FÓRUM PGweb


[Téma] Zprávy ze zasedání CIVL

Zprávy ze zasedání CIVL
Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 19.02.2010 * 19:46

Asi historicky nejsledovanější zasedání CIVL má první dva dny za sebou.

Ve čtvrtek a pátek zasedaly specializované oborové komise (třeba ta paraglidistická). Pokud jsem dobře pochopil jak celé zasedání funguje, tak o víkendu už by se mělo pouze všemi přítomnými delegáty (formálně) schválit to, o čem se jednotlivé komise usnesly.

Následuje souhrn toho nejdůležitejšího, na čem se usnesla PG komise (zprávy z místa od Thomase Brandlehnera, který referuje na pgforu):

* Definice PK by měla zůstat stejná, tedy návrh PMA - ohyb s 1cm poloměrem byl zamítnut.

* na FAI1 závodech (tedy kontinentální mistrovství a mistrovství světa) bude povinná přilba s certifikací EN996.

* na fai1 závodech se musí používat sedačky certifikované EN1651 s chráničem páteře certifikovaným LTF.

* Byla diskutovaná možnost, zda omezit fai1 závody pouze na certifikované padáky, nakonec tato možnost byla zamítnuta.

* Měla by být vytvořena pracovní skupina se zástupci CIVL a výrobců pro specifikaci konstrukčních omezení vrchlíku, se kterým bude možné závodit - konkrétně padlo omezení maximální hmotnosti nebo minimálního poměru délky šňůr/štíhlost - tato omezení by měla vstoupit v platnost již pro MS v Piedrahitě příští rok. Letošní ME v Abtenau ještě nebude mít žádné omezení na křídla, jako jsme tomu byli zvyklí dosud.

Pokud vás zajímají další body jednání a komentáře k nim tak můžete sledovat vlákno na pgforu: http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=192512

Pokud se chcete pobavit, tak doporučuji ještě vedlejší vlákno o diskuzi na téma zda závodit na sériových (EN-D) padácích, nebo open-class. Zvláště stojí za pozornost příspěvek bulharského závodníka Yassena Savova: http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=192445#192445 :-)

14 příspěvků
shlédnutí: 3392
  • 1 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: ninjadrobas (+0) (-0) | Zasláno: 19.02.2010 * 20:25

    Yassen zapomel pripojit nejakou modlitbu, treba: God save The Proto!

  • 2 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: placina (+0) (-0) | Zasláno: 21.02.2010 * 12:58

    Pro doplnění, výše uvedeného:

    Cross Country Magazine: Chis 'Calvo' Burns, chairman of the CIVL paragliding subcommittee, discusses carbon in paragliders and competition paragliding. Carbon will not be banned in paragliders in competitions

  • 3 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 21.02.2010 * 13:53

    Pro ty kdo nevladnou tak dobre anglicky - to nejzajimavejsi:

    Resila se otazka konstrukcnich omezeni na FAI Cat. 1 zavodech (MS, ME). Nastesti neproslo omezeni na serial class (tj. ze by zavodnici litali na EN-D padacich).

    Jako reseni PG subkomise navrhla samo-certifikaci zavodnich padaku. Melo by to fungovat tak, ze bude urcena sada zakladnich figur, ktere bude muset kridlo zvladnout. Vyrobce si bude tyto testy delat sam a bude zverejnovat dokumentaci a video. Tuto "testovaci osnovu" by mela urcit pracovni skupina expertu.

    Cele by to melo byt pripravene do srpna 2010 tak aby na MS v roce 2011byly zavodni padaky testovany dle tohoto systemu.

    Jako dlouhodobe reseni byl navrzeno vytvoreni nove normy (EN) pro testovani zavodnich kridel. To ale nebude ucinne drive nez pro ME 2012.

    Dalsi moznosti - konstrukcni omezeni max. stihlosti, delky snur atd. - budou jeste udajne studovany.

  • 4 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: Mirev (+21) (-18) | Zasláno: 25.02.2010 * 11:05

    uff - no výrobci se docela mrskaj, a ani se nedivím - samo certifikace podle mě strácí to kouzlo že někdo jinej vyzkouší "nezávisle" zda vše funguje jak má.... a co je další krok? už možná jen "čestné prohlášení výrobce"? - je to zřejmě stejně všechno JEDNO pokud se najdou dostatečně motivovaní a odvážní piloti.... jsem buď pro jasná pravidla co budou dodržována a nebo pro žádnou certifikaci ( ááchjo - pozdě bichahoniti - aneb jak v trhu netestovanej OZON na zavodech kde podle platnejch pravidel neměl co dělat otevřel diskuzi která měla už dávno probíhat)

  • 5 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: stepino (+3) (-1) | Zasláno: 25.02.2010 * 11:50

    Míro nějak nechápu v čem je problém... Jak se dneska testují a certifikují (respektive necertifikují) závodní padáky? Takže tohle je drobný krok vpřed. Jestli to řeší problém je věc další. A ta tvoje poslední věta je s odpuštěním pěknej blábol: Netestovanej Ozon? Podle pravidel neměl co dělat?

