Co změnit v ČPP 2008
Letošní ročník ČPP (2007) skončil a je čas zamyslet se nad tím, jak vylepšit Český pohár paraglidingu pro ročník následující a další ročníky. Připravili jsme několik návrhů na změny v pravidlech a rádi bychom veděli, co si o nich myslíte.
Ještě než budou uvedeny, rád bych předeslal, že následující návrhy se týkají konkrétních změn v pravidlech ČPP a jsou výsledkem diskusí nás organizátorů ČPP mezi sebou a také s dalšími piloty. Návrhy a změny se netýkají samotného serveru, na kterém ČPP běží (xcontest.org) a jeho přeletového systému, ale pouze pravidel ČPP jakožto soutěže, nezávisle na tom, kde fyzicky soutěž hostuje.
Návrh č.1 – Posun termínu ČPP a zavedení celoroční soutěže v dalších letech
V posledních dvou letech ČPP začínal vždy 1.3. a končil 31.10.. Pokud přičteme 14 dní jako lhůtu pro přihlášení a další týden jako lhůtu pro případné protesty, oficiální výsledky nemohou být dříve než na konci listopadu a vyhlášení se tedy reálně posouvá na prosinec (Letos bude 8.12. ve Štokách nedaleko od Jihlavy). Přitom během října je již pozdě na jakékoliv rozhodující výkony a počet přeletů v ČPP za tento měsíc je minimální.
Na druhou stranu, je škoda, že přelety z období „mimo ČPP“ nemohou v ČPP být. Není jich sice mnoho, ale přes zimu nemalé množství pilotů cestuje do jižnějších oblastí Evropy za létáním (i v Evropě lze sice skromně, nicméně nezanedbatelně přeletovat po celý rok). Jak tento rozpor vyřešit?
Řešením by mohl být posun termínu ČPP 2008 o měsíc dopředu – tj. Od začátku února do konce září. Další ročník (ČPP 2009) by mohl přejít na celoroční rytmus a navazoval by ihned po jeho skončení – od začátku října 2008 opět do konce září 2009.
Českému pilotovi zní možná celoroční Pohár 2009, začínající v říjnu 2008 :), poněkud nelogicky, nicméně takový koncept má své výhody – všechny lety českých pilotů by mohly v ČPP být – rozhodující období pro Pohár, který je omezen na Evropu, zůstává samozřejmě jaro a léto, po kterém bezprostředně následuje celkové vyhodnocení a vyhlášení. Dále, na rytmu 1.10.-30.9. se v současné době shodují všechny světové XC soutěže – World XContest, DHV-XC, XCComp.
Návrh č.2 – zrušení minimální vzdálenost 5 km
Minimální vzdálenost bývá v přeletových soutěžích podobného typu zavedena proto, aby soutěž nebyla zaplavena množstvím místních letů, které vlastně ani přelety nejsou. Nicméně, pokud pozorujeme vývoj v posledních letech, z tohoto pohledu pravidlo minimální vzdálenosti vlastně ztratilo svůj význam. Počet letů pod min. vzdálenost 5 km v ČPP rapidně klesl (v ročníku 2006 jich bylo cca. 200 z 1600 celkem, letos už pouze cca. 100 z 2600!) a tyto přelety jsou stejně v systému viditelné. Otázka tedy je, jestli je stále ještě nutné si pravidlo minimální vzdálenosti „hýčkat“ v pravidlech.
Řešením by mohlo být její zrušení. Jediný reálný rozdíl oproti současnému stavu by byl ten, že lety pod 5 km by se počítaly do skóre – což by, dle mého názoru, přece jen o něco více motivovalo úplné začátečníky.
Návrh č.3 – pravidlo o nedoletění mimo ČR změnit na 20 procent
Tento návrh zřejmě bude pro české piloty poněkud kontroverzní – při diskusích o této možnosti jsem se často setkal s větou „při 20 procentním nedoletění to vlastně žádný trojúhelník není“. A dá se říci, že tento pohled chápu. Proč je tedy dobré o něčem takovém uvažovat?
Často se objevují z řad pilotů podněty na zvýhodnění trojúhelníků v zahraničí, protože zejména pro létání FAI trojúhelníků v Alpách není současný stav příliš motivační. Stejně často se také objevují názory, že uletět uzavřenou trať v Alpách je snadné, protože ji lze jednoduše „odsvahovat“ po hřebeni.
Na tom je dobře vidět, že tato otázka pro piloty v ČPP už kontroverzní je:-). Odhlédněme od subjektivních názorů (ti co v Alpách často létají budou pravděpodobně názoru, že uletět tam dlouhou uzavřenou trať rozhodně není snadné – naopak ti co létají převážně v Čechách, budou mít spíše opačný názor) a podívejme se na to, kolik může český pilot v Alpách REÁLNĚ získat bodů oproti letům v Čechách. „Top 10“ výkonů v ČR a mimo ČR hovoří poměrně jasně:
Top 10 ČR – průměr 246 bodů
Top 10 zahraničí – průměr 162 bodů
Z toho poměrně přesvědčivě vyplývá, že v ČPP lety v zahraničí skutečně nemohou „ohrozit“ domácí přelety.
Co s tím? Řešením by mohlo být stanovit pro létání v zahraničí benevoletnější pravidlo, a to 20% nedoletění, oproti současným striktním 800 m. Létání v Alpách má určitá specifika a není zdaleka tak jednoduché „ráno“ nadlétávat nad přistávačku (když to ještě moc „nechodí“) případně večer dotáčet start (když „už“ to moc nechodí). Při změně počasí v také v Alpách méně prostoru na manévrování a případné změny tratě oproti rovinám, proto je „českých“ 800 m poněkud nepraktických.
Existují samozřejmě ještě další možnosti – stanovení lepšího koeficientu pro trojúhelníky v zahraničí, případně nejaké nějaké jiné „nedoletění“ (např. 5%). Lepší koeficient pro trojúhelníky však specifika létání ve vysokých horách (obtížnější nedoletění) zcela neřeší. 5% nedoletění by možná bylo nejlepším řešením, pokud by „díky“ OLC nebylo zažito právě oněch 20%, které v současné době funguje ve všech online soutěžích (World XContest, DHV-XC, XCComp). Ponecháme-li tedy stávající koeficienty a stanovíme-li nedoletění 20%, budou lety českých pilotů opravdu srovnatelné s lety pilotů jiných zemí, protože budou dle stejných pravidel.
Další témata
Jistě se nabízejí i další témata k diskusi. Například téma koeficientů přeletů v ČR a jejich poměru – jsou správně nastavené nebo si myslíte, že nikoliv? Mají zůstat zachovány nebo by bylo dobré je změnit? Dále téma možného rozšíření „českých“ koeficientů i na Slovensko – myslíte si, že by to bylo dobré nebo nikoliv? Tato témata jsme také diskutovali, ale výsledky diskuse nebyly jednoznačné. Jsou jistě i další témata, můžete je nastínit v diskusi pod článkem.
Co tomu říkáte?
Výše uvedené návrhy bychom rádi předložili veřejné diskusi abychom veděli co si o tom myslíte vy, piloti ČPP. Tak tedy směle do toho, diskuse pod článkem čeká na váš názor!:-)
Diskuse k článku
- Souhlas s návrhy :: Clouseau :: 03.12.2007 * 16:27
- Souhlas a ještě jeden návrh :: RostaK :: 04.12.2007 * 08:31
- česko/ alpy :: Michal :: 04.12.2007 * 09:41
- FAI :: Michal :: 04.12.2007 * 09:45
-
Hranice TMA/ CTR :: Michal :: 04.12.2007 * 09:46
-
RE: Hranice TMA/ CTR :: petrch :: 04.12.2007 * 13:15
- RE: RE: Hranice TMA/ CTR :: Matlas :: 05.12.2007 * 15:54
- RE: RE: Hranice TMA/ CTR :: Gošo :: 07.12.2007 * 16:01
-
RE: Hranice TMA/ CTR :: petrch :: 04.12.2007 * 13:15
- SCHŮZE SK UŽ V SOBOTU !!! :: Clouseau :: 04.12.2007 * 11:59
- hodnota kvalitniho vykonu predevsim :: šakal :: 04.12.2007 * 12:25
- strucne :: krmelec :: 04.12.2007 * 16:17
- Vyrovnané bodování :: Brába :: 04.12.2007 * 23:15
- víceméně souhlas :: veetek :: 04.12.2007 * 23:39
-
Pandořina skříňka - rozdělení padáků do kategorií :: veetek :: 05.12.2007 * 00:25
-
RE: Pandořina skříňka - rozdělení padáků do kategorií :: scorpi :: 05.12.2007 * 00:39
-
RE: RE: Pandořina skříňka - rozdělení padáků do kategorií :: veetek :: 05.12.2007 * 01:02
- RE: RE: RE: Pandořina skříňka - rozdělení padáků do kategorií :: charlie :: 05.12.2007 * 07:48
- RE: RE: RE: Pandořina skříňka - rozdělení padáků do kategorií :: charlie :: 05.12.2007 * 08:01
-
RE: RE: Pandořina skříňka - rozdělení padáků do kategorií :: veetek :: 05.12.2007 * 01:02
- RE: Pandořina skříňka - rozdělení padáků do kategorií :: Kurovec :: 05.12.2007 * 16:32
-
RE: Pandořina skříňka - rozdělení padáků do kategorií :: scorpi :: 05.12.2007 * 00:39
- můj názor :: charlie :: 05.12.2007 * 08:27
- Pandora s 20% :: Luca :: 05.12.2007 * 08:53
- 2% misto 800m :: petrch :: 05.12.2007 * 09:21
- nJN :: JiTi :: 05.12.2007 * 10:00
-
Rozdeleni pilotu do kategori II :: Zdenka :: 05.12.2007 * 14:29
- RE: Rozdeleni pilotu do kategori II :: scorpi :: 05.12.2007 * 14:40
-
RE: Rozdeleni pilotu do kategori II :: charlie :: 05.12.2007 * 14:41
- RE: RE: Rozdeleni pilotu do kategori II :: JiTi :: 05.12.2007 * 14:56
- RE: RE: Rozdeleni pilotu do kategori II :: Jitka :: 05.12.2007 * 14:58
- RE: RE: Rozdeleni pilotu do kategori II :: petrch :: 05.12.2007 * 15:03
- RE: RE: Rozdeleni pilotu do kategori II :: Clouseau :: 05.12.2007 * 15:53
- a nebo :: charlie :: 05.12.2007 * 14:58
- Námět z diskuze :: RostaK :: 05.12.2007 * 15:03
-
A co lety z navijáku? :: Digi :: 05.12.2007 * 15:32
- RE: A co lety z navijáku? :: JiTi :: 05.12.2007 * 15:38
- RE: A co lety z navijáku? :: RostaK :: 05.12.2007 * 15:40
- RE: A co lety z navijáku? :: petrch :: 05.12.2007 * 15:41
- RE: A co lety z navijáku? :: Štěpíno :: 05.12.2007 * 17:58
- RE: A co lety z navijáku? :: veetek :: 05.12.2007 * 18:24
- RE: A co lety z navijáku? :: Ondra :: 08.12.2007 * 01:57
- jednoše :: kapitan :: 05.12.2007 * 16:30
- Kategorie :: charlie :: 05.12.2007 * 16:39
-
Rozdeleni do kategorii - oprava navrhu:) vyhanet lonske viteze? :: scorpi :: 05.12.2007 * 17:04
- RE: Rozdeleni do kategorii - oprava navrhu:) vyhanet lonske viteze? :: PBčko :: 05.12.2007 * 18:19
- RE: Rozdeleni do kategorii - oprava navrhu:) vyhanet lonske viteze? :: Jiří :: 05.12.2007 * 18:54
-
RE: Rozdeleni do kategorii - oprava navrhu:) vyhanet lonske viteze? :: charlie :: 05.12.2007 * 19:03
- RE: RE: Rozdeleni do kategorii - oprava navrhu:) vyhanet lonske viteze? :: JiTi :: 05.12.2007 * 19:07
- RE: RE: Rozdeleni do kategorii - oprava navrhu:) vyhanet lonske viteze? :: Jiří :: 05.12.2007 * 19:17
-
RE: RE: Rozdeleni do kategorii - oprava navrhu:) vyhanet lonske viteze? :: Clouseau :: 05.12.2007 * 19:27
- RE: RE: RE: Rozdeleni do kategorii - oprava navrhu:) vyhanet lonske viteze? :: scorpi :: 05.12.2007 * 19:29
- RE: RE: RE: Rozdeleni do kategorii - oprava navrhu:) vyhanet lonske viteze? :: JiTi :: 05.12.2007 * 19:33
- RE: RE: Rozdeleni do kategorii - oprava navrhu:) vyhanet lonske viteze? :: RostaK :: 05.12.2007 * 21:26
-
Zvětšit počet letů na 6 :: PBčko :: 05.12.2007 * 18:24
-
RE: Zvětšit počet letů na 6 :: petrch :: 05.12.2007 * 18:38
-
RE: RE: Zvětšit počet letů na 6 :: JiTi :: 05.12.2007 * 19:21
- RE: RE: RE: Zvětšit počet letů na 6 :: petrch :: 05.12.2007 * 19:32
-
RE: RE: RE: Zvětšit počet letů na 6 :: scorpi :: 05.12.2007 * 19:34
- RE: RE: RE: RE: Zvětšit počet letů na 6 :: JiTi :: 05.12.2007 * 19:59
- RE: RE: RE: RE: Zvětšit počet letů na 6 :: veetek :: 05.12.2007 * 22:28
-
RE: RE: Zvětšit počet letů na 6 :: JiTi :: 05.12.2007 * 19:21
-
RE: Zvětšit počet letů na 6 :: petrch :: 05.12.2007 * 18:38
-
Kdo ze to chce skore se 6 lety...?:-) :: scorpi :: 06.12.2007 * 00:42
-
RE: Kdo ze to chce skore se 6 lety...?:-) :: Kaja :: 06.12.2007 * 07:52
- RE: RE: Kdo ze to chce skore se 6 lety...?:-) :: Michal :: 06.12.2007 * 09:59
- RE: RE: Kdo ze to chce skore se 6 lety...?:-) :: Stepino :: 06.12.2007 * 10:01
- RE: RE: Kdo ze to chce skore se 6 lety...?:-) :: Luca :: 06.12.2007 * 10:24
- RE: RE: Kdo ze to chce skore se 6 lety...?:-) :: Clouseau :: 06.12.2007 * 10:56
- RE: Kdo ze to chce skore se 6 lety...?:-) :: jiTi :: 06.12.2007 * 10:59
-
RE: Kdo ze to chce skore se 6 lety...?:-) :: Kaja :: 06.12.2007 * 07:52
- Stručně :: JaHO :: 06.12.2007 * 23:09
- Kategorie :: Clouseau :: 08.12.2007 * 09:18
- ad 1. Nesouhlas!!! :: Vlasta (Brno) :: 08.12.2007 * 13:41
- Jeste jednou Cesko/Alpy/Cesko+Slovensko/Vysegradska4-ka/Sengen/... :: Vlasta (Brno) :: 08.12.2007 * 14:21
- ČPP 2008 - co bylo schváleno na schůzi SK 8.12. :: scorpi :: 09.12.2007 * 15:42
- změny kategorií :: Ládínek :: 12.12.2007 * 10:58
- České koeficienty i na Slovensku :: Styki :: 05.01.2008 * 12:35