulovou doprednou rýchlosťou. Padák skrátka nešlo "rozbehnúť" nijakým smerom, nepomohol speed, pritom vo vzduchu bolo okolo 10 iných pilotov, viacero z nich podo mnou. Nedalo sa inak, len točiť mierne doľava , kde bola malá lúka, ale klzák stále nemal doprednú rýchlosť. Skončil som v rotore v kotline medzi dvoma kopcami a na to na dvoch stromoch. Padák roztrhnutý a mal som na mále, dostať bez pomoci seba aj výstroj dolu z 15 metrov. Hľadám príčinu, prečo som sa dostal z takej výšky nad kopcom tak náhle dolu v režime podobnom B stallu, bez doprednej rýchlosti. Padák mám 28, vzlet.hm.90-110 a ja mám teraz vzlet.hm. okolo 92 kg aj s padákom. Ak máte niekto podobnú skúsenosť z Javorového (stalo sa mi to tam viackrát a kamarátovi tiež), dajte vedieť. Podobné "klesáky" som zažil, ale dnes to bol extrém, bohužiaľ so zlým koncom. Prikladám to mojej nízkej vzlet.hm.vzhľadom ku veľlkosti padáku. Príp.ak máte tip na padák pre mňa, dajte....

28 příspěvků
shlédnutí: 5842
  • 1 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: dmb77 (+18) (-16) | Zasláno: 09.07.2013 * 00:33

    Tomuhle se rika suckflug, ale je hodne divny, ze se ti to stalo na vcelku novem kridle. Urcite za to trochu mohla vzletovka na spodni hranici, ale stale to bylo dle vyrobce v norme. Byt vyrobcem tak to opravim zdarma, nebo dam novy padak. Zkousel si ten speed vickrat hodne razantne seslapnout, kdyz standartni seslapnuti nezabralo? Dobry je i tlacit na acka dopredu, popripade se snazit tlacenim na acka rozhoupat, aby si loknul a rozjel se.

  • 2 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: dmb77 (+18) (-16) | Zasláno: 09.07.2013 * 00:35

    Jinak kdyz se da ocekavat silnejsi termika je vzdy lepsi byt dovazen k horni hranici.

  • 3 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: sifa (+8) (-0) | Zasláno: 09.07.2013 * 07:19

    Kolik ukazovalo vario klesání ??? Určitě ti odpoví i zkušení piloti, ale nalítneš-li rozsáhlejší rychlý klesák, tak 200m v tý mase klesajícího vzduchu profičíš dolů za půl minuty... Nevím, ale kdybys byl ve figuře bez dopředné rychlosti, tak bys asi nemohl točit levou jak píšeš, aniž by to nemělo další následky... Lítat v termice na nedováženym křídle je určitě risk... Na takovym padáku, v takových podmínkách bys měl být někde pod horní hranicí, potom by ta dopředná rychlost, kort po vyšlápnutí speedu byla určitě jinde a měl bys šanci z toho vyjet...

  • 4 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: Clouseau (+58) (-9) | Zasláno: 09.07.2013 * 09:16

    Take bych doporucil letat bliz k horni nez k dolni vahove hranici.

  • 5 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: klobouk (+0) (-5) | Zasláno: 09.07.2013 * 11:31

    To,žes neletěl dopředu víš podle oka,nebo podle nějakého logu?Pokud jsi v silném klesání,tak to může pocitově vypadat,že neletíš dopředu.Pokud bys byl v sacku,asi bys nezatočil bez toho aby vznikl ještě nějaký problém.Navíc píšeš,že jsi použil šlapku,tak tím by to ze sacku mělo vyjít.Některý varia si pamatují mezní hodnoty stoupání i klesání,tak se zkus podívat

  • 6 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: Fil (+20) (-9) | Zasláno: 09.07.2013 * 12:16

    Ad "Skončil som v rotore v kotline medzi dvoma kopcami a na to na dvoch stromoch. Padák roztrhnutý a mal som na mále, dostať bez pomoci seba aj výstroj dolu z 15 metrov."

