[Téma] Bezpečnost PG
Zdravím, chtěl bych se zeptat, jak je to vlastně s bezpečností tohoto sportu. Minulý rok jsem zkusil tandem a bylo to úžasné.
Letos bych rád absolvoval kurz, získal licenci a začal také létat.
Jenže můj kamarád, co léta na větroni, mi nedávno říkal, až se paraglidingu vyhnu, že to je sport hodně "o hubu". Do teď jsem žil v tom, že pokud člověk nepřecení své schopnosti a vyhne se špatnému počasí, jedná se o sport vcelku bezpečný.
Jsem opatrný člověk, a tak by mne zajímalo, jestli se hodně nepříjemností stane jen tak samo od sebe, třeba turbulence, poryv větru atd. Prostě za co člověk nemůže.
Pokud sebou praštím po mé chybě, tak ok, to beru, ale stává se, že člověk dělá vše dobře a stejně to není nic platné? :)
-
1 RE: Bezpečnost PG
co rict :-D nekdy tak a nekdy tak
-
2 RE: Bezpečnost PG
nazoru se najde urcite bezpocet a pocitam ze nazory se muzou i dost lisit podle zkusenosti. za me muzu rict, ze pro cloveka sikovneho a obezretneho je to sport stejne bezpecny jako jine exponovane sporty jako je lezeni po skalach nebo kajak na divokych rekach. kazdopadne to chce dobry kurz kde poznas pratele a po kurzu dobrou partu ktera te nenecha zmrzacit v prvni sezone, tak mas sanci prezit i 10 let litani jako ja. :-) a zazit neco prekrasneho co se neda popsat.
-
3 RE: Bezpečnost PG
Statistika nuda je: Z několika tisíců pilotů, bezpočtu nalétaných hodin a kilometrů bylo za loňský rok na území ČR šetřeno 13 nehod. Z toho ve třech případech to byli letci-samouci bez jakéhokoli výcviku. 8 nehod bylo s těžkým zraněním, 4 nehody s lehkým zraněním a jedna bez zranění.
Pokud člověk chce bezpečně létat, je nezbytné absolvovat kvalitní výcvik a potom létat s partou zkušených pilotů. Dodá to na sebevědomí a nenechají tě udělat zbytečnou chybu. Průšvihy kdy "neudělám nic špatně" a přesto to není nic platné se při paraglidingu stávají velmi, velmi zřídka. Prakticky vždy v tom má pilot prsty. Já jsem taky lítal na větroních a všem jsem tvrdil, že paragliding je nebezpečný. Vůbec nic jsem o tom nevěděl.
-
4 RE: Bezpečnost PG
Díky za info :).
Můj strejda létá na rogalu a ten mi to taky vyvracel, tak jsem chtěl vědět názor lidí, co opravdu paragliding provozují.
Mám možnost kvalitního výcviku na HG zadarmo, ale PG mě nějakým způsobem láká víc :)
-
5 RE: Bezpečnost PG
Ja bych k Brabove statistice jeste doplnil, ze je nas neco kolem 2000 aktivnich pilotu v Cechach a mame v prumeru necely jeden smrtak/rok - coz muze vypadat desive, ale je to jenom 6x horsi nez statistika na ceskych silnicich.
Jinak si myslim ze se da litat pomerne bezpecne a zvlast zkuseni piloti dokazou litat velmi bezpecne, ale nejaka mira rizika zustane vzdycky - ale to je asi stejne ve vsech leteckych sportech.
-
6 RE: Bezpečnost PG
Souhlas se všemi, napřed kvalitní škola, pak bezpečný padák, pak zkušenější kamarádi okolo, časem kurs nestandartních režimů, po 2-3 letech intenzivního lítání výkonnější padák a pak už jenom lítat dál a výš :)
-
7 RE: Bezpečnost PG
...a po prvních uspěšných letech nepropadnout pocitu že jseš mistr světa :-)))))
-
8 RE: Bezpečnost PG
Zdravím všechny, mám na to asi trochu jiný pohled . Já jsem byl po třech letech pouhého snění o tom "jak je to asi určitě skvělé" přinucen(myšleno v dobrém) k tomu, že jsem se letos konečně zapsal. Jde mi o to že, dle ZL3 máme absolvovat min. 17+4 hod. teorie a 70 letů což předpokládám za 5 dní stihnout nelze(kurz sice trvá 7 dní ale první 2 nepočítám, to si myslím, že budem myšlenkama úplně někde jinde). Upozorňuji, že tímto příspěvkem v žádném případě nechci napadat školy paraglidingu, naopak před nimi "smekám" a já sám bych se rád jednou stal instruktorem v nějaké. No ale k věci, sice paragliding zatím neprovozuji( ale za tři měsíce........, to mě budete muset sestřelit, jestli mě budete chtít dostat dolů :o))) ), ale aspoň se teoreticky připravuju aktivně cca 3/4 roku a pořád se učím. Meteorologii (na kterou máme dle osnov až celé 4 hodiny) jsem rovnou vzdal a budu se učit "za pochodu" . Pravda, já to asi beru moc vážně(asi proto že se mi to vážně líbí), ale co si mám představit pod pojmem kvalitní škola či dobrý kurz, protože věřím že jsou všechny dobré. Jaká je tedy laťka pro to, abych si řekl, že ten kurz byl dobrý. Jak říkám nechci se do nikoho navážet. Z mého pohledu kurz nabídne pouze nejzákladnější praxi v ovládání vrchlíku a zbytek je už jen na mě . Samozřejmě opora v bezpečném padáku a zkušenějších kamarádech je jen plus, otázkou je jestli se ti to vše dostane. Prostě se neptej a jdi do toho. Řek bych, že o tom si musí člověk udělat obrázek sám jinak to ztratí to svoje kouzlo.
-
9 RE: Bezpečnost PG
To Bazmac: Nikde není napsané, že po týdnu ten piloťák dostaneš. Obecné problémy s počasím a nadupaností učebního plánu jsou takové, že buďto je počasí dobrý a pak se hodně lítá a teorie je slabá, nebo je počasí blbý a pak je to obráceně. V každým případě se do kurzu hlásí dva druhy lidí. Ti kteří to chtějí jen zkusit a ten týden je pro ně zážitek na celý život a piloťák nepotřebují a pak ti, kteří to dotáhnou do konce. Ti to obvykle dolétávají v dalších kurzech. Kvalitní kurz s létáním vypadá tak, že od sedmi od rána jsi na nohou a létá se až do západu slunce a večer "usínáš" v učebně u teorie naprosto vyřízený. Žádná selanka.
-
10 RE: Bezpečnost PG
Omlouvám se, jsem jen teoretik, po kurzu o tom budu mít určitě jiný názor a aby toho nebylo málo tak jsem použil hodnoty z osnov pro ZL namísto PL ( už jsem se v tom nejak ztratil - mě bylo hned divné "lety v leže" ). Asi už mi ten přínos kurzu začíná pomalu docházet - budu se tam učit pouze to co mám. No už toho raději nechám. Doufám jen, že já to za ten týden stihnu, alespoň papírově, dolétání už určitě příjde samo.
-
11 RE: Bezpečnost PG
Mno, pokud mam mluvit za sebe a sve zusenosti , tak me pred kurzem (Farar a Kulich) rovnou rekli ze za tyden nikdo z nas kurziku pilotak nedostane a taky ne. Byl to tyden a pak jeste dolitani a jeste navijak. Navic muzes narazit na tyden spatneho pocasi apod. Ja jsem si rozhodne vubec nic neplanoval. A ze bych si po kurzu pripadal jako pilot? Ani nahodou . Jeste jsem se kluku drzel jako mama sukne a lital jen kdyz byli nekde v dosahu.
-
12 RE: Bezpečnost PG
Na kurzu tě nanaučí lítat, naučí tě jen jak se nezabít :) Jinak to fakt bereš moc vážně, ale aspoň budeš moct instruktora opravit, když řekne nějakou pitomost :)))
Určitým vodítkem kvality školy by mohla být doba její existence. Pak vyber školu podle terénů, na kterých budeš později sám lítat, tedy blízko bydliště - po kurzu ti rádi v čemkoliv pomohou. Školy, které nemají ve svém okolí vhodné kopce, jezdí lítat do Alp, případně použivají odviják.
Pokud vyjde počasí a nejsi na to nemehlo, můžeš mít papíry potřebné k vyřízení pilotáku za ten týden. Teorie se dá trochu naučit i předem z paraglidingových knih a testy se dají vyzkoušet tady: http://www.xfly.cz/testy-paraglidingu/index.php
-
13 RE: Bezpečnost PG
Jednou se mi stalo, že jsem za to nemohl. A i to je otázka, jestli jsem měl startovat. Ale byl jsem asi 5tý v řadě a další čekali. Tak jsem tam aspoň nebyl sám.
-
14 RE: Bezpečnost PG
děkuji všem za příspěvky, moc rád jsem si všechno přečetl. Můj pohled je po 11 letech výuky létání podobný. Výcvik v naší škole trvá minimálně 5+4 dny a průměrná doba byla od zahájení k pilotní licenci v roce 2010 3 týdny...
Rád bych odkázal na článek, který jsem k této problematice napsal: http://www.hudy.cz/hudy-info/outdoorove-aktivity/paragliding/jak-vybrat-skolu-letani.html
Mirek Volný
-
15 RE: Bezpečnost PG
Tak já na forum moc nelezu, ale teď jsem tu tak přidám svou trošku do mlýna.
V Evropě je 150000 pilotů PG a ZK a mají kolem 250 nehod ročně kam se počítají ty se zraněním,smrtí i ty kdy jen vrtulník někoho sundavá z nepřístupného terénu.
Statisticky na počet letových hodin je to z pohledu pojišťoven nesmysl, protože tak nízká nehodovost by musela piloty zvýhodnit v úrazovém pojištění před běžným smrtelníkem.
jinak odkazuji též na svůj článek : http://www.adrex.cz/paragliding/paragliding-bezpecnost-pocity-a-zacatky.html
Na druhou stranu k učení: po svých zkušenostech profi učitele paraglidingu a pod. mohu doporučit: neuč se to sám předem. Vlastní výklad bez odborného vedení vede často v vytváření slepých uliček a vlastních teorií. Prosím , uč se třeba létat s modelem a na něm se uč aerodynamiku, nebo lítej simulátor ale nesnaž se sám studovat teorii. Navíc internet není nejlepší médium na studium těchto věcí.
Mireček Fejt instruktor létání
-
16 RE: Bezpečnost PG
Ahoj, muzu se zeptat jak jsi prisel na cislo 150tisic pilotu PG v Evrope? Diky
-
17 RE: Bezpečnost PG
No jasně. Jezdím jako český zástupce na jednání EHPU což je evropská asociace asociací a tam máme celkový součet pilotů padáků a rogal 150 000.
Taky jednám v bezpečnostní komisy EHPU a tam projednáváme statistiku nehodovosti a pod. tak od tama jsou ty údaje.
-
18 RE: Bezpečnost PG
ještě bych upozornil že se jedná o piloty PG tedy padáků a HG (nebo taky ZK) tedy závěsných kluzáků, což jsou všechny ty rogala , deskáče a samokřídla přistávající na nohy.
-
19 urazove pojisteni
Ahoj, první sezónu po kurzu bych se chtěl rozlítat, jen nevím jaké si uzavřít úrazové pojištění přes LAA, dokáže mi dát někdo dobrou radu s ohledem na zkušenosti pokurzového eléva?