  • 6 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 25.02.2010 * 12:05

    Problem certifikace ve zkusebne jsou

    1) naklady

    2) pruznost

    3) (ne)existence odpovidaji normy

    Zavodaku se proda nasobne min nez rekreacnich padaku a obvykle tam vyrobce dela nejake zmeny kazdou sezonu (ne-li casteji). Nutnost testovat by znamenalo x tisic euro za kazdy test a mesic, dva cekani na vysledek.

    Posledni vec je, ze ted neni zadna norma ktera by bylo vyhovujici pro testovani zavodnich padaku (naroky na bezpecnost zavodaku jsou diametralne odlisne od serial tridy).

    Takze to "nezavisle" testovani u zavodaku by v soucasnych podminkach byl nesmyslnej ulet.

    A s tim netestovanym Ozonem co neodpovida platnym pravidlum, to bys moh Miro trosku vysvetlit, jinak mi teda neni jasny jak jsi na to prisel ;)

  • 7 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 25.02.2010 * 12:42

    Ja myslim ze i "nezavisla" certifikace tak jak ji zname z EN ma znacna uskali (myslim si, ze porad ma pilot a to jak se zrovna vyspi docela velkej vliv na vysledek testu). No a samocertifikace zarucuje, ze se pilot vyspi dobre :-). Taky zalezi co v te osnove vsechno bude, a jake budou pozadavky na dokumentaci - napriklad aby otestovanej plnej speed byl opravdu plnej speed, aby uplne vypusteni trimu bylo opravdu uplne vypusteni trimu... Jak se bude potom kontrolovat, ze padak na kterym budou piloti zavodit je stejny, ktery byl testovany?

    Tohle rozhodnuti CIVLu mi prijde takove nerealizovatelne...

    Myslim si, ze by se melo zavodit opravdu v open kategorii, jako tomu bylo dosud - se vsema pozitivnima i negativnima strankama veci.

  • 8 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: Kanar (+0) (-0) | Zasláno: 25.02.2010 * 14:26

    Každa CE znacka co vedle sebe nema cislo zkusebny je "samocertifikace". Podstatou je, ze jsou zpracovana pravidla ve forme predpisu a pokud se neco stane a zpetne se prokaze, ze vyrobce pravidla nedodrzel, nese vsechny nasledky.

  • 9 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: Mirev (+21) (-18) | Zasláno: 26.02.2010 * 09:44

    stepino: to je šumák - jde o to, že pevnostní testy co musí mít každej závoďák prostě neměli - a vím že i řada českých výrobců je na tom podobně se spoustou Z prototypů.... - prostě nefunkční pravidlo, respektive pravidlo co dodržuje jen někdo a nikdo jej nekontroluje - tak to je podle mě pravidlo na NIC! (třeba když jsem vezl na PWC papíry od JOJOWings nikdo se do nich ani nepodíval!!!)

  • 10 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: stepino (+3) (-1) | Zasláno: 26.02.2010 * 11:03

    Mirev: jo to s tebou souhlasím, ale jak píšeš - je to problém velké spousty padáků/výrobců a nejen Ozonu. A pak si to stejně dost pilotů pošteluje podle sebe. Takhle je to pravidlo na nic - pak je otázka jestli ho měnit a nebo spíš zrušit...

  • 11 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 26.02.2010 * 12:35

    Mirev: pozor, na PWC nemusi mit padak pevnostni test. Staci TEORETICKY pevnostni test. Takze BBHPP nebyla proti pravidlum, to se mylis...

  • 12 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: Braba (+58) (-7) | Zasláno: 27.02.2010 * 12:41

    to Petrch: A čo si také predstavujetě pod takým pojmom OPEN? Třeba u větroňů je open každý CERTIFIKOVANÝ kluzák, který se nevejde do definovaných kategorií. Třeba takový cvičný Blaník je open, protože má rozpětí větší než 15m a vysokovýkonný Nimbus taky. Ale žádné prototypy tam na soutěžích nelétají. Možná, že zavedení nějakých limitů by nebylo od věci. I když na prototypech létají jenom samí superpiloti, asi je potřeba chránit je před jejich vlastními ambicemi a před ambicemi výrobců. Připadá mi zajímavé, že hlavním tématem PMA byl pokus o odstranění konkurenčního výhody Ozonu, místo důležitých otázek týkajících se bezpečnosti pilotů. Trošku mám obavy z toho, jak se bude chovat superštíhlý dvou nebo třířadý padák po frontu a následném otevření. Vydrží to ten snížený počet poutek a šňůr? A vydrží to i po nalétaných 100 hodinách? Jak lze na takovémto kluzáku udělat figuru velké uši, nebo vytáhnout zavlečené ucho ze šňůr? NIJAK. Klapací áčková šňůra neexistuje. Je potřeba si počkat jak se problém sám vyřeší. Posledním únikovým manévrem, který má moderní paraglid k dispozici je opatrná spirála. Takhle to má být? Myslím, že zavedení samocertifikace je v pořádku. Alespoň má pilot možnost se přesvědčit, že už na tom před ním někdo letěl. Možná by bylo dobré aby zástupci CIVL popřemýšleli o tom, co má padák všechno umět.

  • 13 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: petrch (+193) (-10) | Zasláno: 27.02.2010 * 18:24

    No ja si pod OPEN predstavuju pouze pevnostni testy, jako to bylo doted. Mam pocit, ze ted jsou ty nejvetsi hyeny vyladene tak, aby piloti kteri na nich litaj je jeste bezpecne zvladli. Ambice jsou pekna vec, ale zadne firme neudela dobrou reklamu kdyz se ji budou firemni piloti rakvit.

    Myslim ze s jakymkoliv myslitelnym omezenim (stihlost/delka snur...) bude porad platit neprima umera hyena/vykon - a porad se budou pro par pilotu sit padaky, ktere bezny soutezni pilot nezvladne. Ale protoze se takovej padak bude muset vejit do umele vytvorenejch omezeni, tak pri stejne bezpecnosti nejspis poleti hur.

    Co se tyce tech sestupovych manevru - kdyz to projde loadtestem tak proste spirala jit musi. A usi - to je specialita nekterejch brnenskejch zavodaku, myslim ze na naproste vetsine kridel normalne usi jdou udelat (vcetne toho myho treba) :)

    Ale co, nejsme designeri ani nemame stempl na to abysme byli chytri (jako ta civlova pracovni skupina), tak nam holt nezbyde nez cekat co ti "chytri" vymyslej. Jen jsem si chtel postezovat, ze zase funguje univerzalni zaklinadlo "bezpecnost", kterym se da zduvodnit kdejaka pic...ina

  • 14 RE: Zprávy ze zasedání CIVL
    Autor: scorpi (+402) (-37) | Zasláno: 27.02.2010 * 20:49

    Jak tak o tom premyslim, napada me, ze pokud by nekdo uspokojive vyresil problem zavleku, zvlast u vykonnych a zavodnich kridel, tak by to byl velky posun vpred.

    U klasicke konstrukce padaku (4lajna bez nejakych specialnich vyztuh) to asi moc nejde, proste se kus vrchliku muze nejak propasovat mezi snury. Kazdy malo ohebny element (mylar v nabezce ci rigifoil atd.) to samozrejme muze jen zhorsit, protoze je dostatecne maly aby se nekam vesel a dostatecne tuhy aby se "zasprajcnul".

    Ale co 2lajna vyztuzena karbonovym prutem dlouhym napr. 70 cm (viz BBHPP), kde A-rada je navazana pul metru od nabezky? Ja myslim ze to neni stejne, ale nedokazu odhadnout, jak presne je takova konstrukce nachylna k zavleku. Z meho laickeho teoretickeho pohledu mi prijde, ze je MOZNE ze z hlediska nebezpeci zavleku na tom takova konstrukce naopak bude LEPE, nez standardni konstrukce. Nevim...

    Obecna otazka ale je, jake faktory maji vliv na zavleky a jake faktory prispivaji k odolnosti proti zavleceni? Co si o tom myslite?

    A pokud by se k tomu vyjadril nekdo kdo rozumi dobre konstrukci PK (napr. nasi svetove prosluli konstrukteri, na jejichz konstrukcich vetsina z nas leta:), byl bych osobne velmi rad:)

Přidávat příspěvky k tomuto tématu mohou pouze přihlášení uživatelé.





Sekce PGwebu: