Na slovíčko s ředitelem Raná Cupu 2015
Doslova za dveřmi už je Straník Cup, druhý závod série České ligy paraglidingu 2015, vraťme se ale ještě k předchozímu Raná Cupu. Jaké to je pustit závodní kolo na Čerťáku z pohledu ředitele závodu a jak náročné je zvládat školu, práci, sportovní komisi, Raná Cup, psa a novou přítelkyni?:-) Na otázky PGwebu odpovídá Jirka Bečvář.
Jak bys celkově zhodnotil ligový závod Raná Cup 2015?
S odstupem času bych hodnotil závod samotný pozitivně. Povedlo se odletět pěkné kolo, což na závodech v českých podmínkách nebývá pravidlem, a od spousty pilotů jsem měl kladné ohlasy na závod a organizaci. Bohužel se pár věcí také nepovedlo a my jsme se doufám s Honzou poučili do dalších let.
Co říkáš na účast, přes nepřízeň počasí a fakt, že jeden den si pracující museli vzít dovolenou?
S účastí jsem byl velmi spokojen. Po zrušení prvního termínu, kdy nebyla dovolená nutností, jsem se obával slabší účasti, což se nakonec nestalo. I v nejisté předpovědi se nám povedlo přitáhnout na Raná Cup celkem přes 40 závodníků a závodnic. To je myslím velký úspěch na českou ligu PG. Zhruba polovina závodníků dorazila až po pátku a tak dovolenou čerpat nemuseli.
Jak vypadal závodní den na Čerťáku?
Byla to makačka. Po příjezdu vypadalo všechno super. První nezávodní piloti už se pomalu zvedali a zdálo se, že odlet bude v pohodě. Jenže opak byl pravdou. Vítr namísto předpokládaného zesilování jen slabě pulzoval a nedalo se tak udržet na svahu s jeho pomocí. Ani termické intervaly nebyly z nejsilnějších. Spousta pilotů tak skončila pod kopcem a každé přistání do omezeného prostoru pod Čerťákem pro mě osobně byly velké nervy.
Co si myslíš o vhodnosti Čerťáku jako terénu pro závod České ligy?
Věřím, že jako odletový terén při SV situaci je Čerťák super, ale do příštích propozic závodu už ho dávat nebudeme :).
V okolí Rané je několik dalších letových terénů. Je možné některé z nich také zahrnout do závodu? Které kopce připadaly v úvahu pro Raná Cup 2015?
Každý závod je jiný. Na ligu v minulosti jezdilo poměrně málo pilotů, většinou do 20. To se pak dá využít téměř každý běžný terén, ale když se sejde pilotů přes 40 jako nám, je to už trochu složitější. V propozicích jsme měli terény Raná, Zlatník, Oblík, Krupka a Čerťák. Myslím, že regulérní task pro 40 lidí se dá uletět z Krupky a možná z Rané nebo Čerťáku. Kapacita startu na Oblíku a Zlatníku je myslím nedostatečná pro tolik závodníků.
Myslíš, že by měl mít ředitel závodu právo veta vůči task komisi?
Upřímně nemám v tom sám úplně jasno. Na ředitele i tak malého závodu bývají velké tlaky z různých stran od různých křiklounů a je těžké nepodlehnout některému z nich. Myslím, že rozhodnutí by mělo být spíše založeno na kolektivním hlasováním task komise jako tomu bylo na Raná Cupu. Členy task komise je však nutné volit pečlivě.
Jak se osvědčila kategorie Amatéři v podobě, jak byla definována (EN-B křídlo a zároveň pilotní průkaz max. 3 roky)?
Čekali jsme víc pilotů v dané kategorii, protože česká liga PG je závod právě pro ně. Nakonec jich přijelo pár, ale nelituji, že jsme nechali toto nastavení. Pokud by jsme ocenili piloty jen podle kategorií křídel, jako býval standard, mohli by vyhrát zkušení piloti na dnes už rozšířených velmi výkonných EN-B padácích. Já jsem rád, že jsme na bednu dostali nové tváře a doufám, že je úspěch povzbudí do dalších závodních ambic.
Co bys ty osobně jako ředitel závodu pro příště změnil, udělal jinak?
Jako pořadatel bych se zaměřil na jasnější domluvu s některými partnery, kteří nás těsně před závodem nebo v jeho průběhu nemile překvapili. Jako ředitel bych příště nejel na Čerťák, ale zůstal na Rané, i když by mě možná někteří piloti po třech vyhnívkách ukamenovali :). Ale ty nervy na Čerťáku už by mi za to nestály.
Plánuješ Raná Cup 2016? Nebo nějaký jiný závod?:)
Během závodu jsem si říkal, že už nikdy :D. Ale jak člověk postupně zapomíná na to špatné a vzpomíná na to dobré, tak se mění i jeho názor. Myslím, že příští sezonu s Honzou zase něco vymyslíme. Kde a co to bude zatím nevíme ani my sami. Navázat na Raná Cup a zavést ho tradičně by bylo fajn.
Jak zvládáš roli předsedy sportovní komise? Jak to jde skloubit s prací a školou?
Těžko. Momentálně prožívám asi nejvýkonnější období svého života :)). Ve škole finišuju za měsíc státnicema a mám toho tak plnou hlavu. V práci mám díky bohu tolerantního šéfa a tak tam teď chodím spíše sporadicky, abych nevypadnul ze cviku. Do toho nová přítelkyně…:). Musel jsem omezit zbylé koníčky a tak se na motorku a bicí jenom práší ve sklepě, se psem ještě na cvičák občas zajdu :). Ve sportovní komisi jsem druhý rok a tak se na pozici předsedy hodně rozkoukávám a učím. Myslím, že jsme po zvolení nových členů začali dobře, zvládli jsme výběrová řízení na všechny závody a pustili jsme se aktivně do změn v rankingu. Povedlo se nám vymyslet nová pravidla, bohužel po přelomu roku jsme trochu polevili z tempa, především kvůli pracovním a školním povinnostem členů SK. Tím bych se chtěl omluvit všem pilotům, kteří netrpělivě vyhlížejí změny na svazovém webu. Brzy tyto resty dotáhneme do konce.
Jaké máš plány na letošní sezónu v létání jako takovém?
Jaro mi zatím trochu utíká mezi prsty. Volného času po málu a pěkných dní jako šafránu. Letos se budu soustředit hlavně na závody. Jako každý rok se chystáme na několik pěkných zahraničních terénů porovnat síly s ostatními. Pojedu na Rakouské a České národní mistrovství a na dva menší závody ve Slovinsku. Rád bych také konečně překonal Alpských 200FAI. Loni jsem toho v Alpách moc nenalítal, tak věřím, že letos se to povede. Tradičně bych rád maximálně využil pěkných dní u nás v Čechách, kde mám létání úplně nejraději.
Fotografie: Emilia Górska