    Je dobre mit telefon v dosahu u sebe. Pokud je to vysoko a nemas jistotu, ze se dolu dostanes bez problemu, volej pomoc.

    Kdysi jsem na strankach elspeeda videl kontakt na placenou pomoc pri sundavani padaku ze stromu.

    www.elspeedo.cz/paragliding/kurzy-paraglidingu/prakticke-rady-pilotum/co-s-padakem-na-strome.html

  • 7 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: semar (+0) (-0) | Zasláno: 09.07.2013 * 13:31

    Dakujem vam vsetkym za prispevky, jedna sa mi o to, zistit, kde sa stala chyba. Pozriem to este na variu ,max. klesak... v danom okamihu som mal pocit, ze vyklesavanie bolo omnoho vyssie,ako dopredna rychlost. Tazko sa zmierujem s tym, ze ostatni piloti tocili nad svahom a mne sa "podarilo" dostat z pomerne dobrej vysky, ak nie v tom okamihu najvyssej, behom kratkeho casu dolu a znicit padak. O "prijemnom" zazitku ani nehovorim. Mal som v kapse mobil, ale visel som bokom v sedacke a hojdal sa cca 15 m a cakal, ze kazdu chvilu spadnem, tak som okamzite konal, podarilo sa mi rozhupnut a zachytit o mohutny smrek, potom stiahnut padak, sedak a nakoniec seba. ... Zazil som podobne klesave prudy na Straniku, vzdy sa mi podarilo bez problemov vyklzat, v podstate aj bez speedu. Javorovy je mohutny kopec , husto zarasteny a keby som nelietal nad horizontom, tak nepoviem. Ale z takej vysky a v tomto rezime sa nebolo kam pohnut, padak vsade silno klesal. Potrebujem sa tomu v buducnosti vyhnut, obzvlast v clenitych terenoch . Keby ale bola tato situacia, v ktorej som bol vcera standardna, tak potom nedoporucujem nikomu tocit na skolskych klzakoch v terenoch ,kde nie je istota, ze klzak doleti aj napriek klesavym prudom , ale letiet priamo na pristavacku, pokial sa nepodari vytocit hned po starte dostatocne vysoko. A ku tomu kontrolovat pravidelne vzlet.hmotnost. Budem rad za kazdy vas nazor a prispevok, Ak som urobil zasadnu chybu, chcem sa jej v buducnu vyhnut. Pripadne ako v danej situacii adekvatne reagovat, aky klzak vybrat, vzhladom k mojej hmotnosti, vazim 80-85kg, sedacka cca 8-9 .Dakujem.

  • 8 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: pgPavel (+8) (-5) | Zasláno: 09.07.2013 * 13:52

    Nejlepší by byl záznam z GPS a kamery :-)

    Jestli jsem to dobře pochopil, "propadl" ses o pár set metrů bez valného pohybu dopředu. Nechce se mi věřit, že bys bez přičinění dostal padák do nějakého neklouzavého režimu. Zkus si vybavit následující okolnosti:

    - celkovou hmotnost v době letu (postav se na váhu s kompletní výbavou)

    - jak foukalo? směr/rychlost větru - někdy může být rychlost protivětru srovnatelná s rychlostí padáku a pak opravdu jen klesáš

    - jak vypadal padák při klesání? nafouknutý/měkký ...

    - fičel proti tobě vzduch? Když uvedeš padák do nekluzákového režimu, je to i slyšet.

    - Pohyboval ses vpřed proti zemi?

    - Jak se pohybovali ostatní v tvé blízkosti?

    - jak dlouho/z jaké výšky ? dobu bez měření těžko odhadneš

    Já si pamatuju z několika svých letů na Javorovém, že v oblasti za vysílačem vpravo (když hledím na vysílač ze startovačky) se mi několikrát stalo, že jsem se pracně vydrápal do nějakých 1400m a pak chytil klesák co mě spláchnul pod úroveň startu. Ale šlo o normální let, i když jsem přitom zuřil. Padák letěl, akorát jsem se sypal 4m/s k zemi. Mám proto dost respekt k hranám kopců a dávám si dost pozor, abych se za hranu nedostal bez hodně velké výškové rezervy.

    Můj tip je ten, že ses dostal za hranu do klesáku a v protivětru tě to nepustilo zpět.

  • 9 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: pgPavel (+8) (-5) | Zasláno: 09.07.2013 * 14:03

    jo, jestě zkus označit na mapě místo, kde ses uhnízdil

  • 10 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: semar (+0) (-0) | Zasláno: 09.07.2013 * 14:42

    Ano, moze to byt tak ako pises, dostal som sa presne za hranu v tom mieste. Ostatnych pilotov som si vsimal len okrajovo, vacsina letela v tom case v opacnom smere od startu, okolo mna preletel padak a tiez zamieril opacne, ja som dokoncoval stupak v opacnom smere a presne v okamihu, ked ked som dotacal, zaslo slnko za mrak, mal som pocit, ze sa utrhala bublina vzduchu, vario stihlo. Ked som otocil od kopca, uz som bol za urovnou startu na hrane cca 50-70m vyskovych a 20-30m letu, nazad uz padak letel velmi pomal, tak , ako si spomenul. Silu vetra tazko odhadnem, ale nefukal silny, navyse vrchlik sa mi nezdal makky, pocas letu som si vsimol ostatnych, ako "stoja" proti vetru, ale neklesaju. Mne sa podarilo vytrvale klesat, takze mozno som vystihol naraz aj protivietor aj klesak vedla utrhnutej trermickej bubliny.

  • 11 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: kkaarreell.pg (+9) (-0) | Zasláno: 09.07.2013 * 15:41

    Pises: "Padák mám 28, vzlet.hm.90-110 a ja mám teraz vzlet.hm. okolo 92 kg aj s padákom"

    a "vazim 80-85kg, sedacka cca 8-9".

    Do celkove vahy se pocita i vaha padaku (nikdy jsem nepochopil proc je to nastaveno takto, ale to je na jine vypraveni). Jestli vazis 80-85 kg (rekneme 85 oblecenej a v botach), tak komplet s vybavenim to bude aspon 100, takze budes v pulce vahoveho rozpeti kluzaku.

  • 12 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: kkaarreell.pg (+9) (-0) | Zasláno: 09.07.2013 * 15:43

    Aj, prehlidl jsem, ze pises "92 aj s padakom". Kazdopadne to bys mel hodne lehkou vybavu, jestli ti sedacka + zalozak + padak da dohromady sedm kilo.

  • 13 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: semar (+0) (-0) | Zasláno: 09.07.2013 * 16:36

    Moja vcerajsia vzlet.hmot.: ja aj so sedackou 87, stal som na vahe, sedak mam turisticky , vyrobca udava hmotnost 4 kg, (swing connect reverse) , padak ma cca 5 kg, bol som nalahko , v tricku , celkom som mal 92 - 93 kg. eviem posudit, aky velky vplyv ma vyvazenie pilota, zatial som lietal iba na mojom klzaku.

  • 14 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: pgPavel (+8) (-5) | Zasláno: 09.07.2013 * 16:49

    Do celkové hmotnosti se počítá všechno - tj. přijdeš na kopec s báglem, stoupneš na váhu a to ukáže, to se bere jako směrodatná hmotnost.

  • 15 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: Max (+69) (-65) | Zasláno: 09.07.2013 * 19:59

    Názor zkušeného pilota - padák stále letěl, nebyl v žádném neletovém režimu, jinak by nešel řídit a skončil by jsi až za kopcem.

    Jak jistě víš z kurzu/knih, za hranou a v dýze mezi kopci je vítr nejsilnější. A včera foukalo dost, Lysá dávala v nárazech 9-10 m/s. Když to zkombinuješ s tvým nízkým zatížením, školním křídlem a klesákem, je docela dobře možné, že se ti to stalo.

    Řešení - když bude víc foukat, vem si zátěž, aspoň 5kg vody. Hlídej si snos za kopec a netoč slabé stoupáky. Po dotočení hned šlápni speed, třeba i plný pokud budeš v klesáku aby ses dostal před kopec.

    Co přesně se stalo, by ti řekl jen nějaký zkušený pilot, který byl v tu chvíli blízko tebe.

  • 16 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: semar (+0) (-0) | Zasláno: 10.07.2013 * 08:29

    Dakujem Maxovi ...su to rady, ktore sa nedaju zaplatit. A ucit sa na takych skusenostiach nema cenu. Javorovy je dost clenity a pokial to razantne nenosi, nema cenu aby malo skuseny pilot skusal a riskoval.

  • 17 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: jan.pa (+9) (-4) | Zasláno: 11.07.2013 * 13:27

    Ahoj, jako pravděpodobnou příčinu bych viděl, že nemáš dobře seřízený speed (také se mi to stalo) a proto, že ti nefunguje tak padák nezrychlil v těch silných podmínkách a neprosadil jsi se proti větru, to že jsi zatočil na jednu stranu, bylo nejspíš tím, že to byla zatáčka po větru...

  • 18 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: fickk (+12) (-3) | Zasláno: 12.07.2013 * 19:03

    Moc bych nad tím nerozumoval a lítal tam kde ostatní.

    Určitě se kvůli slabému stoupáku nenechávej zanést za hranu. A jestli jsi začátečník, vůbec za hranou nelítej.

    Kdyby jsi stál ve speedu proti větru, bez zatáčení až do stromů, aspoň by jsi měl jasno :-)

  • 19 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: semar (+0) (-0) | Zasláno: 15.07.2013 * 19:41

    Napisal som na toto forum moju skusenost preto,aby sa kazdy , kto zacina s paragl.vyvaroval podobnej skusenosti bez zranenia a znicenia padaku. Zaroven som ocakaval vase rady, pripadne podobne skusenosti. Zhruba po dvoch tyzdnoch som dospel k zaveru, ze situacii som sa mohol vyhnut po prve tym, ze som mal pozornejsie sledovat teren podo mnou , ale najvacsi podiel mala moja nizka vzletova vaha - skratka v danej situacii klzak nedokazal so mnou letiet.

    Bol som zhruba 3 kg nad spodnou hranicou padaku. Mam nove kridlo, som presne v strede vzlet.hmot. V kazdom pripade napisem po case moje skusenosti.

  • 20 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: fickk (+12) (-3) | Zasláno: 15.07.2013 * 22:39

    Omlouvám se za možná povýšený tón, asi to tak vyznělo.

    Myslel jsem to tak, že jestli jsi lítal s ostatníma a oni bez problému odletěli dopředu a Ty ne, tak to byla chyba vybavení. Buď špatně nastavený speed, nebo nízká váha, nebo krátké řidičky :-), nebo něco jiného...

    Ale nedivil bych se, kdyby to bylo obojí, chyba padáku i pilota.

  • 21 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: kkaarreell.pg (+9) (-0) | Zasláno: 16.07.2013 * 10:01

    Ahoj,

    v komentari 10 pises, ze ostatni proti vetru "stali", ale neklesali.. Ja bych se take priklanel ke kombinaci faktoru - klesaku (Bucelo vario? Na kolik mas nastavenou indikaci klesani?) spojenem s (zesilujicim?) protivetrem a snad i ten spatne serizeny speed. Navic nad hranou rychlost vetru o neco narusta, takze ti brani prosadit se zpet pred kopec... Nizka vaha na tom asi muze mit nejaky podil, ale nerekl bych, ze zas tak markantni.. Kdysi tu psal Scorpi na toto tema clanek a ten rozdil neni ani 2 km/h.

