ZPRAVODAJSTVÍ


Co změnit v ČPP 2008

264-02.jpg_150x100
| Soutěžní létání | Přelety
 
shlédnutí: 6307

Letošní ročník ČPP (2007) skončil a je čas zamyslet se nad tím, jak vylepšit Český pohár paraglidingu pro ročník následující a další ročníky. Připravili jsme několik návrhů na změny v pravidlech a rádi bychom veděli, co si o nich myslíte.

176 příspěvků
Dle účasti vás pilotů v ČPP a počtu přihlášených přeletů lze usuzovat, že to, jak je Pohár nastaven, se převážné většině pilotů vesměs zamlouvá. Není tedy zřejmě důvod měnit podstatné věci a základy, na kterých ČPP stojí. Nicméně, několik potenciálních možností ke změně v poslední době uzrálo a teď je také čas, kdy bychom je mohli prodiskutovat.

Ještě než budou uvedeny, rád bych předeslal, že následující návrhy se týkají konkrétních změn v pravidlech ČPP a jsou výsledkem diskusí nás organizátorů ČPP mezi sebou a také s dalšími piloty. Návrhy a změny se netýkají samotného serveru, na kterém ČPP běží (xcontest.org) a jeho přeletového systému, ale pouze pravidel ČPP jakožto soutěže, nezávisle na tom, kde fyzicky soutěž hostuje.

Návrh č.1 – Posun termínu ČPP a zavedení celoroční soutěže v dalších letech

V posledních dvou letech ČPP začínal vždy 1.3. a končil 31.10.. Pokud přičteme 14 dní jako lhůtu pro přihlášení a další týden jako lhůtu pro případné protesty, oficiální výsledky nemohou být dříve než na konci listopadu a vyhlášení se tedy reálně posouvá na prosinec (Letos bude 8.12. ve Štokách nedaleko od Jihlavy). Přitom během října je již pozdě na jakékoliv rozhodující výkony a počet přeletů v ČPP za tento měsíc je minimální.

Na druhou stranu, je škoda, že přelety z období „mimo ČPP“ nemohou v ČPP být. Není jich sice mnoho, ale přes zimu nemalé množství pilotů cestuje do jižnějších oblastí Evropy za létáním (i v Evropě lze sice skromně, nicméně nezanedbatelně přeletovat po celý rok). Jak tento rozpor vyřešit?

Řešením by mohl být posun termínu ČPP 2008 o měsíc dopředu – tj. Od začátku února do konce září. Další ročník (ČPP 2009) by mohl přejít na celoroční rytmus a navazoval by ihned po jeho skončení – od začátku října 2008 opět do konce září 2009.

Českému pilotovi zní možná celoroční Pohár 2009, začínající v říjnu 2008 :), poněkud nelogicky, nicméně takový koncept má své výhody – všechny lety českých pilotů by mohly v ČPP být – rozhodující období pro Pohár, který je omezen na Evropu, zůstává samozřejmě jaro a léto, po kterém bezprostředně následuje celkové vyhodnocení a vyhlášení. Dále, na rytmu 1.10.-30.9. se v současné době shodují všechny světové XC soutěže – World XContest, DHV-XC, XCComp.

Návrh č.2 – zrušení minimální vzdálenost 5 km

Minimální vzdálenost bývá v přeletových soutěžích podobného typu zavedena proto, aby soutěž nebyla zaplavena množstvím místních letů, které vlastně ani přelety nejsou. Nicméně, pokud pozorujeme vývoj v posledních letech, z tohoto pohledu pravidlo minimální vzdálenosti vlastně ztratilo svůj význam. Počet letů pod min. vzdálenost 5 km v ČPP rapidně klesl (v ročníku 2006 jich bylo cca. 200 z 1600 celkem, letos už pouze cca. 100 z 2600!) a tyto přelety jsou stejně v systému viditelné. Otázka tedy je, jestli je stále ještě nutné si pravidlo minimální vzdálenosti „hýčkat“ v pravidlech.

Řešením by mohlo být její zrušení. Jediný reálný rozdíl oproti současnému stavu by byl ten, že lety pod 5 km by se počítaly do skóre – což by, dle mého názoru, přece jen o něco více motivovalo úplné začátečníky.

Návrh č.3 – pravidlo o nedoletění mimo ČR změnit na 20 procent

Tento návrh zřejmě bude pro české piloty poněkud kontroverzní – při diskusích o této možnosti jsem se často setkal s větou „při 20 procentním nedoletění to vlastně žádný trojúhelník není“. A dá se říci, že tento pohled chápu. Proč je tedy dobré o něčem takovém uvažovat?

Často se objevují z řad pilotů podněty na zvýhodnění trojúhelníků v zahraničí, protože zejména pro létání FAI trojúhelníků v Alpách není současný stav příliš motivační. Stejně často se také objevují názory, že uletět uzavřenou trať v Alpách je snadné, protože ji lze jednoduše „odsvahovat“ po hřebeni.

Na tom je dobře vidět, že tato otázka pro piloty v ČPP už kontroverzní je:-). Odhlédněme od subjektivních názorů (ti co v Alpách často létají budou pravděpodobně názoru, že uletět tam dlouhou uzavřenou trať rozhodně není snadné – naopak ti co létají převážně v Čechách, budou mít spíše opačný názor) a podívejme se na to, kolik může český pilot v Alpách REÁLNĚ získat bodů oproti letům v Čechách. „Top 10“ výkonů v ČR a mimo ČR hovoří poměrně jasně:

  • Top 10 ČR – průměr 246 bodů

  • Top 10 zahraničí – průměr 162 bodů

Z toho poměrně přesvědčivě vyplývá, že v ČPP lety v zahraničí skutečně nemohou „ohrozit“ domácí přelety.

Co s tím? Řešením by mohlo být stanovit pro létání v zahraničí benevoletnější pravidlo, a to 20% nedoletění, oproti současným striktním 800 m. Létání v Alpách má určitá specifika a není zdaleka tak jednoduché „ráno“ nadlétávat nad přistávačku (když to ještě moc „nechodí“) případně večer dotáčet start (když „už“ to moc nechodí). Při změně počasí v také v Alpách méně prostoru na manévrování a případné změny tratě oproti rovinám, proto je „českých“ 800 m poněkud nepraktických.

Existují samozřejmě ještě další možnosti – stanovení lepšího koeficientu pro trojúhelníky v zahraničí, případně nejaké nějaké jiné „nedoletění“ (např. 5%). Lepší koeficient pro trojúhelníky však specifika létání ve vysokých horách (obtížnější nedoletění) zcela neřeší. 5% nedoletění by možná bylo nejlepším řešením, pokud by „díky“ OLC nebylo zažito právě oněch 20%, které v současné době funguje ve všech online soutěžích (World XContest, DHV-XC, XCComp). Ponecháme-li tedy stávající koeficienty a stanovíme-li nedoletění 20%, budou lety českých pilotů opravdu srovnatelné s lety pilotů jiných zemí, protože budou dle stejných pravidel.

Další témata

Jistě se nabízejí i další témata k diskusi. Například téma koeficientů přeletů v ČR a jejich poměru – jsou správně nastavené nebo si myslíte, že nikoliv? Mají zůstat zachovány nebo by bylo dobré je změnit? Dále téma možného rozšíření „českých“ koeficientů i na Slovensko – myslíte si, že by to bylo dobré nebo nikoliv? Tato témata jsme také diskutovali, ale výsledky diskuse nebyly jednoznačné. Jsou jistě i další témata, můžete je nastínit v diskusi pod článkem.

Co tomu říkáte?

Výše uvedené návrhy bychom rádi předložili veřejné diskusi abychom veděli co si o tom myslíte vy, piloti ČPP. Tak tedy směle do toho, diskuse pod článkem čeká na váš názor!:-)

Diskuse k článku

Položky označené hvězdičkou je nutné vyplnit.

Nový příspěvek


Partneři:

 logo MAC Para  logo Axispara



Sekce PGwebu: