Gradient XCamp 2009
Poblíž lázeňského městečka Levico Terme na jihu Dolomit se na 6ti denní přeletovou soutěž Gradient XCamp sešlo 80 pilotů ze všech koutů Evropy, ale i jiných světadílů. Cílem této volně pojaté přeletové soutěže není pouze závodění, nýbrž také požitek z létání na tratích, které si piloti volí dle vlastního uvážení nebo se nechávají inspirovat zkušenějšími piloty.
Soutěžní web s přelety a výsledky najdete na adrese https://www.xcontest.org/xcamp/
Kapitoly článku
- 2.5. - 3.5. Tréningový víkend
- 4.5. První soutěžní den – neletovo
- 5.5. Druhý soutěžní den
- 6.5. - třetí soutěžní den
- 7. 5. Čtvrtý soutěžní den - rekordní počasí?
- 8.5. - odpočinkový den
- 9.5. - závěrečný letový den
2.5. - 3.5. Tréningový víkend
V sobotu před rozedněním přijíždějí na místo první z pilotů spolu s organizátory, jejichž auta pod tíhou proviantů a piv významně zvýšila opotřebení rakouských, německých a italských dálnic. Po lehkém spánku a zabydlení v kempu se organizátoři pouštějí do prvních příprav soutěže. Piloti nedočkavě okukují terén, aby vyzkoušeli termické podmínky zdejších hřebenů. Bohužel již podle rychlosti pohybu prvních naskakujících kumulů je jasné, že si dnes prohlídnou Xcampový start jen zezdola. Někteří se přesunují na nedaleké Bassano, kde jsou podmínky o poznání lepší. Pohodovou atmosféru v kempu výrazně podtrhlo první napíchnutí sudu v hlavním stanu. Tímto je oficiálně zahájen provoz “Hospůdky u Karla” s příjemnou obsluhou a vynikajícími specialitkami na grilu:-).
Nedělní ráno nás přivítalo azurově modrým nebem a prvními chmurkami, které naskakovaly proklatě vysoko. Bylo jasné, že není na co čekat. Po 10h vyjíždí kolona transportérů s natěšenými piloty směrem ke startovišti Vetriolo Terme k tréningovému polétání. Podmínky jako řemen, základny mraků s občasnými sněhovými přeháňkami (občas i zezdola) až ve výšce 3.400m (Hanz), stoupání až 9,6m/s (JaHo) a délka trati těch nejvytrvalejších se přiblížila k hranici 100km (Adamito). Termická turbulence občas bořila vrchlíky i u nákladních padáků (Krmelec+Martina) a někteří, v předtuše mínusových teplot pod základnou, si pod záminkou naražených prstů nechali den před startem ovázat ruku obvazy (Hoja). Podle spokojených tváří většiny pilotů po přistání je jasné, že tréningový den se opravdu povedl. V předvečer soutěže se piloti scházejí k registraci v hlavním stanu, který se s příchodem soumraku opět plynule proměňuje v Hospůdku u Karla.