  • 22 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: sifa (+8) (-0) | Zasláno: 16.07.2013 * 23:17

    Dopadlo to relativně dobře, vem si ponaučení.. Absolutně chápu o čem píšeš, stalo se mi to dvakráte v podobných podmínkách akorát na jinym kopci a měl jsem štígro, že jsem hranu přejel... začne to chodit, trochu se bojíš trochu si užíváš, koukáš i na ostatní, všechno vypadá paráda, točíš s nima a je to fajn, ale oni to ustředí a hlídaj... Ty dáš pár otoček,zatahuje tě to za a: vypadneš a najednou koukáš v 4kovým klesáku proč neletíš a nějaká stovka nad, najednou málo znamená ;)... Ostatni maj stále stoupák, nebo situaci pochopili dřív a už stojí ve speedu a tobě se to jeví jako bys padal jedinej :D fakt to znám :D křídlo přestane být hodný, fičí proti a je po pohodě ;) Asi to není o tom, že bys tam neměl být jako začátečník, nebo že bys na to neměl, ale dávat pozor, dokud nevytočíš pár stoupáků a nezmapuješ snos za kopec, tak ho radši pustit a držet se před... A nejlíp samozřejmě chodit s někým, kdo to zná a poradí (případně vynadá když blbneš) to je to nejlepší...

  • 23 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: sifa (+8) (-0) | Zasláno: 16.07.2013 * 23:46

    A ještě teda taková chytrost, které se ale držím a vychází mi to ;) nespoléhej na speed... lítej tak jak ti letí křídlo a tak se taky drž před kopcem, v případě, že přifukuje ... a jestliže vidíš týpky na výkonějších křídlech jak z výškou potřebujou speed aby se prosadili, kašli na to, nestojí to za to, stejně se budeš jenom bát, počkej jestli to nelehne, nebo jdi na pivo... speed je dobrej na zrychlení, na přeskok... ale v hnusnejch, silnejch podmínkách si jeho použití stejně nebudeš užívat... stát půl kiláku nad kopcem na místě ve speedu, čekat kdy tě to pustí, nebo klapne, to je o ničem, pro nás začátečníky ;)

  • 24 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: semar (+0) (-0) | Zasláno: 19.07.2013 * 10:27

    Dakujem "sifa" za tvoj nazor....mas uplnu pravdu, treba byt opatrny, v silnom vetre, pripadne turbul.podmienkach lietat len na miestach, odkial sa da bezpecne pristat. Teraz mam novy padak, je to DHV 1-2, som vyvazeny na stred, pripadne 2 kila nad, je to neporovnatelny rozdiel! Moja skusenost je jednoznacna: padak je vzhladom k mojej vahe lahsie ovladatelny, ma o cca 5 m stvorc. mensiu plochu, start je neporovnatelne lahsi, hlavne vo vetre. Stare A-cko ma casto tahalo pri starte v silnejsom vetre dozadu. Riadenie je ovela citlivejsie, speed neporovnatelne vykonnejsi. Znacku padaku neuvadzam zamerne, aby ma niekto neobvilnil z reklamy :) . Chystam sa na odskusanie v silnejsom protivetre, velmi ma zaujima, ako sa dokazem presadit . Moja rada pre ostatnych zacinajucich pilotov je jednoznacna: pri vybere padaku dbat okrem jeho bezpecnosti na rozsah vzlet.hmotnosti. Vybrat si kridlo, ktore bude vyvazene aj pri mensich zmenach vahy pilota, 4-5 kil. Viem, ze dovazit sa vodou je mozne,ale maloktory zacinajuci pilot na to bude davat pozor. V druhej rade nastavit speed, aby bol max.ucinny, prip. aj nieco "cez". A ako "sifa" spomenul, lietat na zaciatku pokial mozno s niekym skusenym, pripadne s vysielackou. To ale v mojom pripade nebolo mozne, nemam poruke nikoho.

  • 25 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: pgPavel (+8) (-5) | Zasláno: 19.07.2013 * 15:42

    Je trošku škoda, že výrobci padáků nezveřejňují poláru, nebo aspoň pár základních bodů z ní pro min a max. váhu. Chápu, že ty hodnoty můžou záviset i na čelním odporu pilota v sedačce a dalších věcech, ale to se konec konců dá připsat do podmínek. Člověk by se pak mohl líp zorientovat a získat představu např. o závislosti na hmotnosti. Já si totiž myslím, že nárůst rychlosti s cca 5kg navíc není zrovna markantní.

    Znát body min. opadání, max. speedu a bez zásahu pro min a max. hmotnost by bylo fajn. Už to to tu ale jednou řešilo a spousta lidí tvrdila, že něco takového není prakticky možné. Já si myslím, že by to bylo naopak snadné (resp. s variem s rychlostní sondou proveditelné i amatérsky), je to samozřejmě otázka reprodukovatelnosti výsledků a metodologie a je potřeba očekávat nějaký rozptyl hodnot.

    Ještě bych Ti Semare doporučil nějakou GPS. Jednak s ní můžeš zaznamenat let, ale hlavně během něj si nechat zobrazovat aktuální rychlost + klouzák. Je to docela dobré vodítko pro situace, kdy člověk nedokáže okem zjistit, zda se prosazuje proti větru, kam doletí nebo odkud kam vane. Přece jen např. na tom Javorovém když se dostaneš vpravo (zády ke kopci) dost nízko, začíná tam údolí, kde někdy docela protahuje. Sám jsem tam jednou skončil na louce, přičemž ti, co byli předtím i pode mnou, návrat ještě zvládli. Tehdy jsem měl rychlosti podle GPS +10/-60 km/h podle směru letu, takže mi celkem rychle docvaklo, že mám hledat louku a připravit se na procházku.

    Ještě bych se zeptal zkušených, jak se jim daří odhadovat dokluz při přistání. Já s tím mám docela problém a to mě nemusí ani nadzvedávat nečekaná bublina. Na známém terénu se trefuju, ale jinak mi to vždycky přijde, že do určité výšky mám dojem, že jsem ještě hodně vysoko, ale za okamžik už vytahuju podvozek a bývám kratší než se mi původně zdálo. Závěrečných výškových cca 10m přijde tak nějak nečekaně rychle :-)

  • 26 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: eggoide (+20) (-1) | Zasláno: 19.07.2013 * 20:00

    K té GPS bych doplnil že je potřeba vhodně rychlost interpretovat:) Např. já jsem v Lienzu přistával v údolce a GPS mi ukazovala 12km/h, říkal jsem si jak je to v pohodě dokud mi nedošlo že je to 12 km/h dozadu....:)

  • 27 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: ondrap (+79) (-15) | Zasláno: 20.07.2013 * 08:16

    Odhad dokluzu v klidných podmínkách je jednoduchý - dívej se chvíli na bod, kam chceš doletět - pokud uhybá "nahoru", tak nedoletíš, pokud "dolu", tak doletíš. Jenom podmínky nebývají vždy klidné...

  • 28 RE: Stromovačka Javorový
    Autor: jaho (+14) (-5) | Zasláno: 27.07.2013 * 21:12

    Ahoj, podle toho, co jsi popisoval se taky přikláním k názoru, že sis vletěl (nechal se snést) do závětří. To, že se Ti to stalo už několikrát, může znamenat, že si na to nedáváš pozor. Závětří nevzniká jen za kopcem, ale i za stoupákem a ten se může odtrhnout (tvořit) i před vrcholem kopce, na výraznější hraně, takže Tě pak jeho závětrná strana může slušně "spláchnout", i když nebudež vyložene za kopcem.

    Dobré zatížení padáku a seřízení speedu je sice taky důležitá věc, ale pokud si zalezím do špatného místa nemusí Ti pomoct ani závodnička.

    Jak už psal kkaarreell, váha má výrazně menší vliv na rychlost než si myslíme. Já má 75 kg a v pohodě létám jak na 26 tak 28. V Annecy jsem jednou letěl sám i na tandemu, který má psanou minimálku 150 kg, takže jsem byl na cca její polovině a přesto to letělo celkem normálně.

    Čím vic větru a silnějších stoupáků, tím víc počítej s průvanem kolem nich a stějně silnými klesáky.

    GPS nebo mobil s nějákou aplikací, která Ti ukazuje směr a rychlost je dobrej pomocník.

    V začátcích jsem, po zesílení větru, taky jednou zavěsil, tak už si teď dávám větší pozor, abych měl kudy zavčas vyletět do bezpečí.

Přidávat příspěvky k tomuto tématu mohou pouze přihlášení uživatelé.





Sekce PGwebu: